Saturday 30 March 2013

Puisi 52: IKHLAS MELEPAS KAN MU

layari juga peraturan-menonton-tv-untuk-anak-anak
                  bagaimana-untuk-sembuh-dari-perkataan yang menyakitkan
                  bagaimana-menunjukkan-rasa-cinta-kepada-keluarga


IKHLAS MELEPASKANMU

Ada hal-hal yang tidak ingin aku lepaskan,
orang-orang yang tidak ingin aku tinggalkan
tapi ada saatnya di mana aku harus melepas seseorang
bukan kerana aku berhenti menyayanginya 

melainkan,
kerana aku menyedari bahawa 

orang itu akan lebih berbahagia 
apabila aku melepaskannya:
aku tidak ingin melepaskan seseorang
ketika kebahagiaan aku sangat
bergantung pada orang itu.

aku tidak ingin melepaskan seseorang
ketika aku merasa dia teristimewa
dibandingkan dengan yang lain.

aku tidak ingin melepaskan seseorang
ketika aku takut tidak dapat menemukan
yang seperti dia.

aku tidak ingin melepaskan seseorang
ketika hatiku berkata 

Saya sangat mencintainya
 
Melepaskan bukanlah akhir dari dunia
melainkan awal dari suatu kehidupan baru

aku harus melepaskan seseorang 
kerana
aku telah memahami sesuatu!

Segala sesuatu ada waktunya
ada saat mempertahankan
ada saat melepaskan..

walau melepaskan itu amat menyakitkan
aku tak punya apa-apa untuk dibanggakan
kerana aku bukan siapa-siapa
aku hanya punya ketulusan
yang tiada berhujung
aku hanya ingin dia bahagia
kerana aku kan bahagia
jika dia bahagia

aku akan biarkan dia mencari
dan menemukan yang terbaik untuknya
jika yang terbaik itu aku
dia akan kembali dan jadi milikku
jika yang terbaik itu bukan aku
aku kan mendoakan kebahagiaan mereka


Layari juga: puisi-doa-untuk-ibu
                    puisi-tangisan-mata-bunda
                    puisi-ibu-aku-tidak-akan-pernah-lupa
                    coretanku-mak-mak-memang-hebat
                    muhasabah-pagi

No comments:

Post a Comment