Wednesday 17 December 2014

Warkah untuk ibu, Kesian mak


Layari juga: puisi-doa-untuk-ibu
                    puisi-tangisan-mata-bunda
                    puisi-ibu-aku-tidak-akan-pernah-lupa
                    coretanku-mak-mak-memang-hebat
                    muhasabah-pagi
Kesian kat mak…
Aku sangat kesian kat mak…

Dulu masa kecik2, mak yang susah-payah bawak aku ke klinik kalau sakit. Bila mengenangkan kenangan masa kecik2 dulu mahu rasanya air mata ini mengalir. Tapi suami kata, baru jadua minggu lepas kita balik. Masa ni tentu mak gembira kalau aku balik. Macamana lah mak boleh jatuh katil. Terkejut tengok sms kak wan kirim dua hari lepas. Berbenjol dahi mak. Dah lah sakit telinga.
Aku kecik2 dulu selalu sakit telinga. Macamana tak sakit berkubang berjam2 kat tali air, sorang2 pulak tu.Bila mak bawak kayu nak pukul, lagi lah takut nak naik, sampai kena pujuk pulak, takut mak betul2 pukul… hehe…

Bila air masuk telinga, barulah nak menyesal. Mak bawak pergi klinik. Sensitive sungguh telinga aku ni. Mesti nak sakit, masuk air sikit pun tak boleh… Bukannya budak Bandar. Dari lahir memang dok menetap kat kampong. Macam cerita ‘kampung girl’ lah pulak.
Itupun kejap ja. Lepas tu berkubang lagi, mengalahkan kerbau…

Kak wan cakap telinga mak sakit sampai sebelah kepalapun rasa sakit..  

Sedihnya hati aku.

Ingat hujung minggu ni nak pujuk suami balik kampong, tapi dia kata kita jalan2 kat Krabi, bukannya kita pernah pergipun. Nama saja menetap di utara, tapi nak langkah sempadan memang aku anak-beranak tak pernah pergi.



Akupun sebenarnya memang dah tak sabar nak ikut rombongan kawan2 suami.. Dah plan berminggu-minggu. Nanti kalautakjadi bilapulak nak pergi. Bukannya berani nak pergi Thailand sendiri. Itulah, kata suamiku. Anak2pun dah tergedik2 tengok internet survey le kata diaorang… Tempat2 menarik. Macam lah dia orang yang memandu kereta…

Mak.. Mak… Jangan lah mak kecik hati dengan aku sekeluarga..
Aku doakan mak dah semakin pulih setelah kakwan bawak pergi klinik dua hari lepas.
InsyaAllah, kalau ada kesempatan aku akan segera pulang minggu depan…

No comments:

Post a Comment