Wednesday 29 September 2021

Muhasabah diri: Jangan Berlebihan Mencintai dan membenci Seseorang

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani

Peringatan buat diriku yang lupa



Photo:
https://www.goodreads.com/author/show/1685031.Fatimah_Syarha_Mohd_Noordin/blog?page=7

Setiap manusia yang berakal pasti memiliki rasa cinta dalam hati dan hidupnya. Cinta adalah bentuk rasa tulus yang muncul dalam hati manusia.  Orang yang dalam hidupnya tidak dilalui rasa cinta, pasti akan merasa kekeringan atau hidup tanpa makna, baik cinta terhadap Allah ataupun sesama manusia. Cinta membawa pada kebahagiaan tapi juga tak jarang membawa kepada kesedihan.

Cinta terhadap manusia tentu bukanlah cinta yang abadi melainkan hanya di dunia kecuali bagi orang-orang yang shaleh akan terus dibawa hingga ke akhirat. Sedangkan bagi umat islam, cinta harus dirangkai dalam kerangka cinta kepada Allah, cinta harus disandarkan atas izin Allah, dan cinta tak boleh lepas dari rencana Allah.

Lantas bagaimana jika muncul rasa cinta berlebihan pada seseorang ?
Dari hadits Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda :

احبب حبيبك هوناما، عسى ان يكون بغيضك يوماما وابغض بغيضك هونا ما، عسى ان يكون حبيبك يوماما

“Ahbib habiibaka haunammaa, asa’an yakuuna baghidhaka yaumammaa wa abghidh baghidhaka haunammaa, asa’an yakuuna habiibaka yaumamma”

Terjemahan: “Cintailah orang yang kamu cintai sekadarnya. Boleh jadi orang yang sekarang kamu cintai suatu hari nanti harus kamu benci. Dan bencilah orang yang kamu benci sekadarnya, boleh jadi di satu hari nanti dia menjadi orang yang harus kamu cintai.” [HR. At-Tirmidzi no.1997 dan dishahihkan Asy-Syaikh Al-Albani dalam Shahih Al-Jami’ no. 178]

Dari hadits tersebut kita boleh mengambil hikmah bahwa mencintai berlebihan belum tentu menjadi kebahagiaan. Sebab kebahagiaan yang pasti datangnya hanya dari cinta Allah. Allah yang menetapkan setiap rasa dan cinta dalam lubuk hati manusia. Allah yang maha mengizinkan kepada siapa hati ini harus dijatuhkan. Selain larangan mencintai secara berlebihan, hadis ini juga memberikan panduan agar orang Islam tidak berlebihan dalam membenci seseorang, apalagi sikap ini dilarang dalam agama. Sebab boleh jadi kita akan menyukai sesuatu yang dulunya kita benci.

Tentang larangan mencintai dan membenci secara berlebihan kerana tidak ada yang mengetahui apa yang terjadi di hari esok kecuali Allah, hal ini juga dikuatkan dalam QS. Al-Baqarah ayat 216, Allah berfirman:

وَعَسٰۤى اَنۡ تَكۡرَهُوۡا شَيۡـــًٔا وَّهُوَ خَيۡرٌ لَّـکُمۡ‌ۚ وَعَسٰۤى اَنۡ تُحِبُّوۡا شَيۡـــًٔا وَّهُوَ شَرٌّ لَّـكُمۡؕ وَاللّٰهُ يَعۡلَمُ وَاَنۡـتُمۡ لَا تَعۡلَمُوۡنَ

Terjemahan: “…..tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.“

Sebagai umat manusia yang  taat kepada Allah, kita ditugaskan untuk selalu memperbaiki diri agar kebahagiaan dalam cinta, adalah bahagia yang berkah dan sesuai pilihan-Nya. Sebagaimana Allah berfirman dalam QS. Ar-Rum :21) tentang bagaimana Allah menyiapkan pasangan untuk kita dari jenis kita sendiri.

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir” (QS: Ar Rum : 21)

Sahabat, satu hal yang harus selalu kita ingat adalah hanya Allah yang mampu menggerakan hati manusia. Hanya Allah yang mampu mengetahui siapa yang berhak kita miliki dalam cinta. Jangan gantungkan hati pada seseorang sehingga kau rela memberikan segalanya termasuk harga dirimu hanya demi cinta kepada manusia. Cinta yang setia dan tidak pernah meninggalkan kita hanyalah cinta milik sang pencipta semesta, cinta Allah swt.

ﺇِﻥَّ ﻗُﻠُﻮﺏَ ﺑَﻨِﻲ ﺁﺩَﻡَ ﻛُﻠَّﻬَﺎ ﺑَﻴْﻦَ ﺇِﺻْﺒَﻌَﻴْﻦِ ﻣِﻦْ ﺃﺻﺎﺑﻊ اﻟﺮﺣﻤﻦ، ﻛَﻘَﻠْﺐٍ ﻭَاﺣِﺪٍ، ﻳُﺼَﺮِّﻓُﻪُ ﺣَﻴْﺚُ ﻳَﺸَﺎءُ

Dari Abdullah bin Amr bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Sungguh semua hati manusia berada dalam kekuasaan Allah yang Maha pengasih, seperti satu hati. Dia menggerakkan hati sesuai kehendak-Nya.“

ﺛُﻢَّ ﻗَﺎﻝَ ﺭَﺳُﻮﻝُ اﻟﻠﻪِ ﺻَﻠَّﻰ اﻟﻠﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ: «اﻟﻠﻬُﻢَّ ﻣُﺼَﺮِّﻑَ اﻟْﻘُﻠُﻮﺏِ ﺻَﺮِّﻑْ ﻗُﻠُﻮﺑَﻨَﺎ ﻋَﻠَﻰ ﻃَﺎﻋَﺘِﻚَ

Kemudian Rasulullah SAW berdoa: “Ya Allah yang maha menggerakkan hati. Gerakkan hati kami untuk beribadah kepada-Mu.” (HR Muslim)

Rujukan https://www.mqfmnetwork.com/jangan-berlebihan-mencintai-seseorang-ini-pesan-dalam-islam/

Tuesday 28 September 2021

Siri 2, Aktiviti Pembelajaran Aktif: 8 Idea



Foto:
https://blog.brainpop.com/how-to-connect-with-new-students-virtually/

Pembelajaran aktif melibatkan cabaran dunia nyata, kolaborasi kumpulan dalam talian, dan penyelesaian masalah interaktif. Daripada hanya membaca mengenai perkara itu, pelajar dalam talian dapat menerokainya secara aktif dengan rakan sebaya mereka. Walau berada di mana saja di dunia, mereka mempunyai kekuatan untuk terlibat dalam perbincangan dalam talian yang meriah, berkongsi pengalaman, dan menerima maklum balas eLearning. 

Berikut adalah 4 daripada 8 kaedah bukan tradisional yang boleh anda masukkan aktiviti pembelajaran aktif ke dalam strategi Reka Bentuk Instruksional anda.

(Bersambung daripada Siri 1)

5. Perbahasan Persidangan Video
Berkat teknologi moden, terdapat pelbagai alat persidangan video untuk dipilih. Oleh itu, pelajar dalam talian dapat mengambil bahagian dalam perbahasan persidangan video di mana mereka meneroka perspektif mereka sendiri dan menemui sudut pandangan yang berbeza. Sebagai contoh, mendorong pelajar dalam talian untuk membentuk kumpulan kecil, menetapkan topik, dan kemudian merancang perbahasan dalam Google Hangouts. Setiap orang mempunyai peluang untuk berkongsi pengalaman dan mempertahankan kedudukan mereka. Sekiranya perdebatan langsung bukan pilihan, minta pelajar dalam talian anda merakam respons mereka dan memuat naiknya ke platform perkongsian video. Atau benarkan mereka memasukkan video ke dalam blog eLearning atau forum dalam talian anda untuk mendapatkan maklum balas eLearning yang berharga. Anda bahkan boleh mengubahnya menjadi perbahasan blog eLearning di mana pelajar dalam talian berdebat dengan menulis arahan dan meninggalkan komen.

6. Cerita dalam perspektif topik yang dibincangkan
Cerita adalah alat eLearning yang kuat pengaruhnya. Ianya dapat menarik minat pelajar dalam talian dan membuat mereka merasa seperti watak eLearning dan keadaan mereka. Kisah eLearning yang ditulis dengan baik bahkan boleh mempengaruhi kepercayaan atau andaian pelajar dalam talian, mendorong mereka menilai semula perspektif mereka. Ini adalah asas pembelajaran aktif. Ia memerlukan pelajar dalam talian untuk bertanya dan mencabar status. Untuk membuat cerita yang mencetuskan pemikiran, fokus pada cabaran atau masalah tertentu yang dapat dihubungkan oleh pelajar dalam talian. Gabungkan watak eLearning yang sesuai dengan mereka dan berikan mereka ciri keperibadian yang unik. Tujuannya adalah untuk membuat pelajar dalam talian berhubung dengan cerita pada tahap yang lebih mendalam sehingga mereka benar-benar peduli dengan hasilnya.


Sekiranya anda ingin menambahkan dos interaktiviti yang baik, ubah kisah eLearning anda menjadi senario persembahan dalam talian atau lakonan. Setelah pelajar dalam talian anda menyelesaikan aktiviti eLearning, tanyakan kepada mereka soalan terbuka yang membolehkan mereka merenungkan topik dan bagaimana kaitannya dengan kehidupan mereka.

7. Terbalikkan Jadual
Tugaskan setiap pelajar dalam talian topik dan kemudian minta mereka membuat bahan eLearning untuk dikongsi dengan rakan mereka. Anda juga boleh membahagikannya kepada beberapa kumpulan untuk menjadikan aktiviti eLearning ini menjadi usaha kolaboratif. Beri mereka beberapa panduan supaya mereka tahu apa yang diharapkan daripada mereka, bagaimana projek eLearning akan dinilai, dan alat mana yang dapat mereka gunakan. Membalikkan jadual memberi mereka peluang untuk belajar dengan melakukan. Daripada hanya membaca kandungan eLearning, mereka harus memahami konsep sepenuhnya sehingga mereka dapat mewujudkannya sendiri.

8. Kursus Cliffhanger
Aktiviti eLearning kreatif ini melibatkan membahagikan modul anda kepada dua bahagian. Yang pertama adalah penerokaan pokok permasalahan, seperti persembahan atau gambar rajah yang merangkumi pengambilan utama. Selesaikan bahagian pertama dengan cabaran, teka-teki, atau kisah eLearning yang menimbulkan persoalan dalam fikiran pelajar dalam talian. Dengan kata lain, akhiri di cliffhanger. Bahagian kedua adalah aktiviti eLearning yang menjawab soalan mereka, tetapi hanya jika mereka mengambil bahagian secara aktif. Sebagai contoh, selesaikan permainan secara serius atau simulasi eLearning yang mendedahkan fakta dan menghilangkan rasa ingin tahu mereka.

cliffhanger meaning

  1. a dramatic and exciting ending to an episode of a serial, leaving the audience in suspense and anxious not to miss the next episode.

Gunakan 8 idea kreatif ini untuk melibatkan audiens anda dan teruja dengan proses eLearning. Jadikannya aktif, kolaboratif, dan berpusatkan masalah sehingga pelajar dalam talian anda dapat memperluas pengetahuan praktikal mereka dan menerapkan kemahiran mereka.




Siri 1, Aktiviti Pembelajaran Aktif: 8 Idea Kreatif Untuk Profesional eLearning



Foto:
https://blog.brainpop.com/how-to-connect-with-new-students-virtually/

Pembelajaran aktif melibatkan cabaran dunia nyata, kolaborasi kumpulan dalam talian, dan penyelesaian masalah interaktif. Daripada hanya membaca mengenai perkara itu, pelajar dalam talian dapat menerokainya secara aktif dengan rakan sebaya mereka. Walau berada di mana saja di dunia, mereka mempunyai kekuatan untuk terlibat dalam perbincangan dalam talian yang meriah, berkongsi pengalaman, dan menerima maklum balas eLearning. 

Berikut adalah 4 daripada 8 kaedah bukan tradisional yang boleh anda masukkan aktiviti pembelajaran aktif ke dalam strategi Reka Bentuk Instruksional anda.


1. Sesi Brainstorming secara Maya
Beberapa idea paling bernas datang dari sesi Brainstorming dalam kumpulan. Oleh kerana pelajar dalam talian anda tidak mempunyai pilihan untuk bertemu di kedai kopi atau bilik kuliah secara fizikal, anda harus memberikan percambahan pemikiran kepada mereka. Kumpulan media sosial, forum eLearning, dan alat dalam talian Pengurusan Projek adalah platform yang ideal untuk Brainstorming secara maya. Cukup berikan kepada pelajar dalam talian senarai topik atau cabaran yang sesuai dan biarkan mereka menggunakan peranti mereka sendiri. Juga bijak untuk menetapkan beberapa peraturan asas dan menentukan jangkaan. Contohnya, lantik pemimpin untuk menyederhanakan perbincangan dalam talian dan minta setiap ahli berkongsi sekurang-kurangnya satu idea. Dengan cara itu, percambahan fikiran terus menjadi topik dan semua orang berpeluang untuk turut serta.

2. Blog Soal Jawab e-Pembelajaran 
Soalan dalam eLearning mungkin kelihatan biasa. Tetapi soalan yang tepat mempunyai kekuatan untuk mengubah kognisi dan mengatasi halangan pembelajaran. Satu siasatan membawa kepada yang lain. Sebelum anda mengetahuinya, pemikiran baru sedang dibentuk dan pelajar dalam talian yang terlibat dalam perbincangan dalam talian yang meriah. Buat blog eLearning di mana pelajar dalam talian anda dapat bertemu dalam talian dan berkongsi kepakaran mereka. Untuk lebih kontroversi, ajukan satu soalan yang menimbulkan pemikiran setiap hari dan jemput pelajar dalam talian untuk memberikan jawapan. Anda bahkan boleh mendorong mereka untuk membuat blog eLearning mereka sendiri dan membaginya dengan kumpulan. Ini membolehkan pelajar dalam talian meneroka idea, mendapatkan maklum balas eLearning, dan membincangkan topik yang paling penting bagi mereka.

3. Senario lakonan semula watak
Senario lakonan memberi pelajar kemampuan dalam talian untuk menerapkan pengetahuan mereka dalam situasi yang realistik. Sebagai contoh, bukannya hanya membaca mengenai menolong pelanggan, pekerja anda boleh berinteraksi dengan pelbagai personaliti pelanggan maya. Ini mendedahkan mereka kepada cabaran umum yang akan mereka hadapi di dunia nyata sehingga mereka dapat memperoleh pengalaman praktikal. Ia juga merupakan aktiviti eLearning yang ideal untuk kursus eLearning selari, kerana penyertaan kumpulan tidak diperlukan. Semasa membuat senario lakonan ini, gunakan gambar, suara, dan tetapan yang realistik untuk meningkatkan penglibatan pelajar dalam talian. Di samping itu, berikan setiap watak eLearning sifat peribadi yang unik untuk menjadikan pengalaman eLearning lebih dinamik.

4. Misteri Dunia Sebenar
Beri peluang kepada pelajar dalam talian untuk menjadi pekerja amatur dengan memasukkan misteri dunia nyata. Ini melibatkan kajian kes, cerita, dan contoh yang relevan yang berkaitan dengan perkara pokok. Di akhir episod, biarkan mereka membuat kesimpulan sendiri. Lebih baik lagi, bahagikan kepada beberapa kumpulan dan biarkan mereka membincangkan kemungkinan penyelesaian dengan rakan sebaya mereka. Setelah mereka meneroka semua kemungkinan hasil, nyatakan akhir episod misteri itu dan minta mereka membandingkan atau membezakannya dengan respons mereka.

Bersambung...


Monday 27 September 2021

Siri 5:Pengajaran interaktif


Photo:
https://synapsiscreative.com/interactive-learning/

Pengajaran interaktif adalah mengenai memberi arahan kepada pelajar supaya mereka terlibat secara aktif dengan proses pembelajaran mereka. Terdapat pelbagai cara untuk membuat penglibatan seperti:
  • interaksi guru-pelajar
  • interaksi pelajar-pelajar
  • penggunaan audio, visual, video
  • demonstrasi dan latihan secara langsung

Sebelum ni kita lihat 4 kaedah. Hari ini kita lihat kaedah kelima iaitu:

Aktiviti permainan interaktif


Buat kelas interaktif yang penuh dengan permainan pembelajaran interaktif. Permainan sangat menyeronokkan bagi pelajar kerana tidak nampak seperti belajar. 

 Anda boleh membuat permainan pembelajaran interaktif seperti teka-teki silang kata, permainan padanan pasangan, permainan bingo, teka-teki jigsaw, permainan memori, dan banyak lagi dalam beberapa minit (dan terdapat juga integrasi Google Classroom).

17. Teka teki silang kata
Permainan silang kata sangat sesuai digunakan sebagai aktiviti pengulangan. Pilih senarai perkataan dan keterangannya. Permainan silang kata mengubah pelajaran yang membosankan ini menjadi pengalaman yang menyeronokkan. Di sini anda boleh membaca lebih lanjut mengenai cara membuatnya dan topik yang boleh anda gunakan (bukan sahaja untuk mengajar bahasa)!

18. Scrabble
Gunakan tajuk bab (atau kursus) sebagai kumpulan huruf dari mana untuk membuat kata-kata (mis., DNA mitokondria), dan biarkan pasukan membuat percambahan idea sebanyak mungkin perkataan yang relevan dengan topik tersebut. Anda juga boleh bermain scrabble dan meminta pelajar membentuk perkataan dari perbendaharaan kata yang baru dipelajari.

19. Siapakah / Apakah saya?
Lekatkan sebutan atau nama di bahagian belakang setiap pelajar. Anda juga boleh melekatkannya di dahi mereka. Setiap pelajar berjalan di sekitar bilik, menanyakan soalan "ya atau tidak" kepada pelajar lain dalam usaha meneka istilah tersebut. Sudah tentu, istilah itu ada kaitan dengan topik pelajaran anda.

20. Bingo
Bingo adalah permainan yang menyeronokkan yang dapat digunakan untuk semua jenis latihan: latihan bahasa, permainan pengantar, latihan matematik, dan lain-lain. Lihatlah catatan blog ini dengan semua kemungkinan bingo yang berbeza di sini. Anda akan terkejut dengan berapa banyak aktiviti pelajaran interaktif yang dapat anda lakukan dengan hanya satu permainan.

Siri 4:Pengajaran interaktif



Photo:
https://synapsiscreative.com/interactive-learning/

Pengajaran interaktif adalah mengenai memberi arahan kepada pelajar supaya mereka terlibat secara aktif dengan proses pembelajaran mereka. Terdapat pelbagai cara untuk membuat penglibatan seperti:
  • interaksi guru-pelajar
  • interaksi pelajar-pelajar
  • penggunaan audio, visual, video
  • demonstrasi dan latihan secara langsung

Sebelum ni kita lihat 3 kaedah. Hari ini kita lihat kaedah keempat iaitu:

Aktiviti kumpulan pelajar


14. Putaran whiteboard
Strategi pembelajaran interaktif ini lebih interaktif daripada yang lain! Bahagikan kelas anda kepada kumpulan pelajar yang berlainan dan tetapkan mereka ke setiap whiteboard yang telah anda siapkan di dalam bilik. Tugaskan satu topik / soalan di setiap whiteboard. Setelah setiap kumpulan menulis jawapan, mereka berpusing ke whiteboard sebelah. Di sini, mereka menulis jawapan mereka di bawah jawapan pertama kumpulan sebelumnya. Biarkan mereka mengelilingi bilik sehingga semua kumpulan menulis sehingga menutup ruang semua whiteboard

15. Pilih Pemenang
Bahagikan kelas kepada beberapa kumpulan dan biarkan mereka mengusahakan topik / masalah yang sama. Biarkan mereka mencatat jawapan / strategi di atas kertas atau secara digital. Kemudian, minta kumpulan beralih dengan kumpulan berdekatan dan biarkan mereka menilai jawapan mereka. Selepas beberapa minit, biarkan setiap kumpulan bergabung dan minta mereka memilih jawapan terbaik dari dua pilihan, yang akan disampaikan kepada kelas yang lengkap.

16. Aplikasi Filem
Dalam kumpulan, pelajar membincangkan contoh filem yang menggunakan konsep atau peristiwa yang dibincangkan di kelas, cuba mengenal pasti sekurang-kurangnya satu cara pembuat filem itu betul, dan salah satu cara mereka salah. Fikirkan filem yang menunjukkan fakta sejarah, fakta geografi, biografi orang terkenal,…

Sunday 26 September 2021

Siri 3:Pengajaran interaktif




Photo:
https://www.viewsonic.com/library/education/benefits-of-interactive-learning/

Pengajaran interaktif adalah mengenai memberi arahan kepada pelajar supaya mereka terlibat secara aktif dengan proses pembelajaran mereka. Terdapat pelbagai cara untuk membuat penglibatan seperti:
  • interaksi guru-pelajar
  • interaksi pelajar-pelajar
  • penggunaan audio, visual, video
  • demonstrasi dan latihan secara langsung

Kelmarin kita lihat kaedah pertama dan kedua. Hari ini kita lihat kaedah ketiga iaitu:


Aktiviti pelajar secara berpasangan 


8. Pasang-kongsi-ulangi
Selepas pengalaman Think-pair-share, yang kita telah melihat dalam idea pelajaran pembelajaran interaktif pertama, anda juga boleh meminta pelajar untuk mencari pasangan baru dan berkongsi kebijaksanaan perkongsian lama kepada rakan baru ini.

9. Guru dan pelajar
Biarkan pelajar memikirkan idea utama pelajaran terakhir. Kemudian, pasangkan pelajar anda dan berikan mereka 2 peranan. Salah satunya adalah guru, dan yang lain adalah pelajar. Tugas guru adalah untuk membuat sketsa perkara utama, sementara tugas pelajar adalah mencoret titik dalam senarai ketika disebutkan dan mendapat 2 hingga 3 mata yang tidak dijawab oleh guru.

10. Kebijaksanaan daripada pasangan yang lain
Selepas percambahan fikiran atau aktiviti kreatif, pasangkan pelajar untuk berkongsi hasilnya. Kemudian, mintalah sukarelawan yang menganggap karya pasangan mereka menarik atau teladan. Pelajar sering lebih senang berkongsi hasil karya rakan pelajar secara terbuka daripada hasil kerja mereka. Sudah tentu, anda juga boleh menggalakkan berkongsi objektif mereka.

11. Perbahasan 
Biarkan pelajar berdebat secara berpasangan. Pelajar mesti mempertahankan pendapat mereka yang bertentangan. Ini mendorong mereka untuk menjauh dari kepercayaan mereka sendiri dan mengajar mereka untuk melihat melalui warna  kaca yang berbeza sekali-sekala.

Variasi: satu setengah kelas mengambil satu kedudukan, separuh lagi mengambil kedudukan yang lain. Pelajar berbaris dan saling berhadapan. Setiap pelajar hanya boleh bercakap sekali sahaja agar semua pelajar di kedua-dua belah pihak dapat membincangkan isu ini.

12. Optimis / Pesimis
Secara berpasangan, pelajar mengambil bahagian emosional yang berlawanan dari kajian kes, pernyataan, atau topik. Galakkan mereka untuk bersikap empati dan benar-benar "hidup" dalam kajian kes. Anda akan menemui beberapa cadangan penyelesaian yang baik dan pelajar anda akan mempelajari beberapa kemahiran sosial yang luar biasa.

13. Tugasan menulis dengan rakan sebaya
Untuk membantu pelajar dengan tugasan menulis, dorong mereka untuk menukar draf dengan rakan kongsi. Pasangan membaca karangan dan menulis jawapan tiga perenggan: perenggan pertama menggariskan kekuatan karangan, perenggan kedua membincangkan masalah karangan, dan perenggan ketiga adalah penerangan tentang apa yang akan difokuskan oleh pasangan dalam penyemakan sekiranya karangannya lemah. Pelajar dapat banyak  belajar antara satu sama lain dan diri mereka juga! 

Bersambung...

Siri 2:Pengajaran interaktif




Photo:
https://www.viewsonic.com/library/education/benefits-of-interactive-learning/

Pengajaran interaktif adalah mengenai memberi arahan kepada pelajar supaya mereka terlibat secara aktif dengan proses pembelajaran mereka. Terdapat pelbagai cara untuk membuat penglibatan seperti:
  • interaksi guru-pelajar
  • interaksi pelajar-pelajar
  • penggunaan audio, visual, video
  • demonstrasi dan latihan secara langsung

Kelmarin kita lihat kaedah pertama. Hari ini kita lihat kaedah kedua iaitu:

Aktiviti pelajar secara individu

4.  refleksi
Ini paling sesuai digunakan pada akhir sesi kelas. Anda akan meminta pelajar menulis selama satu minit mengenai soalan tertentu. Mungkin digeneralisasikan kepada "apa yang paling penting yang anda pelajari hari ini". Kemudian, anda boleh memutuskan sama ada anda akan memulakan perbualan mengenainya di kelas seterusnya. Anda boleh bertanya kepada mereka jika mereka masih ingat apa yang mereka tuliskan. 

5. Periksa jika ada salah tanggapan
Ketahui salah faham pelajar. Lihat sama ada pelajar dapat mengenal pasti apakah jawapan yang betul apabila diberi fakta palsu. Ia berguna semasa menjalani pelajaran sebelumnya. Ini mendorong pelajar untuk berfikir secara mendalam dan mempertaruhkan semua kemungkinan.

6. Bulatkan soalan
Buat lembaran kerja atau tinjauan yang mempunyai senarai soalan (buat mereka spesifik) mengenai topik anda, dan minta pelajar bulatkan(atau memeriksa) yang tidak mereka ketahui jawapannya. Kemudian, biarkan mereka menyerahkan kertas.

Buat sudut mengenai pelbagai soalan yang di kawasannya. Biarkan pelajar anda melakukan latihan dan penjelasan tambahan di sudut, secara individu. Oleh kerana pelajar anda akan mempunyai pelbagai soalan yang berbeza, anda harus memberi setiap pelajar satu pesanan yang berbeza dan diperibadikan untuk dikunjungi.

7. Tanya pemenang
Minta pelajar menyelesaikan masalah secara senyap dengan menulis di kertas. Setelah menyatakan jawapannya, beri arahan kepada mereka yang dapat selesaikan dengan betul untuk mengangkat tangan. Kemudian, semua pelajar lain harus bercakap dengan seseorang dengan tangan yang diangkat tadi untuk lebih memahami soalan dan bagaimana menyelesaikannya lain kali.

Bersambung...