Friday 4 August 2023

Jom lihat bagaimana keretapi elektrik bekerja

 Enjin kereta api elektrik dikuasakan dengan elektrik. Mereka menggunakan elektrik untuk menggerakkan motor mereka dan untuk menyediakan keupayaan untuk bergerak. Satu daripada tiga sumber membekalkan elektrik. Elektrik dihantar sama ada melalui rel elektrik di bawah kereta api atau melalui kabel elektrik yang dipasang di atas kereta api.


Sumber: Wikipedia

Kereta api elektrik mempunyai latar belakang yang panjang dan kaya. Mereka juga telah berkembang dengan ketara sepanjang tahun. Untuk memastikan bekalan kuasa yang boleh dipercayai, kereta api tenaga elektrik moden biasanya menggunakan bateri serta sumber kuasa luaran. Bateri adalah alternatif yang lebih baik kepada pilihan lain seperti kereta api diesel. Ia juga boleh dicas dengan brek regeneratif. Ini menjadikannya lebih cekap untuk rel komuter dan sistem serupa dengan banyak perhentian dan permulaan (kerap berhenti dan bermula). Kereta api diesel moden adalah hibrid, yang mempunyai bateri untuk ditambah dengan enjin pembakaran dalaman.


Sumber Rel ketiga: Wikipedia

Rel ketiga ialah sumber elektrik, yang boleh dianggap sebagai yang paling mudah daripada dua sumber kuasa. Setiap rel berkuasa memerlukan transformer sendiri. Kereta api menarik arus terus daripada mereka. Ia lebih murah untuk dibina dan hanya memerlukan penyelenggaraan yang minimum. Mereka tidak sesuai untuk trem, atau mana-mana situasi lain di mana pejalan kaki boleh bersentuhan rapat dengan rel. Keadaan seperti ini paling baik dikendalikan oleh sistem kabel arus ulang-alik. Walau bagaimanapun, ia boleh mahal dan memerlukan pengubah tambahan di atas kapal. Mereka juga boleh membuat gangguan dalam komunikasi elektronik.


ADAKAH KERETAPI MENGGUNAKAN ELEKTRIK?

Sistem elektrifikasi kereta api membekalkan kuasa elektrik kepada trem dan kereta api kereta api tanpa memerlukan orang utama atau bekalan bahan api di atas kapal. Lokomotif elektrik digunakan untuk memindahkan barang dan penumpang dalam kereta berasingan. Elektrik biasanya dihasilkan dalam loji kuasa berkuasa yang besar dan cekap. Elektrik kemudiannya diangkut melalui sistem kereta api untuk diagihkan ke kereta api. Sesetengah kereta api elektrik dilengkapi dengan stesen pengeluaran dan talian penghantaran mereka sendiri tetapi kebanyakannya bergantung kepada elektrik yang dibekalkan oleh utiliti. Kereta api itu biasanya menjalankan suis dan transformernya sendiri, serta saluran pengedaran.


Konduktor mengalir melalui trek untuk membekalkan kuasa kepada kereta api yang bergerak. Ia biasanya salah satu daripada dua jenis. Talian atas yang digantung dari menara atau tiang di trek. Atau struktur yang merupakan siling terowong. Rel ketiga ialah rel kedua di aras trek yang disambungkan dengan "kaki pikap" gelongsor. Rel yang berjalan dalam wayar atas dan sistem rel ketiga adalah konduktor pemulangan. Sistem tertentu, bagaimanapun, termasuk rel keempat.


Kereta api elektrik jauh lebih unggul daripada enjin diesel dari segi penggunaan kuasa serta pengurangan pencemaran. kos operasi.


Lokomotif elektrik lebih stabil, lebih senyap lebih berkuasa, dan boleh dipercayai daripada enjin diesel.

LOKOMOTIF: ADALAH GERABAK YANG TIADA PENUMPANG, TETAPI DI KHASKAN UNTUK MEMBAWA PERALATAN ELEKTRIK UNTUK MEMBOLEHKAN KERETAPI BEROPERASI

Mereka tidak menghasilkan sebarang pelepasan tempatan, yang merupakan salah satu kelebihan utama untuk terowong dan persekitaran bandar.


Sistem daya tarikan elektrik tertentu menyediakan brek Regeneratif. Tenaga yang dijana oleh kereta api ditukar kepada elektrik dan mengembalikannya kepada sistem kuasa yang tersedia untuk digunakan oleh kereta api lain, atau ke grid utiliti secara amnya.


Walaupun tenaga elektrik boleh dijana melalui pelbagai sumber, termasuk tenaga boleh diperbaharui Lokomotif elektrik diesel bergantung kepada produk petroleum. Pada masa lalu elektrifikasi landasan kereta api didorong oleh kebimbangan tentang kebebasan sumber. Konfederasi Switzerland yang terkurung daratan mempunyai banyak kuasa hidro, namun ia hampir tidak mempunyai rizab arang batu atau minyak. Ia juga mengelektrikkan grid kuasanya untuk mengurangkan kebimbangan bekalan semasa dua Perang Dunia.


Terdapat pelbagai kelemahan yang berkaitan dengan daya tarikan elektrik. Ia termasuk kos pembinaan yang tinggi yang boleh menyebabkan kesukaran untuk digunakan di kawasan yang mempunyai trafik rendah dan ketidakfleksibelan disebabkan oleh overhed dan wayar rel ketiga yang diperlukan oleh kereta api elektrik.


Juga, mereka terdedah apabila bekalan elektrik terputus. Masalah ini dikurangkan dengan pelbagai unit dan lokomotif elektrik elektro-diesel. Ia juga berfungsi dengan kuasa diesel semasa bekalan elektrik terputus , atau di laluan bukan elektrik.


Voltan dan frekuensi bekalan yang berbeza boleh digunakan di kawasan yang berbeza, menjadikan perkhidmatan lebih rumit dan memerlukan lebih kuasa daripada lokomotif elektrik. Kelegaan dengan talian atas adalah masalah untuk pengangkutan rel dua tindanan. Walau bagaimanapun, ini tidak lagi menjadi masalah kerana setiap India Railways dan China Railways mengendalikan tren kargo dua tindanan elektrik menggunakan talian atas.


Sumber:https://la-solargroup.com/how-much-electricity-do-trains-use/


Landasan kereta api telah dibekalkan elektrik, dan ia semakin meningkat. Landasan elektrik merangkumi kira-kira satu pertiga daripada semua trek di seluruh dunia pada tahun 2012.

BAGAIMANA KERETAPI ZAMAN DULU BERFUNGSI

 Mari lihat bagaimana kereta api beroperasi. Kereta api ialah mod pengangkutan yang penting, sama ada ia melakukan perjalanan jarak dekat atau merentasi seluruh benua. Mereka mengangkut barang dan penumpang termasuk bahan mentah atau barang siap di dalam kenderaan bermotor mereka.


Pada masa lalu, sebelum ciptaan Henry Ford, Wright bersaudara serta Gottlieb Daimler, terdapat hanya beberapa pilihan untuk mengembara melalui bandar dan luar bandar. Jalan berturap tidak selalu melalui kawasan luar bandar. Kenderaan yang ditarik kuda, walaupun dengan jalan raya, bergelut untuk mengangkut orang dan barangan melalui keadaan yang sukar. Pada tahun 1550, pragmatik Jerman membina kereta api kayu. Mereka percaya pedati yang ditarik oleh kuda dan gerabak boleh bergerak lebih pantas dan lebih cekap di atas rel kayu berbanding di atas jalan tanah. Roda besi dan rel telah mengatasi prestasi rel kayu pada akhir tahun 1700-an.


Lokomotif wap, yang dicipta di England sekitar 1797 adalah langkah awal ke arah kereta api moden. Kereta api pertama yang membawa penumpang dan barang telah ditubuhkan di England dengan bantuan Syarikat Kereta Api Stockton & Darlington. Enam lokomotif berkuasa wap membawa sehingga 450 orang dan enam kereta arang batu dalam jarak sembilan batu (11.4 kilometer) dalam masa kurang sejam. Pencapaian ini adalah mustahil untuk kuda.


Syarikat Kereta Api B&O, yang terletak di seberang Lautan Atlantik telah diasaskan pada tahun 1827 sebagai syarikat kereta api AS yang sangat asli pada tahun 1827. Pekerja kereta api AS telah meletakkan lebih daripada 300.000 batu (48.280 kilometer) landasan pada tahun 1860. Ini adalah lebih daripada mana-mana negara lain di sekitar glob. Sumber: Kereta api AAR adalah kaedah pengangkutan utama. Mereka menjadikannya mudah dan murah untuk menghantar barang dan bekalan, terutamanya dalam kes pasukan Kesatuan dan Gabungan semasa Perang Saudara.


Rangkaian kereta api A.S. berkembang sekali lagi selepas Perang Saudara. Pada tahun 1869 landasan kereta api rentas benua pertama yang terletak di Amerika Syarikat telah dibina. Ia membenarkan pengembangan bandar di sepanjang garisannya. Dianggarkan bahawa landasan kereta api A.S. mempunyai 254,000 batu (408,773 km) landasan pada permulaan pada separuh kedua abad ke-20. Lokomotif wap digantikan oleh lokomotif diesel.


Kemerosotan landasan kereta api A.S. bermula pada pertengahan abad ke-20. Kereta api terjejas oleh sistem lebuh raya antara negeri dan peraturan persekutuan yang ketat. Bagaimanapun, krisis tenaga semasa menyaksikan kereta api menggunakan diesel atau kadangkala bahan api biodiesel lebih menarik minat pelanggan.




Jangan ketinggalan. Jom sembang2 tentang teknologi kereta api, cara kereta api mengangkut orang dan barang dan cara kereta api akan mengubah cara kita menjalankan pengangkutan, dan banyak lagi.

https://la-solargroup.com/how-much-electricity-do-trains-use/


https://science.howstuffworks.com/transport/engines-equipment/train.htm


Bagaimana kenderaan elektrik bergerak

 EV adalah seperti kereta automatik. Mereka mempunyai mod hadapan dan belakang. Apabila anda meletakkan kenderaan dalam gear dan menekan pada pedal pemecut, perkara ini berlaku:


-Kuasa ditukar daripada bateri DC kepada AC untuk motor elektrik

-Pedal pemecut menghantar isyarat kepada pengawal yang melaraskan kelajuan kenderaan dengan menukar frekuensi kuasa AC daripada inverter kepada motor

-Motor menyambung dan memutar roda melalui cog

-Apabila brek ditekan atau kereta berkurangan, motor menjadi alternator dan menghasilkan kuasa, yang dihantar semula ke bateri

AC/DC dan kereta elektrik


AC bermaksud Arus Ulang-alik. Dalam AC, arus berubah arah pada frekuensi yang ditentukan, seperti bandul pada jam.


DC bermaksud Arus Terus. Dalam DC, arus mengalir dalam satu arah sahaja, dari positif ke negatif.





Kenderaan Elektrik Bateri

Komponen utama Kenderaan Elektrik Bateri ialah:


Motor elektrik

inverter

Bateri

Pengecas bateri

Pengawal

Kabel pengecasan


Motor elektrik

Anda akan menemui motor elektrik dalam segala-galanya daripada pemerah jus dan berus gigi, mesin basuh dan pengering, dan robot. Motor ini adalah simple, boleh dipercayai dan sangat tahan lama. Motor kenderaan elektrik menggunakan kuasa AC.


Inverter

Inverter ialah peranti yang menukarkan kuasa DC kepada kuasa AC yang digunakan dalam motor kenderaan elektrik. Inverter boleh menukar kelajuan di mana motor berputar dengan melaraskan frekuensi arus ulang-alik. Ia juga boleh menambah atau mengurangkan kuasa atau tork motor dengan melaraskan amplitud isyarat.


Bateri

Kenderaan elektrik menggunakan bateri untuk menyimpan tenaga elektrik yang sedia untuk digunakan. Pek bateri terdiri daripada beberapa sel yang dikumpulkan ke dalam modul. Setelah bateri mempunyai simpanan tenaga yang mencukupi, kenderaan sedia untuk digunakan.


Teknologi bateri telah meningkat dengan pesat dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Bateri EV semasa adalah berasaskan litium. Ini mempunyai kadar pelepasan yang sangat rendah. Ini bermakna EV tidak sepatutnya kehilangan caj jika ia tidak dipandu selama beberapa hari, atau bahkan minggu.


Pengecas bateri

Pengecas bateri menukarkan kuasa AC yang tersedia pada rangkaian elektrik kami kepada kuasa DC yang disimpan dalam bateri. Ia mengawal tahap voltan sel bateri dengan melaraskan kadar cas. Ia juga akan memantau suhu sel dan mengawal cas untuk membantu memastikan bateri sihat.


Pengawal

Pengawal adalah seperti otak kenderaan, menguruskan semua parameternya. Ia mengawal kadar cas menggunakan maklumat daripada bateri. Ia juga menterjemahkan tekanan pada pedal pemecut untuk melaraskan kelajuan dalam Inverter motor.


Kabel pengecasan

Kabel pengecasan untuk pengecasan standard dibekalkan dan disimpan di dalam kenderaan. Ia digunakan untuk mengecas di rumah atau di tempat pengecasan awam standard. Titik pengecasan pantas akan mempunyai kabelnya sendiri.


Sumber:

https://www.seai.ie/technologies/electric-vehicles/what-is-an-electric-vehicle/how-electric-vehicles-work/

https://www.edfenergy.com/energywise/how-do-electric-cars-work




Thursday 3 August 2023

Persaingan sengit dalam penghasilan kenderaan elektrik di China




 William Li, Ketua Pegawai Eksekutif NIO, berkata persaingan dalam industri EV adalah "lebih sengit" di China, pasaran terbesar dunia untuk EV dan kereta secara keseluruhan.

Setiap syarikat "mesti keluar sepenuhnya," katanya dalam temu bual di Pameran Auto Industri Automobil Antarabangsa Shanghai pada April. "Jika tidak, anda mungkin berada di hadapan hari ini, [tetapi] anda mungkin tidak berada di hadapan dalam beberapa bulan."

Persaingan yang sengit telah mendorong perkembangan pesat industri. Menurut Counterpoint Research yang berpangkalan di Hong Kong, kira-kira satu perempat daripada kereta penumpang yang dijual di China tahun lepas adalah kenderaan hibrid semua elektrik atau plug-in, berbanding dengan kira-kira 7% di A.S.

"China jauh mendahului A.S. dari segi penggunaan EV," kata Soumen Mandal, penganalisis kanan untuk Counterpoint, yang berpangkalan di Kolkata, India.

Hanya beberapa tahun yang lalu, China mempunyai anggaran 300 pembuat EV, jumlah yang menurut penganalisis akan berkurangan kepada sedozen atau lebih pada tahun-tahun akan datang. Walaupun jenama tempatan menguasai pasaran EV China, mereka juga menghadapi saingan daripada pembuat kereta asing yang cuba mengambil bahagian, seperti General Motors dan Volkswagen.

Seperti rakan sejawatan mereka di A.S. dan di tempat lain, keuntungan pembuat EV China terancam oleh kapasiti berlebihan dan perang harga yang dicetuskan pada bulan Januari oleh Tesla, yang mempunyai kilang di Shanghai. Ikrar bulan ini oleh Tesla dan 15 pembuat kereta lain untuk mengelakkan "harga tidak normal" telah ditarik balik oleh Persatuan Pengilang Automobil China, yang memetik undang-undang antitrust.

China setakat ini bukan sahaja sebagai pengeluar kenderaan elektrik malah adalah peneraju global dalam pembuatan bateri EV, yang mampu dilakukannya pada kos yang lebih rendah, berkat penguasaannya ke atas rantaian bekalan dan bahan mentah seperti litium dan kobalt.

Pembuat EV China juga telah mendapat manfaat daripada berbilion dolar dalam subsidi kerajaan, pelepasan cukai dan insentif lain. Bulan lalu, pegawai melanjutkan pengecualian cukai pembelian sebanyak 10% untuk kenderaan tenaga baharu menjelang 2025 dan berkata mereka akan dikecualikan daripada separuh cukai pembelian untuk dua tahun lagi.

Wednesday 2 August 2023

Kenderaan Elektrik di dunia

 

Teknologi kenderaan elektrik terus berkembang pesat di seluruh dunia dengan semakin banyak kereta elektrik beredar dalam kumpulan kenderaan di bandar dan negara utama. Kesedaran alam sekitar dan model perniagaan baharu telah mendorong peningkatan inovasi ini.

Dalam laporan yang disediakan oleh portal Carwow, memetik data yang disediakan oleh International Energy Agency dan the European Alternative Fuels Observatory, 10 negara yang mempunyai kereta elektrik paling banyak beredar di jalanan dibentangkan.

Perlu diingatkan bahawa senarai itu mesti mengambil kira aspek asas, iaitu kepadatan penduduk negara yang mengetuai statistik ini.

China, sebagai bapa mobiliti elektrik, mendahului ranking ini dengan lebih daripada 7 juta kenderaan dalam edaran dan peningkatan lebih daripada 3 juta pada tahun lepas.

Amerika Syarikat berada di belakang  Asia, walaupun jauh di belakang angka stratosfera. Negara bintang dan jalur mempunyai hanya lebih 2 juta kereta elektrik, tetapi dengan pertumbuhan yang lebih rendah iaitu hanya 286,000 unit baharu.

Jerman berada di tempat ketiga dan berada di kedudukan teratas negara Eropah dengan kira-kira 1.3 juta kenderaan elektrik. Ia diikuti oleh United Kingdom dengan peningkatan sebanyak 312,000 unit kepada 745,000, dan tempat kelima disandang Perancis dengan jumlah 724,000.

Lima tempat terakhir diduduki oleh Norway, Belanda, Sweden, Kanada dan Itali. Orang Itali telah mengalami peningkatan yang luar biasa sebanyak 99,000 untuk menambah lebih daripada 235,000 secara keseluruhan.

Di samping kepadatan penduduk yang tinggi, negara-negara ini menjadi perintis dalam mobiliti elektrik disebabkan oleh pelaburan besar yang dibuat dalam mengecas infrastruktur dan teknologi baharu.

Kekurangan rangkaian bekalan tenaga yang baik dan harga tinggi kenderaan elektrik dan hibrid plug-in adalah dua daripada kesukaran yang masih perlu diatasi oleh inovasi ini untuk mewakili alternatif mobiliti massa.

Gambar Hiasan: International Energy Agency dan the European Alternative Fuels Observatory


PROTON memperkenalkan model pertama untuk kenderaan elektrik

 Proton Holdings Bhd (PROTON) sedang mempercepatkan pengenalan model pertama untuk kenderaan elektrik (EV) daripada tarikh sasaran awal 2027 kepada seawal 2025.


Roslan Abdullah, timbalan ketua pegawai eksekutif syarikat itu, berkata keputusan untuk mempercepatkan pengeluaran model kenderaan elektrik pertama PROTON adalah konsisten dengan saranan kerajaan untuk menggalakkan pertumbuhan EV di Malaysia.


Menurutnya, PROTON kini sedang berusaha untuk menentukan model terbaik untuk diperkenalkan bagi memenuhi jangkaan pelanggan sambil mengekalkan kemampuan dan praktikal.


"Fokus PROTON termasuk EV. Bagi mempercepatkan pelancaran model EV pertama Proton seawal 2025, kami sedang giat mengambil langkah-langkah ini.


Malah mereka sedang mengenal pasti model itu supaya boleh ditawarkan pada harga berpatutan dan praktikal. Kedua-dua elemen ini penting untuk kereta PROTON EV. Ucapan Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI), Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz kepada media selepas pelancaran Kempen PROTON Rahmah 2023 baru-baru ini.


Gambar hiasan


Kereta EV Malaysia

 Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, EV telah mendapat populariti di kalangan rakyat Malaysia akibat daripada beberapa sebab. Elemen yang paling penting ialah ketinggian kesan segera yang dimiliki oleh EV, yang mengurangkan kos pelepasan udara dan gas rumah hijau.


Gambar hiasan

Sebagai contoh, kerajaan Malaysia, selain menangani isu pengangkutan yang berlebihan, juga melarang penggunaan EV melalui penggunaan pengecualian yang teliti dan bertimbang rasa, mematuhi komitmen masyarakat sekeliling, dan melibatkan bahaya kepada pekerja dalam pembinaan EV dan infrastruktur lain.

Ketersediaan kos bahan api yang stabil memastikan kenderaan berkuasa petrol kekal sebagai mod pengangkutan paling popular di setiap negara, walaupun perbincangan berterusan mengenai kenderaan elektrik.