Friday 4 August 2023

Jom lihat bagaimana keretapi elektrik bekerja

 Enjin kereta api elektrik dikuasakan dengan elektrik. Mereka menggunakan elektrik untuk menggerakkan motor mereka dan untuk menyediakan keupayaan untuk bergerak. Satu daripada tiga sumber membekalkan elektrik. Elektrik dihantar sama ada melalui rel elektrik di bawah kereta api atau melalui kabel elektrik yang dipasang di atas kereta api.


Sumber: Wikipedia

Kereta api elektrik mempunyai latar belakang yang panjang dan kaya. Mereka juga telah berkembang dengan ketara sepanjang tahun. Untuk memastikan bekalan kuasa yang boleh dipercayai, kereta api tenaga elektrik moden biasanya menggunakan bateri serta sumber kuasa luaran. Bateri adalah alternatif yang lebih baik kepada pilihan lain seperti kereta api diesel. Ia juga boleh dicas dengan brek regeneratif. Ini menjadikannya lebih cekap untuk rel komuter dan sistem serupa dengan banyak perhentian dan permulaan (kerap berhenti dan bermula). Kereta api diesel moden adalah hibrid, yang mempunyai bateri untuk ditambah dengan enjin pembakaran dalaman.


Sumber Rel ketiga: Wikipedia

Rel ketiga ialah sumber elektrik, yang boleh dianggap sebagai yang paling mudah daripada dua sumber kuasa. Setiap rel berkuasa memerlukan transformer sendiri. Kereta api menarik arus terus daripada mereka. Ia lebih murah untuk dibina dan hanya memerlukan penyelenggaraan yang minimum. Mereka tidak sesuai untuk trem, atau mana-mana situasi lain di mana pejalan kaki boleh bersentuhan rapat dengan rel. Keadaan seperti ini paling baik dikendalikan oleh sistem kabel arus ulang-alik. Walau bagaimanapun, ia boleh mahal dan memerlukan pengubah tambahan di atas kapal. Mereka juga boleh membuat gangguan dalam komunikasi elektronik.


ADAKAH KERETAPI MENGGUNAKAN ELEKTRIK?

Sistem elektrifikasi kereta api membekalkan kuasa elektrik kepada trem dan kereta api kereta api tanpa memerlukan orang utama atau bekalan bahan api di atas kapal. Lokomotif elektrik digunakan untuk memindahkan barang dan penumpang dalam kereta berasingan. Elektrik biasanya dihasilkan dalam loji kuasa berkuasa yang besar dan cekap. Elektrik kemudiannya diangkut melalui sistem kereta api untuk diagihkan ke kereta api. Sesetengah kereta api elektrik dilengkapi dengan stesen pengeluaran dan talian penghantaran mereka sendiri tetapi kebanyakannya bergantung kepada elektrik yang dibekalkan oleh utiliti. Kereta api itu biasanya menjalankan suis dan transformernya sendiri, serta saluran pengedaran.


Konduktor mengalir melalui trek untuk membekalkan kuasa kepada kereta api yang bergerak. Ia biasanya salah satu daripada dua jenis. Talian atas yang digantung dari menara atau tiang di trek. Atau struktur yang merupakan siling terowong. Rel ketiga ialah rel kedua di aras trek yang disambungkan dengan "kaki pikap" gelongsor. Rel yang berjalan dalam wayar atas dan sistem rel ketiga adalah konduktor pemulangan. Sistem tertentu, bagaimanapun, termasuk rel keempat.


Kereta api elektrik jauh lebih unggul daripada enjin diesel dari segi penggunaan kuasa serta pengurangan pencemaran. kos operasi.


Lokomotif elektrik lebih stabil, lebih senyap lebih berkuasa, dan boleh dipercayai daripada enjin diesel.

LOKOMOTIF: ADALAH GERABAK YANG TIADA PENUMPANG, TETAPI DI KHASKAN UNTUK MEMBAWA PERALATAN ELEKTRIK UNTUK MEMBOLEHKAN KERETAPI BEROPERASI

Mereka tidak menghasilkan sebarang pelepasan tempatan, yang merupakan salah satu kelebihan utama untuk terowong dan persekitaran bandar.


Sistem daya tarikan elektrik tertentu menyediakan brek Regeneratif. Tenaga yang dijana oleh kereta api ditukar kepada elektrik dan mengembalikannya kepada sistem kuasa yang tersedia untuk digunakan oleh kereta api lain, atau ke grid utiliti secara amnya.


Walaupun tenaga elektrik boleh dijana melalui pelbagai sumber, termasuk tenaga boleh diperbaharui Lokomotif elektrik diesel bergantung kepada produk petroleum. Pada masa lalu elektrifikasi landasan kereta api didorong oleh kebimbangan tentang kebebasan sumber. Konfederasi Switzerland yang terkurung daratan mempunyai banyak kuasa hidro, namun ia hampir tidak mempunyai rizab arang batu atau minyak. Ia juga mengelektrikkan grid kuasanya untuk mengurangkan kebimbangan bekalan semasa dua Perang Dunia.


Terdapat pelbagai kelemahan yang berkaitan dengan daya tarikan elektrik. Ia termasuk kos pembinaan yang tinggi yang boleh menyebabkan kesukaran untuk digunakan di kawasan yang mempunyai trafik rendah dan ketidakfleksibelan disebabkan oleh overhed dan wayar rel ketiga yang diperlukan oleh kereta api elektrik.


Juga, mereka terdedah apabila bekalan elektrik terputus. Masalah ini dikurangkan dengan pelbagai unit dan lokomotif elektrik elektro-diesel. Ia juga berfungsi dengan kuasa diesel semasa bekalan elektrik terputus , atau di laluan bukan elektrik.


Voltan dan frekuensi bekalan yang berbeza boleh digunakan di kawasan yang berbeza, menjadikan perkhidmatan lebih rumit dan memerlukan lebih kuasa daripada lokomotif elektrik. Kelegaan dengan talian atas adalah masalah untuk pengangkutan rel dua tindanan. Walau bagaimanapun, ini tidak lagi menjadi masalah kerana setiap India Railways dan China Railways mengendalikan tren kargo dua tindanan elektrik menggunakan talian atas.


Sumber:https://la-solargroup.com/how-much-electricity-do-trains-use/


Landasan kereta api telah dibekalkan elektrik, dan ia semakin meningkat. Landasan elektrik merangkumi kira-kira satu pertiga daripada semua trek di seluruh dunia pada tahun 2012.

No comments:

Post a Comment