Thursday 3 August 2023

Persaingan sengit dalam penghasilan kenderaan elektrik di China




 William Li, Ketua Pegawai Eksekutif NIO, berkata persaingan dalam industri EV adalah "lebih sengit" di China, pasaran terbesar dunia untuk EV dan kereta secara keseluruhan.

Setiap syarikat "mesti keluar sepenuhnya," katanya dalam temu bual di Pameran Auto Industri Automobil Antarabangsa Shanghai pada April. "Jika tidak, anda mungkin berada di hadapan hari ini, [tetapi] anda mungkin tidak berada di hadapan dalam beberapa bulan."

Persaingan yang sengit telah mendorong perkembangan pesat industri. Menurut Counterpoint Research yang berpangkalan di Hong Kong, kira-kira satu perempat daripada kereta penumpang yang dijual di China tahun lepas adalah kenderaan hibrid semua elektrik atau plug-in, berbanding dengan kira-kira 7% di A.S.

"China jauh mendahului A.S. dari segi penggunaan EV," kata Soumen Mandal, penganalisis kanan untuk Counterpoint, yang berpangkalan di Kolkata, India.

Hanya beberapa tahun yang lalu, China mempunyai anggaran 300 pembuat EV, jumlah yang menurut penganalisis akan berkurangan kepada sedozen atau lebih pada tahun-tahun akan datang. Walaupun jenama tempatan menguasai pasaran EV China, mereka juga menghadapi saingan daripada pembuat kereta asing yang cuba mengambil bahagian, seperti General Motors dan Volkswagen.

Seperti rakan sejawatan mereka di A.S. dan di tempat lain, keuntungan pembuat EV China terancam oleh kapasiti berlebihan dan perang harga yang dicetuskan pada bulan Januari oleh Tesla, yang mempunyai kilang di Shanghai. Ikrar bulan ini oleh Tesla dan 15 pembuat kereta lain untuk mengelakkan "harga tidak normal" telah ditarik balik oleh Persatuan Pengilang Automobil China, yang memetik undang-undang antitrust.

China setakat ini bukan sahaja sebagai pengeluar kenderaan elektrik malah adalah peneraju global dalam pembuatan bateri EV, yang mampu dilakukannya pada kos yang lebih rendah, berkat penguasaannya ke atas rantaian bekalan dan bahan mentah seperti litium dan kobalt.

Pembuat EV China juga telah mendapat manfaat daripada berbilion dolar dalam subsidi kerajaan, pelepasan cukai dan insentif lain. Bulan lalu, pegawai melanjutkan pengecualian cukai pembelian sebanyak 10% untuk kenderaan tenaga baharu menjelang 2025 dan berkata mereka akan dikecualikan daripada separuh cukai pembelian untuk dua tahun lagi.

No comments:

Post a Comment