Friday 4 August 2023

Bagaimana kenderaan elektrik bergerak

 EV adalah seperti kereta automatik. Mereka mempunyai mod hadapan dan belakang. Apabila anda meletakkan kenderaan dalam gear dan menekan pada pedal pemecut, perkara ini berlaku:


-Kuasa ditukar daripada bateri DC kepada AC untuk motor elektrik

-Pedal pemecut menghantar isyarat kepada pengawal yang melaraskan kelajuan kenderaan dengan menukar frekuensi kuasa AC daripada inverter kepada motor

-Motor menyambung dan memutar roda melalui cog

-Apabila brek ditekan atau kereta berkurangan, motor menjadi alternator dan menghasilkan kuasa, yang dihantar semula ke bateri

AC/DC dan kereta elektrik


AC bermaksud Arus Ulang-alik. Dalam AC, arus berubah arah pada frekuensi yang ditentukan, seperti bandul pada jam.


DC bermaksud Arus Terus. Dalam DC, arus mengalir dalam satu arah sahaja, dari positif ke negatif.





Kenderaan Elektrik Bateri

Komponen utama Kenderaan Elektrik Bateri ialah:


Motor elektrik

inverter

Bateri

Pengecas bateri

Pengawal

Kabel pengecasan


Motor elektrik

Anda akan menemui motor elektrik dalam segala-galanya daripada pemerah jus dan berus gigi, mesin basuh dan pengering, dan robot. Motor ini adalah simple, boleh dipercayai dan sangat tahan lama. Motor kenderaan elektrik menggunakan kuasa AC.


Inverter

Inverter ialah peranti yang menukarkan kuasa DC kepada kuasa AC yang digunakan dalam motor kenderaan elektrik. Inverter boleh menukar kelajuan di mana motor berputar dengan melaraskan frekuensi arus ulang-alik. Ia juga boleh menambah atau mengurangkan kuasa atau tork motor dengan melaraskan amplitud isyarat.


Bateri

Kenderaan elektrik menggunakan bateri untuk menyimpan tenaga elektrik yang sedia untuk digunakan. Pek bateri terdiri daripada beberapa sel yang dikumpulkan ke dalam modul. Setelah bateri mempunyai simpanan tenaga yang mencukupi, kenderaan sedia untuk digunakan.


Teknologi bateri telah meningkat dengan pesat dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Bateri EV semasa adalah berasaskan litium. Ini mempunyai kadar pelepasan yang sangat rendah. Ini bermakna EV tidak sepatutnya kehilangan caj jika ia tidak dipandu selama beberapa hari, atau bahkan minggu.


Pengecas bateri

Pengecas bateri menukarkan kuasa AC yang tersedia pada rangkaian elektrik kami kepada kuasa DC yang disimpan dalam bateri. Ia mengawal tahap voltan sel bateri dengan melaraskan kadar cas. Ia juga akan memantau suhu sel dan mengawal cas untuk membantu memastikan bateri sihat.


Pengawal

Pengawal adalah seperti otak kenderaan, menguruskan semua parameternya. Ia mengawal kadar cas menggunakan maklumat daripada bateri. Ia juga menterjemahkan tekanan pada pedal pemecut untuk melaraskan kelajuan dalam Inverter motor.


Kabel pengecasan

Kabel pengecasan untuk pengecasan standard dibekalkan dan disimpan di dalam kenderaan. Ia digunakan untuk mengecas di rumah atau di tempat pengecasan awam standard. Titik pengecasan pantas akan mempunyai kabelnya sendiri.


Sumber:

https://www.seai.ie/technologies/electric-vehicles/what-is-an-electric-vehicle/how-electric-vehicles-work/

https://www.edfenergy.com/energywise/how-do-electric-cars-work




No comments:

Post a Comment