Saturday 7 August 2021

Apakah CubeSat?

Mungkin anda baru pertama kali mendengar perkataan ini. Cuba tengok gambar kat bawah ni... 10 cm kiub ni kecil ajer...
Rujukan:
https://www.nasa.gov/content/goddard/nasas-science-mission-directorate-cubesat-initiative/

CubeSat  adalah sejenis satelit kecil untuk penyelidikan yang telah dibangun dan dilancarkan di ruang angkasa. Ianya terdiri daripada satu modul atau beberapa modul di mana satu modul bersaiz 10 cm × 10 cm × 10 cm. CubeSat mempunyai jisim tidak lebih dari 1,33 kilogram (2,9 lb)bagi setiap unit. Ianya sering menggunakan komponen komersial (COTS) bagi komponen elektronik dan strukturnya. CubeSats dimasukkan ke dalam orbit oleh astronout di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS), atau dilancarkan sebagai muatan sekunder bagi satelit (kenderaan) pelancar yang lebih besar. Pada 1 Januari 2021, terdapat lebih daripada 1350 CubeSats yang telah dilancarkan. Lebih dari 1200 berjaya ditempatkan di orbit dan lebih dari 90 telah musnah disebabkan kegagalan pelancaran. 

Ncube-2, CubeSat Norway (10 cm kiub)
Pada tahun 1999, California State University (Cal Poly) dan Universiti Stanford telah melancarkan spesifikasi CubeSat untuk mempromosikan dan membangunkan kemahiran yang diperlukan untuk reka bentuk, pembuatan, dan pengujian satelit kecil yang diletakkan di orbit Bumi rendah (LEO) yang melakukan sejumlah ilmiah menyelidik fungsi dan meneroka teknologi ruang. Pakat2 akademik telah menyumbang sebahagian besar pelancaran CubeSat hingga 2013, ketika lebih daripada separuh pelancaran dilakukan untuk tujuan bukan akademik, dan pada tahun 2014 CubeSats yang paling baru digunakan untuk projek komersial atau amatur. 

Banyak CubeSats yang dilancarkan adalah untuk kegunaan biasanya melibatkan eksperimen yang kecil sahaja atau untuk tujuan seperti pemerhatian Bumi atau radio amatur. CubeSats digunakan untuk menunjukkan teknologi kapal angkasa yang boleh diaplikasikan pada satelit kecil. Ianya juga telah menunjukkan kemungkinan membenarkan biaya kos yang lebih rendah berbanding satelit yang lebih besar iaitu dalam $50000 -$100000 sedangkan satelit besar mempunyai kos sehingga berbillion dollar. Eksperimen saintifik dengan teori asas yang tidak terbukti juga mungkin berada di atas CubeSats kerana kos rendah, namun boleh mempunyai  risiko yang lebih tinggi. Muatan penyelidikan biologi telah diterbangkan dalam beberapa misi, dengan lebih terancang. Beberapa misi ke Bulan dan Marikh juga telah dirancang untuk menggunakan CubeSats. Pada bulan Mei 2018, MarCO CubeSats menjadi CubeSats pertama yang telah berjaya meninggalkan orbit Bumi untuk  perjalanan ke planet Marikh. 

Beberapa CubeSats telah menjadi satelit pertama negara masing-masing, dilancarkan oleh universiti, syarikat milik negara, atau swasta. Pangkalan Data menunjukkan Nanosatellite dan CubeSat menyenaraikan lebih dari 2,900 CubeSats yang telah dan dirancang untuk dilancarkan sejak tahun 1998. 

Kerajaan Malaysia juga mempunyai satu agensi yang diberi nama ANGKASA yang bertanggungjawab mengatur pelancaran satelit seperti MEASAT, TiungSAT (mikrosatelit) dan RazakSAT. Sementara itu satu agensi lagi yang diberi nama ASTB sdn bhd telah melancarkan satu mikrosatelit yang diberi nama InnoSAT-2 .


Rujukan:
1.https://vsgc.odu.edu/virginiacubesatconstellation/
2.https://en.m.wikipedia.org/wiki/CubeSat


Rujukan:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/UiTMSAT-1

Pada tahun 2018 UiTM telah melancarkan satu satelit kecil yang diberi nama UiTM SAT-1  di mana beberapa pelajar pasca siswazah yang telah menjalani kursus selama 6 bulan di Jepun. Ini menjadikan universiti Malaysia yang pertama berjaya melancarkan satelit kecil ini.

Sebelum ini Unimap Perlis juga pernah melancarkan satu satelit kecil yang diberi nama InnoSAT. Namun begitu satelit ini tidak berjaya. Walaubagaimanapun usaha gigih pihak intelektual daripada Unimap ini sangat dihargai kerana telah berusaha untuk melancarkan InnoSAT ini.

Sekarang ni ada beberapa syarikat yang menawarkan komponen dan struktur CubeSats atau Nanosatellite pada harga yang berpatutan seperti di laman web di bawah. Namun begitu, bukan lah semudah itu dengan komponen dan struktur yang dibeli ini untuk membawa satelit kecil ini ke angkasa. Berbagai persamaan matematik yang perlu dikaji dan diselesaikan dengan teliti untuk memastikan bukan hanya pelancaran malah perjalanan mengelilingi orbit dalam keadaan stabil bila mana sebarang gangguan perlu diatasi secara otomatik dan autonomous.
https://www.cubesatshop.com/

Bagaimana yer nak tidur malam yang lebih nyenyak?




Tidur nyenyak secara langsung mempengaruhi kesihatan mental dan fizikal anda. Ianya boleh mempengaruhi tenaga, produktiviti, keseimbangan emosi, dan juga berat badan anda pada waktu siang. Namun ramai di antara kita tidak dapat atau sengaja tidak tidur.

Mendapatkan tidur nyenyak mungkin kelihatan seperti agak mustahil apabila anda terjaga pada jam 3 pagi, tetapi anda mempunyai lebih banyak kawalan terhadap kualiti tidur anda daripada yang anda mungkin sedar. Sama seperti cara yang anda rasakan pada waktu bangun tidur anda sering bergantung pada seberapa baik anda tidur pada waktu malam, begitu juga penawar untuk kesulitan tidur yang sering dijumpai dalam rutin harian anda.

Pilihan tabiat dan gaya hidup siang hari yang tidak sihat menyebabkan anda susah tidur pada waktu malam dan memberi kesan buruk kepada mood, kesihatan otak dan jantung, sistem imun, kreativiti, daya hidup, dan berat badan anda. Tetapi dengan bereksperimen dengan petua berikut, anda dapat menikmati tidur yang lebih nyenyak di malam hari, meningkatkan kesihatan anda, dan meningkatkan bagaimana pemikiran dan perasaan anda pada siang hari.

Petua 1: Selari dengan kitaran tidur semula jadi badan anda

Selaras dengan kitaran tidur semula jadi badan anda, adalah salah satu strategi yang paling penting untuk tidur lebih lena. Sekiranya anda mengikuti jadual bangun tidur yang baik, anda akan merasa lebih segar dan bertenaga daripada jika anda tidur dengan jumlah jam yang sama pada waktu yang berlainan, walaupun anda hanya mengubah jadual tidur anda satu atau dua jam.

Cuba tidur dan bangun pada waktu yang sama setiap hari. Ini membantu mengatur jam dalaman badan anda dan mengoptimumkan kualiti tidur anda. Pilih waktu tidur ketika anda biasanya merasa letih, supaya anda tidak berpusing dan berpusing. Sekiranya anda cukup tidur, anda harus bangun secara semula jadi tanpa penggera. Sekiranya anda memerlukan jam penggera, anda mungkin memerlukan waktu tidur lebih awal.

Elakkan tidur di sini — walaupun pada hujung minggu. Semakin banyak jadual tidur hujung minggu / hari kerja anda, semakin teruk gejala seperti jetlag yang akan anda alami. Sekiranya anda perlu menebus sbb tidur lewat malam, pilihlah tidur siang yang pendek. Ini membolehkan anda melunaskan hutang tidur anda tanpa mengganggu irama tidur semula jadi anda.

Bijak tidur siang. Walaupun tidur siang adalah cara yang baik untuk menebus tidur yang hilang, jika Anda mengalami masalah tidur di malam hari, tidur siang dapat memburukkan keadaan. Hadkan tidur siang hingga 15 hingga 20 minit pada waktu awal petang.

Mulakan hari dengan sarapan yang sihat. Di antara banyak faedah kesihatan yang lain, makan sarapan yang seimbang dapat membantu menyegerakkan jam biologi anda dengan memberitahu badan anda bahawa sudah waktunya untuk bangun dan pergi. Melewatkan sarapan sebaliknya, dapat melambatkan irama gula darah, menurunkan tenaga, dan meningkatkan tekanan anda, faktor yang boleh mengganggu tidur.

Lawan rasa mengantuk selepas makan malam. Sekiranya anda mengantuk sebelum tidur, turun dari sofa dan lakukan sesuatu yang sedikit merangsang, seperti mencuci pinggan, memanggil rakan, atau menyiapkan pakaian untuk keesokan harinya. Sekiranya anda mengantuk, anda mungkin bangun pada waktu malam dan menghadapi masalah untuk tidur semula.

Petua 2: Kawal pendedahan anda terhadap cahaya

Melatonin adalah hormon yang berlaku secara semula jadi yang dikawal oleh pendedahan cahaya yang membantu mengatur kitaran bangun tidur anda. Otak anda mengeluarkan lebih banyak melatonin ketika gelap — membuat anda mengantuk — dan kurang ketika ringan — membuat anda lebih waspada. Walau bagaimanapun, banyak aspek kehidupan moden dapat mengubah pengeluaran melatonin tubuh anda dan mengubah irama sirkadian anda. Inilah cara untuk mempengaruhi pendedahan cahaya anda:

Ketika siang hari
Cahaya matahari yang terang pada waktu pagi. Semakin hampir dengan masa anda bangun, semakin baik. Ambil kopi anda di luar, misalnya, atau makan sarapan di tingkap yang cerah. Cahaya di wajah anda akan membantu anda bangun

Luangkan lebih banyak masa di luar pada waktu siang.
Luangkan waktu rehat kerja anda di bawah cahaya matahari, bersenam di luar, atau berjalan dengan binatang peliharaan anda pada siang hari dan bukannya pada waktu malam.

Biarkan sebanyak mungkin cahaya semula jadi masuk ke rumah atau ruang kerja anda. Pastikan langsir dan tirai terbuka pada siang hari, dan cuba pindahkan meja anda lebih dekat ke tingkap.

Sekiranya perlu, gunakan kotak terapi cahaya. Ini mensimulasikan cahaya matahari dan sangat berguna semasa musim sejuk.

Pada waktu malam

Elakkan skrin terang dalam 1-2 jam dari waktu tidur anda. Lampu biru yang dipancarkan oleh telefon, tablet, komputer, atau TV anda sangat mengganggu. Anda dapat meminimumkan kesan dengan menggunakan peranti dengan layar yang lebih kecil, mengubah kecerahan rendah, atau menggunakan perisian yang mengubah cahaya seperti f.lux.

Katakan tidak pada rancangan  televisyen larut malam. 
Bukan sahaja cahaya dari TV menekan melatonin, tetapi banyak program yang merangsang dan bukannya santai. Cuba dengar muzik atau buku audio.

Jangan baca dengan peranti lampu latar
Tablet dengan lampu latar lebih mengganggu daripada e-pembaca yang tidak mempunyai sumber cahaya mereka sendiri.

Apabila tiba masanya untuk tidur, pastikan biliknya gelap.
Gunakan langsir atau pelindung yang berat untuk menyekat cahaya dari tingkap, atau cuba topeng tidur. Juga pertimbangkan untuk menutup elektronik yang memancarkan cahaya.

Terus tutup lampu jika anda bangun pada waktu malam. Sekiranya anda memerlukan sedikit cahaya untuk bergerak dengan selamat, cubalah pasang lampu malam yang redup di luar atau bilik mandi atau gunakan lampu suluh kecil. Ini akan memudahkan anda untuk tidur semula.

Thursday 5 August 2021

5 Petua Mudah untuk Mengatur Hari Kerja Anda dengan Lebih Baik



Sekiranya anda tidak menyukai dua kaedah yang telah dibincangkan dalam 2 topik sebelum ini, berikut adalah lebih banyak nasihat mengenai cara mengatur tugas kerja.

1. Tulis
Luangkan 5-10 minit pada akhir hari kerja anda untuk menulis dalam jurnal dan menilai hari tersebut. Terdapat banyak perkara yang berlaku di kepala kita sehingga hampir mustahil untuk memproses dan mengumpulkan pemikiran tanpa adanya jalan keluar. Pada akhir hari kerja, kebanyakan ingin berlari ke bukit - dan dengan melakukannya - membawa kerja mereka dan tekanan yang berkaitan dengan mereka. Kajian oleh ahli psikologi UCLA mendedahkan bahawa dengan meluahkan perasaan anda - sama ada anda bercakap dengan seseorang atau menuliskannya - akan membantu memastikan emosi negatif yang berkaitan jauh lebih sengit. Oleh itu, alih-alih membawa kemarahan atau tekanan kepada anda, tinggalkan di nota anda.

Di samping itu, dengan menuliskan cabaran khusus yang anda hadapi, minda bawah sedar anda akan berusaha mencari penyelesaian pembetulan semasa anda tidur pada waktu malam sehingga anda dapat bangun segar dan bermotivasi untuk mengatasi hari tersebut.

Menulis adalah salah satu cara terbaik untuk mengatur hari anda di tempat kerja. Lihat cara menguraikan kerja dan tugas anda dengan petua mudah ini.
2. Rancang ke hadapan
Sekarang setelah melepaskan semua kemarahan dan kekecewaan, Anda dapat merencanakan hari berikutnya untuk meningkatkan kemungkinan ia berjalan lancar. Keluarkan notepad lain dan tuliskan tugas anda untuk hari esok mengikut urutan kepentingan, dan tinggalkan pejabat dengan mengetahui bahawa bawah sedar anda akan menguruskan selebihnya dan memastikan anda berada di depan diri anda ketika anda tiba untuk bekerja esok.

Sekiranya anda adalah seseorang yang bergantung pada komputer mereka untuk tetap teratur, anda boleh memulakan fasa perancangan anda dengan menggunakan templat perancang percuma setiap hari. Cukup sesuaikan dengan keperluan anda dan simpan beberapa jam untuk melaksanakan tugas anda yang lain.

Cabaran dan gangguan akan selalu muncul, jadi bersikap realistik dalam mencapai matlamat anda — dan jika anda gagal — jangan sampai mengalahkan diri sendiri. Cukup pastikan untuk memasukkannya ke bahagian atas senarai esok.

3. Kurangkan ruang kerja anda
Ruang kerja yang berserabut = fikiran yang berserabut. Sekiranya meja anda berantakan, bagaimana anda boleh mengharapkan hari kerja anda mengalir tanpa gangguan yang tidak diingini? Susun meja anda seperti cara anda ingin mengatur fikiran: bebas dari kekacauan dan gangguan.

Begitu juga dengan desktop anda. Jauhkan desktop anda tanpa kekacauan untuk menyelesaikan tugas anda dengan mudah termasuk e-mel anda.

Menyusun ruang kerja anda akan mengatur minda anda dan menjaga tahap tekanan rendah. Lihat petua mudah mengenai cara mengatur hari anda di tempat kerja.

4. Jangan berbilang tugas serentak (multitask)
Menurut kajian University of California Irvine, rata-rata memerlukan 23 minit dan 15 saat untuk kembali ke tugas setelah anda memusatkan perhatian. Oleh itu, semasa anda hendak menyelesaikan tugas, pastikan untuk membebaskan diri dari semua gangguan. Ini bermakna tidak ada media sosial, e-mel, internet, dan lain-lain sehingga tugas selesai atau masa yang diperuntukkan untuk mengerjakannya berlalu. Gunakan pemasa, dan mulakan dengan satu jam kerja tanpa gangguan. Sekiranya bunyi persekitaran terlalu banyak, mainkan muzik untuk menghilangkan gangguan dan bantu anda fokus. Beritahu rakan anda apa yang anda lakukan dan minta mereka tidak mengganggu anda kecuali jika ia tidak sabar.

5. Mempercayai peraturan 80-20
Sebahagian besar dari apa yang kita lakukan tidak begitu penting, tetapi kerana lebih mudah, dan dapat memberikan kita kepuasan segera, kita cenderung untuk menghabiskan banyak masa untuk tugas-tugas mudah sambil menunda tugas-tugas yang lebih menuntut dan penting. Ini menimbulkan perjuangan yang tidak perlu. Dengan menangani perkara yang lebih penting terlebih dahulu, ketika menyelesaikan tugas lain yang kurang bermakna, anda akan dapat melakukannya dengan rasa pencapaian dan kepuasan yang lebih tinggi.

6. Urus e-mel anda
E-mel adalah perniagaan yang tidak kemas, dan seperti banyak tugas lain jarang sekali diperlukan. Luangkan masa untuk mengatur anda jadi ketika anda masuk ke sana, semuanya berjalan dengan cekap dan teratur dari segi kepentingan. Pelanggan desktop e-mel seperti Mailbird (Windows) atau Airmail (Mac) adalah alat yang hebat untuk ini dan sangat berguna terutama bagi orang yang harus menguruskan banyak akaun e-mel.

 layari juga:  kerjaya-sebagai-pendidik
                     9-ciri-ciri-pendidik-yang-hebat
                     ciri2-yang-baik-sebagai-pendidik
                      kisah-pemimpin-islam-zainab-al-ghazali


Layari juga: puisi-doa-untuk-ibu
                    puisi-tangisan-mata-bunda
                    puisi-ibu-aku-tidak-akan-pernah-lupa
                    coretanku-mak-mak-memang-hebat
                    muhasabah-pagi

Bagaimana Menyusun Hari Kerja Anda: Kaedah 2(Jadual Da Vinci)

 


Jadual Da Vinci adalah kaedah kedua yang akan membantu anda belajar bagaimana merancang dan mengatur dengan lebih berkesan. Dikembangkan oleh Adrian Iliopoulus, kaedah ini akan membolehkan anda membuat jadual yang akan menjadikan hidup anda lebih berguna, menyeronokkan, dan kreatif.

Idea utama di sebalik "Jadual Da Vinci" adalah belajar bagaimana:

**Menjadi kreatif dan memasuki aliran setiap hari.

**Tidak membenarkan gangguan merosakkan aliran anda.

**Berhenti menunda-nunda dan menyelesaikan sesuatu.

**Pastikan anda tidak keletihan.

**Seimbangkan kerja dan permainan dengan betul.

Adakah kamu tahu? Perlu 23 minit dan 15 saat untuk kembali ke landasan setelah terganggu.

Jadual Da Vinci dapat membantu anda memastikan bahawa anda tidak terbeban dengan pekerjaan kerana ini mengatur aktiviti harian anda dengan cara di mana anda mempunyai masa khas untuk tugas yang lebih sukar dan lebih mudah, tetapi juga cukup waktu untuk aktiviti santai setiap hari.

Bagaimana Mengatur Hari Anda dengan Jadual Da Vinci

Ramai orang mencadangkan anda mula merancang minggu anda pada hari Isnin (Bagi negeri yang bekerja Ahad, maksud nya Ahad) tetapi adakah idea terbaik? Pencipta Jadual Da Vinci mengesyorkan memulakan perancangan pada petang Ahad (Bagi negeri yang bekerja Ahad, perancangan adalah petang Sabtu). Seperti yang ditunjukkannya, hari Isnin (Ahad) adalah sama dengan waktu pagi, tetapi untuk minggu ini. Fikiran kita selalu tenang pada waktu pagi dan dapat menghasilkan produktiviti yang lebih besar. “Jam awal” untuk minggu ini adalah hari Isnin, Selasa, dan Rabu. Jadi, untuk memanfaatkan hari bekerja ini, anda harus merancang tugas anda pada hari Ahad (Sabtu).

Seperti yang ditunjukkan oleh Adrian, bahagian paling sukar dalam merancang adalah keutamaan. Dia mengesyorkan agar anda bersikap jujur ​​dengan diri sendiri dan mengkategorikan tugas dengan teliti mengikut kepentingannya dan jumlah pekerjaan yang perlu anda lakukan untuk menyelesaikannya.

Begini rupa jadual harian dan mingguan Adrian.

Pastikan anda mempunyai rancangan untuk hari berikutnya 

Kredit: Jadual Da Vinci Adrian Iliopoulus

Seperti yang anda lihat, setiap hari terdiri daripada unsur yang sama:


Rutin pagi

Kerja Berat

Kerja  Ringan

Kerja Pentadbiran

Bersenam

Sosial

Bermain

Sekarang, mari kita jelaskan masing-masing dengan lebih terperinci.

Rutin pagi

Penting untuk memulakan setiap hari dengan betul. Daripada tidur dan bergegas ke tempat kerja, ikuti rutin yang akan membantu anda bangun dan melakukan apa sahaja yang menggembirakan anda - makan sarapan pagi, minum kopi, atau pergi berlari. Perkara-perkara kecil inilah yang dapat membuat perbezaan yang ketara pada hari anda. Anda juga boleh melakukan rutin malam yang akan membantu anda berehat sebelum tidur. Semua orang yang berjaya mempunyai rutin malam, dan begitu juga anda!

Kerja Dalam (Deep work)

Kerja mendalam terbahagi kepada dua kategori - kerja keras dan kerja soft. Kerja keras merujuk kepada semua tugas yang anda anggap mencabar, sedangkan kerja soft adalah semua tugas yang lebih mudah untuk dilaksanakan. Pastikan melakukan kerja keras dari hari Isnin hingga Rabu, dan kerja soft pada hari Khamis dan Jumaat.

Kerja Pentadbiran (Soft work)

Kerja pentadbiran merangkumi tugas seperti membalas e-mel, menjadualkan dan menghadiri perjumpaan, organisasi dokumen, memesan bekalan, dan lain-lain. Penting untuk mengira berapa banyak masa yang diperlukan untuk menyelesaikan tugas-tugas ini, sehingga anda dapat menyisihkan waktu untuk setiap hari.

Bersenam, Sosial, dan Main

Untuk mengelakkan keletihan, anda perlu meluangkan masa setiap hari supaya anda dapat berehat, menghabiskan masa dengan rakan dan keluarga anda, dan bermain. Bermain bermaksud melakukan semua aktiviti yang menggembirakan anda, dari bermain hingga menonton filem atau membaca buku.

Jadual Da Vinci sedikit berbeza dengan kaedah GTD, kerana merangkumi sepanjang hari dan membolehkan anda membuat rutin harian. Walau bagaimanapun, kaedah ini tidak menyelesaikan tugas mengatur dengan lebih terperinci semasa hari kerja anda, yang dilakukan oleh GTD. Oleh itu, dengan menggabungkan dua kaedah, anda akan dapat membuat sistem mengatur sepanjang hari anda dengan cara yang lebih seimbang, di mana anda dapat menyelesaikan sesuatu dalam masa yang diperuntukkan untuk bekerja dan berehat dalam rutin pagi dan waktu bermain untuk memastikan anda tidak ' burnout'.

Rujukan:

https://www.getmailbird.com/how-to-organize-your-day-at-work/


 layari juga:  kerjaya-sebagai-pendidik
                     9-ciri-ciri-pendidik-yang-hebat
                     ciri2-yang-baik-sebagai-pendidik
                      kisah-pemimpin-islam-zainab-al-ghazali


Layari juga: puisi-doa-untuk-ibu
                    puisi-tangisan-mata-bunda
                    puisi-ibu-aku-tidak-akan-pernah-lupa
                    coretanku-mak-mak-memang-hebat
                    muhasabah-pagi

Bagaimana Menyusun Hari Kerja Anda: Kaedah 1(GTD)



 Kaedah # 1: Get Things Done(GTD)

Adakah awak:

**Rasa terharu dengan jumlah tugas yang perlu anda laksanakan?

**Bimbang jika terlupa butiran kecil?

**Memakai berbagai jenis topi dalam pekerjaan dan kehidupan anda?

**Memulakan banyak projek tetapi menghadapi masalah menyelesaikannya?

Maka anda perlu mengambil beberapa petunjuk daripada David Allen, pencipta GTD, dan belajar bagaimana mengatur tugas kerja anda (dan semua tugas lain) dengan cara yang betul!


Sistem pengurusan tugas GTD didasarkan pada kebenaran sederhana: semakin banyak tugas yang anda miliki dalam senarai anda, semakin sukar bagi anda untuk memutuskan apa yang memerlukan perhatian. Ini juga melontarkan senarai perkara yang harus dilakukan terus ke luar tetingkap kerana mereka mungkin memaksa anda meluangkan lebih banyak masa memikirkan tugas anda daripada melakukannya. Akibatnya, anda mungkin merasa tertekan.

Allen menyedari bahawa otak manusia jauh lebih baik dalam memproses maklumat daripada menyimpannya dan dia memasukkan perincian penting ini ke dalam metodologi GTD, yang mana ia dapat membantu anda menyingkirkan semua kecelaruan mental dan menyelesaikan sesuatu tepat pada waktunya. Ini melibatkan penyediaan aliran kerja, dan setelah anda melakukannya, anda dapat mengenal pasti tugas yang harus anda laksanakan pada waktu tertentu, tanpa perlu risau anda akan terlupa sesuatu.

Kaedah GTD terdiri daripada lima amalan mudah yang akan membantu anda mengatur kekacauan di otak anda dan mengatur hari anda:

Tulis semua tugasan. Dalam urutan "Saya perlu melakukan ini" atau "Ini harus terjadi pada waktu itu, apa pun yang terlintas di fikiran anda bahawa tindakan atau keperluan, tulis jer. Sekiranya melarikan diri dari buku nota anda, ia akan menarik perhatian anda.

Jelaskan. Rancangkan semua yang anda tulis (jangan cuba menyelesaikannya!) Dan rancang langkah seterusnya. Tentukan kategori mana yang paling sesuai dengan item: adakah rujukan, projek, atau tindakan seterusnya?

Susun. Letakkan semua tempatnya. Tambahkan tarikh penting ke kalendar anda, berikan tugas kepada orang lain, dan selesaikan sendiri.

Kaji semula. Perhatikan senarai anda dan jangan lupa untuk menyemak dan mengemasinya.

Penglibatan. Mula mengerjakan tugas yang paling penting!

GTD memerlukan pembelajaran bagaimana merancang dan mengatur terlebih dahulu. Tetapi, ia pasti akan membuahkan hasil dalam jangka masa panjang. Dengan kaedah ini, anda tidak perlu risau akan kehilangan mesyuarat atau melupakan tarikh akhir. Sebaliknya, anda akan menyelesaikan semua tugas anda dan anda dapat memprioritaskan masa anda dengan betul.

Sekarang, mari kita periksa setiap latihan secara terperinci!


Langkah 1: Senaraikan

Langkah pertama dan paling penting untuk GTD adalah berhenti menyimpan semua maklumat dan tugas harian anda di otak anda. Sebagai gantinya, tangkap dan simpan semua tugas, idea, tugas anda dalam "peti masuk" - buku nota fizikal atau aplikasi digital, seperti perancang, kalendar, atau aplikasi pengurusan tugas.

Dengan menyenaraikan pemikiran anda, akhirnya anda dapat mengurangkan kekacauan mental. Jangan bimbang untuk mengatur tugas dan item ini! Kita akan sampai pada salah satu langkah berikut.

Petua: Semasa anda baru menggunakan GTD, disarankan untuk menuliskan apa sahaja yang mungkin perlu anda rawat di masa depan dan menyimpannya di peti masuk anda.

Jadikan tugas anda khusus dan dapat dilaksanakan.

Langkah 2: Jelaskan

Sekarang kita sampai ke bahagian di mana anda belajar bagaimana mengatur hari kerja anda dan menyusun semuanya dalam peti masuk anda. Lihat setiap item di peti masuk anda dan terapkan salah satu kaedah berikut:

**Sekiranya tugas itu mengambil masa kurang dari 2 minit, selesaikan dengan segera.

**Sekiranya tugas dapat didelegasikan, serahkan kepada orang lain.

**Tuliskan tarikh akhir sekiranya item tersebut perlu dilengkapkan pada tarikh atau waktu tertentu.

**Sekiranya tugas itu rumit, maka kenal pasti tindakan dan langkah seterusnya yang perlu anda lakukan untuk terus melakukannya.

**Sentiasa pastikan untuk menambahkan sebanyak mungkin maklumat untuk tugas anda dan membuat tugas anda dapat dilaksanakan.

Langkah 3: Susun

Setelah menuliskan semua tugas anda dan menambahkan sebanyak mungkin maklumat, inilah masanya untuk menyelesaikannya. Terdapat banyak cara untuk mengatur tugas anda dengan kaedah GTD, tetapi yang paling biasa adalah menggunakan gabungan projek dan label.

Anda perlu memisahkan item menjadi tugas dan projek sekali sahaja. Menurut falsafah GTD, projek adalah tugas yang memerlukan lebih banyak langkah untuk diselesaikan. Pastikan untuk menulis langkah seterusnya untuk setiap tugas dan tambahkan tarikh akhir (jika ada). Sebagai contoh, langkah ini dapat dilihat dalam membuat kad tugas dan subtugas di dalamnya.

Langkah 4: Kaji semula

Langkah ini cukup jelas. Luangkan masa setiap minggu untuk melihat semua tugas anda, buangkan semua yang anda telahselesaikan, tambahkan dan atur tugas baru, dan kenal pasti tindakan seterusnya. Allen menyebut langkah ini sebagai "faktor kritikal untuk berjaya." Menyemak dan mengemas kini tugas anda secara berterusan akan memastikan bahawa anda tidak hanya menyelesaikan sesuatu. Anda menyelesaikan perkara yang betul.

Langkah 5: Penglibatan

Ini adalah bahagian apabila anda meluangkan masa untuk merancang kerja anda secara spesifik. Dengan langkah ini, anda semestinya telah mengembangkan sistem yang penuh dengan tugas yang dapat dilaksanakan yang disusun ke dalam kategori logik.

Oleh itu, apabila anda mula bekerja, anda tidak akan tertanya-tanya "Apa yang perlu saya lakukan seterusnya?". Anda membuang pemikiran itu dengan mendapatkan semua tugas anda di atas kertas fizikal atau digital dan menyusunnya menjadi rancangan yang dapat dilaksanakan. Untuk menyelesaikannya, anda menyingkirkan semua kekacauan mental yang telah membuat anda tertekan.

Alat GTD

Berikut adalah beberapa petua untuk disusun dan alat GTD yang akan membantu anda menggunakan kaedah ini dengan lebih pantas.

Senarai GTD

Untuk memulakan GTD, anda perlu menjelaskan dan mengatur tugas anda dengan cekap. Cara terbaik untuk melakukannya adalah dengan membuat senarai, baik di atas kertas atau dengan menggunakan perisian pengurusan tugas di telefon atau komputer riba anda. Terdapat beberapa jenis senarai yang boleh anda buat:

Senarai "inbox". Ini adalah senarai pertama, asas, tidak kemas yang anda buat. Gunakan untuk menyenarai pemikiran dan tugas ketika mereka berlaku. Jangan ragu untuk menuliskan semua perkara dalam buku nota atau telefon pintar anda. Anda bahkan boleh mempunyai beberapa senarai "inbox"; cth. satu dalam pelan perancangan dan satu di telefon anda. Setelah semua tugas anda ditulis, barulah mula mengatur mengikut keutamaan.

Senarai "tindakan seterusnya". Senarai "tindakan seterusnya" harus mengandungi item yang harus anda lakukan secepat mungkin. Anda boleh menyusun item dalam senarai ini berdasarkan keutamaan, tarikh akhir, atau mungkin seberapa cepat anda dapat menyelesaikannya. Ingat, anda harus selalu menyelesaikan tugas pendek (tugas yang mengambil masa kurang dari dua minit) dengan segera.

Senarai "menunggu". Senarai ini harus digunakan untuk semua tugas yang anda berikan kepada orang lain atau tugas yang belum dapat diselesaikan kerana seseorang perlu melakukan sesuatu yang lain terlebih dahulu. Berikut adalah satu petua berguna untuk senarai ini. Sentiasa tulis tarikh semasa anda menuliskan tugas. Dengan cara itu, anda boleh menghantar e-mel kepada rakan sekerja anda dan mengatakan sesuatu seperti "Saya masih menunggu laporan yang anda nyatakan bahawa anda akan selesai. Itu 18 hari yang lalu! "

Senarai "suatu hari nanti / mungkin". Senarai ini adalah untuk semua projek yang ingin anda laksanakan suatu hari nanti, tetapi ia tidak begitu penting. Anda boleh menuliskan item seperti "ganti lukisan buruk di ruang tamu ofis" atau "mulakan blog anda sendiri" dalam senarai ini. Walaupun tugas-tugas dalam senarai ini tidak terlalu penting, anda tetap harus menyemak senarai ini setiap minggu, pastikan anda tidak melupakan tugas-tugas ini, dan mula mengusahakannya apabila anda mempunyai masa!

Kalendar

Kalendar sesuai untuk semua tugas yang sensitif pada waktu dan tarikh. Dengan cara ini, anda akan dapat mengutamakan tugas anda dengan lebih baik. Tugas yang tidak perlu diselesaikan lama lagi pun akan tetap berada dalam senarai "tindakan seterusnya" anda, jadi anda dapat menanganinya di kemudian hari. Sekiranya anda tidak suka menyimpan kalendar di dinding atau meja anda, anda harus mencuba menggunakan Kalendar Google untuk tetap teratur.


Folder Baca / Semak

Anda mungkin mempunyai beberapa tugas "membaca [sesuatu]" di salah satu senarai anda. Folder baca / semak akan berguna untuk kes seperti itu. Ia boleh menjadi folder fizikal atau digital yang akan mengandungi semua dokumen, kertas, atau buku yang perlu anda baca. Idea di sebalik folder ini adalah untuk selalu menyediakan bahan ini kepada anda apabila anda mempunyai beberapa minit semasa menunggu makanan atau di temujanji doktor.

GTD adalah metodologi produktiviti yang dapat mengubah kehidupan yang berserabut kepada kehidupan yang lebih seimbang dan harmonis.

Rujukan:

https://www.getmailbird.com/how-to-organize-your-day-at-work/

 layari juga:  kerjaya-sebagai-pendidik
                     9-ciri-ciri-pendidik-yang-hebat
                     ciri2-yang-baik-sebagai-pendidik
                      kisah-pemimpin-islam-zainab-al-ghazali


Layari juga: puisi-doa-untuk-ibu
                    puisi-tangisan-mata-bunda
                    puisi-ibu-aku-tidak-akan-pernah-lupa
                    coretanku-mak-mak-memang-hebat
                    muhasabah-pagi

MBTI - Myers-Briggs Test Indicator (sambungan)

Rujukan: Wikipedia
A diagram depicting the cognitive functions of each type: A type's background color represents its dominant function and its text color represents its auxiliary function.

Sikap: extraversion / introversion

Myers – Briggs menggunakan istilah extraversion dan introversion ketika Jung pertama kali menggunakannya. Ekstravert bermaksud membelok ke luar dan introvert, berpusing ke dalam. Definisi khusus ini agak berbeza dengan penggunaan perkataan yang popular. Ekstravert adalah ejaan yang digunakan dalam penerbitan MBTI.

Pilihan untuk ekstravert dan introvert sering disebut "sikap". Briggs dan Myers menyedari bahawa setiap fungsi kognitif dapat beroperasi di dunia luaran tingkah laku, tindakan, orang, dan perkara ("sikap terbalik") atau dunia dalaman idea dan refleksi ("sikap introvert"). Penilaian MBTI mengikut pilihan keseluruhan untuk satu atau yang lain.

Mereka yang lebih ekstravert menarik tenaga dari tindakan: mereka cenderung bertindak, kemudian merenung, dan bertindak lebih jauh. Sekiranya mereka tidak aktif, motivasi mereka cenderung menurun. Untuk membina semula tenaga mereka, orang ekstra perlu berehat dari masa yang dihabiskan dalam refleksi. Sebaliknya, mereka yang lebih introvert "menghabiskan" tenaga melalui tindakan: mereka lebih suka merenung, kemudian bertindak, dan kemudian merenung kembali. Untuk membina semula tenaga mereka, orang introvert memerlukan masa yang tenang sahaja, jauh dari aktiviti. 

Aliran ekstrovert diarahkan ke arah orang dan objek, sedangkan introvert diarahkan ke arah konsep dan idea. Ciri-ciri yang berbeza antara orang-orang yang ekstravert dan introvert termasuk:

##Extravert berorientasikan tindakan, sementara introvert berorientasikan pemikiran.

##Ekstravert mencari luas pengetahuan dan pengaruh, sementara introvert mencari kedalaman pengetahuan dan pengaruh.

##Extravert lebih suka interaksi yang lebih kerap, sementara introvert lebih suka interaksi yang lebih besar.

##pengisian semula tenaga ekstravert ialah dapatkan tenaga mereka melalui menghabiskan masa dengan orang, sementara pengisian semula tenaga introvert  adalah melalui menghabiskan masa sahaja; mereka menghabiskan tenaga mereka melalui proses yang sebaliknya. 

Fungsi: penginderaan / intuisi dan pemikiran / perasaan 

Jung mengenal pasti dua pasang fungsi psikologi:

Dua fungsi memahami: sensing(S)(biasanya disebut pencaindera dalam tulisan MBTI) dan intuisi(I)

Dua fungsi menilai: berfikir(T) dan perasaan(F)

Menurut model tipologi Jung, setiap orang menggunakan salah satu daripada empat fungsi ini dengan lebih dominan dan mahir daripada tiga yang lain; namun, keempat-empat fungsi tersebut digunakan pada waktu yang berbeza bergantung pada keadaan. Kerana setiap fungsi dapat terwujud baik dalam sikap ekstrovert atau introvert, model Jung merangkumi lapan kombinasi fungsi dan sikap, empat di antaranya sebagian besar sedar dan empat tidak sedar. 

Sensing dan intuisi adalah fungsi pengumpulan maklumat (melihat). Mereka menerangkan bagaimana maklumat baru difahami dan ditafsirkan. Mereka yang lebih suka merasakan(sensing) lebih cenderung mempercayai maklumat yang ada pada masa kini, nyata dan konkrit: iaitu maklumat yang dapat difahami oleh lima deria. Mereka cenderung tidak mempercayai firasat, yang nampaknya "entah dari mana". :  Mereka lebih suka mencari perincian dan fakta. Bagi mereka, maksudnya ada dalam data. Sebaliknya, mereka yang lebih suka intuisi cenderung mempercayai maklumat yang kurang bergantung pada pancaindera, yang dapat dikaitkan dengan maklumat lain (baik diingat atau ditemui dengan mencari konteks atau corak yang lebih luas). Mereka mungkin lebih berminat dengan kemungkinan masa depan. Bagi mereka, maknanya ada dalam teori dan prinsip asas yang dinyatakan dalam data. 

Fikir dan perasaan adalah fungsi membuat keputusan (menilai). Fungsi berfikir dan perasaan digunakan untuk membuat keputusan yang rasional, berdasarkan data yang diterima dari fungsi pengumpulan maklumat mereka (pencaindera atau intuisi). Mereka yang lebih suka berfikir cenderung memutuskan sesuatu dari sudut pandang yang lebih terpisah, mengukur keputusan dengan apa yang nampaknya masuk akal, logik, kausal, konsisten, dan sesuai dengan sekumpulan peraturan yang ditentukan. Mereka yang lebih suka merasa cenderung untuk membuat keputusan dengan mengaitkan atau berempati dengan situasi, melihatnya dari dalam dan menimbang keadaan untuk mencapai, secara seimbang, keharmonian, konsensus dan kesesuaian yang terbaik, dengan mempertimbangkan keperluan orang yang terlibat . Pemikir biasanya menghadapi masalah untuk berinteraksi dengan orang yang tidak konsisten atau tidak logik, dan cenderung memberi maklum balas langsung kepada orang lain. Mereka mementingkan kebenaran dan menganggapnya lebih penting. 

Seperti yang telah disebutkan, orang yang lebih suka berfikir tidak semestinya, dalam erti kata sehari-hari, "berfikir lebih baik" daripada perasaan mereka, dalam akal sehat; pilihan sebaliknya dianggap sebagai cara yang sama rasional untuk membuat keputusan (dan, bagaimanapun, penilaian MBTI adalah ukuran keutamaan, bukan kemampuan). Begitu juga, mereka yang lebih suka merasakan tidak semestinya mempunyai reaksi emosi yang "lebih baik" daripada orang yang suka berfikir. 

Pilihan gaya hidup: penilaian / persepsi 

Myers dan Briggs menambahkan dimensi lain pada model tipologi Jung dengan mengenal pasti bahawa orang juga mempunyai keutamaan untuk menggunakan fungsi penjurian (pemikiran atau perasaan) atau fungsi mereka (pancaindera atau intuisi) ketika berhubungan dengan dunia luar (ekstravert).

Myers dan Briggs berpendapat bahawa jenis dengan pilihan untuk menilai menunjukkan kepada dunia fungsi penilaian pilihan mereka (berfikir atau perasaan). Jadi, jenis TJ cenderung muncul di dunia sebagai logik dan jenis FJ sebagai empati. Menurut Myers,: 75 jenis penilaian suka "menyelesaikan masalah". Jenis-jenis yang lebih suka persepsi menunjukkan kepada dunia fungsi persepsi pilihan mereka (penginderaan atau intuisi). Jadi, jenis SP cenderung muncul di dunia sebagai jenis konkrit dan NP sebagai abstrak. Menurut Myers, : 75 jenis persepsi lebih suka "membuat keputusan terbuka". Untuk ekstra, J atau P menunjukkan fungsi dominan mereka; untuk introvert, J atau P menunjukkan fungsi bantu mereka. Introvert cenderung menunjukkan fungsi dominan mereka secara lahiriah hanya dalam hal-hal "penting bagi dunia dalaman mereka". :  Sebagai contoh, kerana jenis ENTJ adalah keterlaluan, J menunjukkan bahawa fungsi dominan adalah fungsi penilaian yang lebih disukai (pemikiran ekstravert) . Jenis ENTJ introvert fungsi perceiving bantu (intuisi introvert). Fungsi tersier adalah sensing dan fungsi inferior adalah perasaan introvert. Oleh kerana jenis INTJ adalah introvert, J sebaliknya menunjukkan bahawa fungsi bantu adalah fungsi penilaian yang lebih disukai (pemikiran ekstravert). Jenis INTJ introvert fungsi persepsi dominan (intuisi introvert). Fungsi tertier adalah perasaan dan fungsi rendah adalah pancaindera terbalik. 


Rujukan Wikipedia
Keirsey temperaments

Myers-Briggs Test Indicator




Pernahkah anda mendengar seseorang menggambarkan diri mereka sebagai INTJ atau ESTP dan tertanya-tanya apa erti huruf-huruf itu? Yang dimaksudkan oleh mereka adalah jenis keperibadian mereka berdasarkan Myers-Briggs Type Indicator (MBTI).

Petunjuk Jenis Keperibadian Myers-Briggs adalah inventori laporan diri yang direka untuk mengenal pasti jenis keperibadian, kekuatan, dan pilihan seseorang. Soal selidik ini dikembangkan oleh Isabel Myers dan ibunya Katherine Briggs berdasarkan karya mereka dengan teori jenis keperibadian Carl Jung. Hari ini, inventori MBTI adalah salah satu instrumen psikologi yang paling banyak digunakan di dunia.


Perkembangan Ujian Myers-Briggs
Kedua-dua Myers dan Briggs tertarik dengan jenis teori psikologi Jung dan menyedari bahawa teori itu boleh mempunyai aplikasi dunia nyata. Semasa Perang Dunia II, mereka mula meneliti dan mengembangkan indikator yang dapat digunakan untuk membantu memahami perbezaan individu.

Dengan menolong orang memahami diri mereka sendiri, Myers dan Briggs percaya bahawa mereka dapat membantu orang memilih pekerjaan yang paling sesuai dengan jenis keperibadian mereka dan menjalani kehidupan yang lebih sihat dan bahagia.

Myers membuat inventori pen dan pensil versi pertama pada tahun 1940-an, dan kedua wanita itu mula menguji penilaian pada rakan dan keluarga. Mereka terus mengembangkan instrumen sepenuhnya selama dua dekad berikutnya.


Gambaran Keseluruhan Ujian
Berdasarkan jawapan untuk soalan di inventori, mereka yang dikenal pasti mempunyai salah satu daripada 16 jenis keperibadian. Matlamat MBTI adalah untuk membolehkan responden meneroka lebih jauh dan memahami keperibadian mereka sendiri termasuk suka, tidak suka, kekuatan, kelemahan, kemungkinan pilihan kerjaya, dan keserasian dengan orang lain.

Tidak ada satu jenis keperibadian yang "terbaik" atau "lebih baik" daripada yang lain. Ini bukan alat yang direka untuk mencari disfungsi atau kelainan. Sebaliknya, tujuannya adalah untuk membantu anda mengetahui lebih lanjut mengenai diri anda. Soal selidik itu sendiri terdiri daripada empat skala yang berbeza.

Ekstravert (E) - Introvert (I)
Extraversion (E) – Introversion (I)
Extravert-introvert pertama kali diterokai oleh Jung dalam teorinya mengenali jenis keperibadian sebagai cara untuk menggambarkan bagaimana orang bertindak balas dan berinteraksi dengan dunia di sekitar mereka. Walaupun istilah ini biasa bagi kebanyakan orang, cara penggunaannya dalam MBTI agak berbeza dengan penggunaannya yang popular.

Extraverts (juga sering dieja ekstrovert) "berpaling ke luar" dan cenderung berorientasi pada tindakan, menikmati interaksi sosial yang lebih kerap, dan merasa bertenaga setelah menghabiskan masa dengan orang lain. Introvert "berpaling ke dalam" dan cenderung berorientasi pemikiran, menikmati interaksi sosial yang mendalam dan bermakna, dan merasa terisi semula setelah menghabiskan masa bersendirian.

Kita semua memperlihatkan ekstrovert dan Introvert hingga tahap tertentu, tetapi kebanyakan kita cenderung mempunyai keseluruhan pilihan untuk satu atau yang lain.

Sensing (S) - Intuisi (N)
Sensing (S) – Intuition (N)
Skala ini melibatkan melihat bagaimana orang mengumpulkan maklumat dari dunia di sekitar mereka. Sama seperti ekstravert dan introvert, semua orang meluangkan masa untuk merasakan dan intuisi bergantung pada keadaan. Menurut MBTI, orang cenderung dominan di satu bidang atau yang lain.


Orang yang lebih suka merasakan (sensing) cenderung memberi perhatian besar kepada realiti, terutama pada apa yang dapat mereka pelajari dari pancaindera mereka sendiri. Mereka cenderung memberi tumpuan kepada fakta dan perincian dan menikmati pengalaman langsung. Mereka yang lebih suka intuisi lebih memperhatikan perkara seperti corak dan kesan. Mereka senang memikirkan kemungkinan, membayangkan masa depan, dan teori abstrak.

Berfikir (T) - Perasaan (F)
Thinking (T) - Feeling (F)
Skala ini memberi tumpuan kepada bagaimana orang membuat keputusan berdasarkan maklumat yang mereka kumpulkan dari fungsi penginderaan atau intuisi mereka. Orang yang lebih suka berfikir memberi penekanan lebih besar pada fakta dan data objektif.


Mereka cenderung konsisten, logik, dan tidak personal ketika mempertimbangkan keputusan. Mereka yang lebih suka merasakan lebih cenderung untuk mempertimbangkan orang dan emosi ketika membuat kesimpulan.

Menilai (J) - Merasakan (P)
Judging (J) - Perceiving (P)
Skala terakhir melibatkan bagaimana orang cenderung berurusan dengan dunia luar. Mereka yang cenderung menilai lebih suka keputusan struktur dan tegas. Orang yang cenderung untuk melihat lebih terbuka, fleksibel, dan mudah menyesuaikan diri. Kedua kecenderungan ini berinteraksi dengan skala yang lain.

Ingatlah, semua orang sekurang-kurangnya meluangkan masa untuk melakukan aktiviti yang berlebihan. Skala menilai-memahami dapat membantu menggambarkan sama ada anda bersikap ekstra ketika anda mengambil maklumat baru (merasakan dan intuisi) atau ketika anda membuat keputusan (berfikir dan merasakan).

https://www.verywellmind.com/the-myers-briggs-type-indicator-2795583

Wednesday 4 August 2021

Meh Tengok Kelebihan pendidikan




1. Mewujudkan Lebih Banyak Peluang Pekerjaan
Mencari pekerjaan bukanlah sesuatu yang mudah, terutamanya pada masa kegawatan ekonomi. Anda sering perlu bersaing dengan ratusan calon lain untuk jawatan kosong. Di samping itu, semakin rendah tahap pendidikan, semakin banyak jumlah orang yang memohon jawatan peringkat kemasukan bergaji rendah yang sama. Namun, dengan kelayakan dan latar belakang pendidikan yang lebih baik, anda akan meningkatkan peluang untuk mendapatkan pekerjaan yang memuaskan. Adakah anda ingin mencari jalan untuk menonjol dari kumpulan pemohon? Belajar, didik diri anda, lulus dan dapatkan seberapa banyak kelayakan, kemahiran, pengetahuan, dan pengalaman yang mungkin.

2. Menjamin Pendapatan Lebih Tinggi
Orang yang mempunyai pendidikan tinggi dan pengalaman yang bervariasi cenderung mendapat pekerjaan pakar yang bergaji tinggi. Belajar bersungguh-sungguh, dedikasikan masa dan usaha anda untuk memperoleh pengetahuan dan mencapai tahap kecekapan tinggi jika anda ingin menjalani gaya hidup yang selesa. Kelebihan dengan apa yang anda miliki, mendorong bakal majikan memilih anda dan bukannya calon lain. Belajar dengan bersungguh-sungguh di sekolah dan pelajaran menunjukkan bahawa anda tidak takut dengan kerja keras dan dapat memenuhi cita-cita anda. Majikan melihat ini sebagai kelebihan besar kerana mereka lebih memilih tenaga kerja yang bertanggungjawab dan berpengetahuan. Setelah lulus, anda boleh mula mencari pekerjaan yang akan memberi anda peluang untuk mempraktikkan apa yang telah anda pelajari dan, pada masa yang sama, mendapatkan gaji yang mencukupi untuk keperluan anda.

3. Membangunkan Kemahiran Menyelesaikan Masalah
Salah satu faedah pendidikan adalah bahawa sistem pendidikan mengajar kita bagaimana memperoleh dan mengembangkan pemikiran kritis dan logik dan membuat keputusan yang bebas. Apabila kanak-kanak menjadi dewasa, mereka menghadapi banyak masalah yang mencabar - melunaskan pinjaman pelajar, mendapatkan pekerjaan, membeli kereta dan rumah, menyediakan keperluan keluarga, dll. Tetapi, jika seseorang telah menghabiskan masa bertahun-tahun untuk mendidik diri mereka, tentunya mereka dapat membuat keputusan yang tepat mengenai pelbagai perkara ini. Mereka bukan sahaja dapat membentuk pendapat sendiri, tetapi mereka juga pandai mencari hujah dan bukti yang kukuh dan boleh dipercayai untuk menyokong dan mengesahkan keputusan mereka.

4. Meningkatkan Ekonomi

Orang yang mempunyai latar belakang akademik dan pendidikan yang baik cenderung mendapat pekerjaan dengan gaji yang baik. Semakin tinggi pendidikan dan pencapaian mereka, semakin baik pilihan pekerjaan yang mereka dapat. Orang yang dibesarkan miskin tetapi berpendidikan tinggi mempunyai peluang tinggi untuk mengubah kehidupan keluarga mereka, sehingga menyumbang kepada penurunan kadar kemiskinan masyarakat. Pendidikan membantu negara berkembang secara ekonomi kerana dengan memperolehi ilmu pengetahuan, mereka dapat menerapkannya dengan bijak dalam kehidupan kita dan, pada masa yang sama, memperbaiki kehidupan orang lain.

5. Menikmati Kehidupan Sejahtera dan Bahagia
Pendidikan sentiasa mendapat penghormatan dari masyarakat. Untuk memastikan gaya hidup yang selesa, mereka harus mendidik diri sendiri dan memperoleh pekerjaan dengan gaji yang tinggi agar berjaya dan berpuas hati. Ini membantu mendapatkan reputasi yang lebih baik dan meningkatkan peluang untuk menaiki tangga kerjaya dengan lebih mudah dan pantas. Sebagai gantinya, ia menyediakan sumber kewangan untuk kehidupan yang stabil - mereka mampu membeli rumah atau apartmen mereka sendiri dan dengan itu menjamin kebahagiaan dan kejayaan anak-anak mereka. Tambahan pula, memiliki rumah sendiri dapat memberikan kestabilan dan meningkatkan keyakinan diri. Ini membawa kepada mewujudkan persekitaran positif untuk keluarga dan masyarakat. "Anak-anak pemilik rumah adalah 116% lebih cenderung untuk lulus dari kolej berbanding anak-anak penyewa yang sama umur, bangsa, dan pendapatan. Mereka juga 25% lebih mungkin lulus dari sekolah menengah dan mempunyai skor matematik dan bacaan yang lebih tinggi, dengan masalah tingkah laku yang sedikit, ”menurut penyelidikan di University of Tennessee.

6. Memberi Kembali kepada Masyarakat
Bagaimana pendidikan memberi manfaat kepada masyarakat? Orang yang berpendidikan memahami betapa berharganya hidup dalam komuniti yang stabil dan selamat. Mereka lebih cenderung untuk mengambil bahagian dalam projek yang membantu meningkatkan bukan sahaja kawasan kejiranan mereka tetapi masyarakat juga. Di samping itu, apabila orang mampu membeli rumah sendiri, mereka cenderung untuk mengambil bahagian bukan hanya dalam memperbaiki kediaman mereka tetapi juga dalam menyelesaikan masalah tempatan. Lagipun, sangat penting untuk terlibat dan memberi bantuan kepada mereka yang kurang bernasib baik untuk membina tempat tinggal yang lebih baik.

7. Membentuk Masyarakat Moden
Pendidikan adalah inti pati bagi masyarakat moden. Seseorang perlu belajar mengenai budaya, sejarah dan aspek penting lain agar mereka dapat menyumbang kepada masyarakat moden. Pendidikan membentuk manusia menjadi pemimpin bukan sahaja dengan pengetahuan mengenai mata pelajaran (kuliah), tetapi juga menunjukkan kepada mereka bagaimana memimpin dengan emosi dan nilai-nilai sebenar. Orang yang berpendidikan dapat dengan mudah membezakan antara yang benar dan yang salah, oleh itu pendidikan membantu mengurangkan kadar jenayah. Kejadian buruk berlaku di seluruh dunia - hanya pemimpin yang berwibawa yang dapat membimbing rakyat ke jalan yang baik dan betul.

8. Merapatkan Sempadan
Pendidikan digital membantu berhubung dengan orang-ramai dan organisasi di seluruh dunia. Sempadan tidak lagi ada. Mampu berkomunikasi dan berkongsi pendapat dengan orang-orang dari negara dan budaya lain, memperluas cakerawala dan membantu kita memahami dan menghargai satu sama lain.

9. Mewujudkan peluang yang sama

Kepentingan pendidikan dalam masyarakat sentiasa hebat kerana tidak kira kasta, bangsa, jantina, agama. Orang yang berpendidikan dilayan sebagai setara berdasarkan pengetahuan dan kecekapan mereka. Di samping itu, orang yang berpendidikan berfikiran terbuka dan dapat mendengar dan menerima pandangan orang lain. Pendidikan menawarkan kemungkinan untuk hidup berdikari dan bebas.

10. Memperkenalkan Pemerkasaan
Pendidikan adalah kunci untuk mengubah kelemahan menjadi kekuatan. Ia menawarkan pelbagai alat dan cara untuk memahami masalah yang ada di depan kita dan membantu menyelesaikannya. Lebih penting lagi, pendidikan memberi kita ketangkasan mental yang cukup besar untuk membuat keputusan yang tepat dan bertindak ketika diperlukan. Banyak jenis penyelidikan menunjukkan bahawa wanita yang berpendidikan lebih mudah menentang berat sebelah gender dan keganasan perkahwinan kerana mereka telah meningkatkan kemampuan membuat keputusan.

Mengapa Pendidikan Sangat Penting

Oleh Mohamed Reda



1. Untuk kehidupan yang bahagia dan stabil

Untuk menjalani kehidupan yang bahagia dan menikmati perkara-perkara baik yang terdapat di dunia, kita perlu mendapat pendidikan. Pekerjaan yang hebat, reputasi sosial yang baik adalah beberapa kelebihan untuk menjadi orang yang berpendidikan. Pendidikan adalah suatu keharusan untuk masa depan yang aman dengan kehidupan yang stabil.

2. Wang
Orang yang berpendidikan mempunyai lebih banyak peluang untuk mendapatkan pekerjaan dengan gaji tinggi. Semua orang mahukan kehidupan yang baik, betul tak !. Mungkin disebut sebagai "akar semua kejahatan" tetapi kebanyakan orang akan bersetuju bahawa wang adalah penting untuk kelangsungan hidup di dunia masa kini. Semakin tinggi pendidikan anda, semakin banyak pilihan kerjaya yang anda inginkan!

3. Persamaan
Sekiranya kita ingin melihat dunia sebagai tempat yang adil di mana setiap orang diberi peluang yang sama, pendidikan adalah apa yang kita perlukan. Pendidikan adalah suatu keharusan jika kita ingin menghilangkan perbezaan yang ada antara kelas sosial dan jantina yang berbeza. Ianya memberi peluang bagi orang miskin di dunia supaya memperoleh pekerjaan dengan gaji yang setara. Pendidikan juga memainkan peranan utama bagi  wanita. 

4. Anda mudah berdikari
Pendidikan sangat penting sekiranya anda ingin menjadi orang yang berdikari. Ini membantu anda menjadi bebas dari segi kewangan tetapi itu bukan semua. Pendidikan juga menjadikan anda lebih bijak sehingga anda dapat membuat keputusan sendiri

5. Impian anda boleh menjadi kenyataan
Apa impian anda, matlamat hidup anda? Adakah anda mahu menjadi kaya? Adakah anda mahu menjadi popular? Adakah anda ingin menjadi orang yang sangat berjaya dan dihormati oleh orang lain? Nah, kunci untuk semua ini adalah pendidikan. Sudah tentu ada pengecualian, contohnya ahli sukan yang tidak perlu bergantung kejayaan mereka dengan pendidikan mereka. Tapi bila kita fikirkan secara mendalam, ahli sukan juga perlu mendapatkan pendidikan dalam sukan yang diceburi, betul tak? Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, tahap pencapaian akademik anda boleh membantu anda merealisasikan semua impian anda.

6. Dunia menjadi lebih selamat dan damai
Pendidikan sangat mempengaruhi pemahaman kita tentang perbezaan antara yang betul dan yang salah. Seseorang yang berpendidikan sedar akan akibat dari tindakan menyalahi undang-undang dan dia cenderung untuk dipengaruhi supaya tidak melakukan sesuatu yang tidak betul dari segi undang-undang / moral. Juga, sebilangan orang yang tidak berpendidikan yang menjalani kehidupan yang dilanda kemiskinan dan kekurangan peluang sering beralih kepada cara haram seperti pencurian dan rompakan untuk menyelesaikan masalah mereka. Sekiranya anda berpendidikan, anda akan mengetahui hak, undang-undang dan tanggungjawab anda terhadap masyarakat. Oleh itu, pendidikan adalah faktor penting yang menyumbang kepada keharmonian dan kedamaian sosial.

7. Anda mempunyai keyakinan diri yang tinggi
Ijazah pendidikan anda dianggap sebagai bukti pengetahuan anda oleh banyak pihak. Sekiranya anda berpendidikan, anda mempunyai lebih banyak peluang untuk didengar dan dipandang serius. Secara amnya, seorang lelaki yang tidak berpendidikan akan merasa lebih sukar untuk menyatakan pandangan dan pendapatnya kerana kurang  keyakinan. Walaupun dia melakukannya, orang mungkin tidak menganggapnya serius. Pendidikan memberi anda keyakinan untuk menyatakan pandangan dan pendapat anda.

8. Budaya Masyarakat zaman moden
Kita semua hidup dalam masyarakat yang mempunyai peraturan tersendiri / tidak diucapkan dan salah satunya adalah pendidikan. Masyarakat mengharapkan anda pergi ke sekolah diikuti oleh kuliah, mendapatkan pekerjaan, menetap dll. Sebenarnya pendidikan membantu anda menjadi ahli masyarakat yang berguna. Anggota yang berpendidikan pasti mempunyai peluang yang lebih besar untuk menyumbang kepada masyarakatnya. Pendidikan menolong anda menjadi anggota masyarakat yang aktif dan mengambil bahagian dalam perubahan dan perkembangan yang berterusan.

9. Untuk pertumbuhan ekonomi negara
Negara maju seperti Amerika Syarikat dan Jepun adalah beberapa negara dengan kadar literasi yang sangat tinggi. Negara-negara ini sangat makmur dan rakyat mempunyai pendapatan per kapita yang tinggi. Sebaliknya, di negara-negara mundur dan masih membangun, di mana kadar literasi tidak begitu tinggi, sebilangan orang masih hidup di bawah garis kemiskinan. Pendidikan sangat penting untuk kemakmuran ekonomi sebuah negara!

10. Menyelamatkan anda daripada tertipu / ditipu
Pendidikan menyelamatkan anda dari dieksploitasi dan diperbodohkan. Kami tinggal di negara di mana kami menikmati sejumlah hak dan kebebasan.  Orang yang tidak berpendidikan, lebih lebih lagi jika buta huruf lebih mudah dipergunakan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Mereka mungkin terperangkap dalam menandatangani dokumen palsu atau kehilangan hak yang mereka miliki kerana tidak berpendidikan, mereka tidak mengetahui hak dan kebebasan mereka.

Monday 2 August 2021

Untuk Menjaga Orang Lain, Mulakan dengan Menjaga Diri Anda


oleh Whitney Johnson dan Amy Humble




Perniagaan dan sekolah ditutup, kejatuhan ekonomi, dan wabak mengganas di seluruh dunia, maka banyak kegelisahan dikeliling. Kesedihan dan trauma yang kita lihat merupakan keperluan kedua: Tidak lama kemudian, sistem penjagaan kesihatan mental kita juga akan mencapai titik putus. Ketika jarak fizikal terus berlanjutan, kita perlu memastikan bahawa kita membantu mengurangkan kesepian, kemurungan, kegelisahan, dan kesan kesihatan mental lain yang akan terjadi, memacu mereka yang berpotensi besar. Dan sekarang adalah masa untuk mengatasi krisis kedua ini.

Sebilangan besar daripada kita bukanlah frontliner kesihatan, tetapi kita semua boleh menjadi respons pertama terhadap keperluan sokongan emosi. Keperluan wujud di setiap sektor industri dan ekonomi, di antara orang yang sihat secara fizikal dan juga mereka yang sakit atau orang yang disayangi sakit. Terdapat keperluan dalam keluarga kami, keluarga besar dan komuniti, serta dalam rangkaian persatuan profesional. Hampir semua orang memerlukan hubungan dengan orang lain dan peluang untuk memberi dan mendapatkan sokongan dalam keadaan baru yang tidak normal dari ketidakpastian yang mendalam dan kesan yang menakutkan terhadap wabak.

Bagaimana anda dapat meningkatkan kesihatan mental anda dan merawat emosi anda sendiri? Berikut adalah beberapa cadangan:

1. Mulakan dengan rawatan diri.
Kita tidak boleh berkongsi dengan orang lain sumber yang kita kekurangan. Titik permulaan yang kritikal adalah mengetahui kesihatan mental kita sendiri. Bagaimana keadaan saya? Apa yang akan membantu saya mengatasi kegelisahan? Adakah saya minum, makan, atau tidur, atau menangis terlalu banyak? Apa yang perlu saya lakukan untuk terus berhubung?

Jadi... Mulailah dengan mengikuti rutin normal anda sebanyak mungkin. Mandi pada awal hari. Gosok gigi. Pakai pakaian yang anda rasa seronok. Salah satu cara terbaik untuk mengatasi masalah sekarang adalah dengan menghias diri secara rutin. Jadualkan senaman secara berkala, yang mempunyai manfaat kesihatan mental yang didokumentasikan dengan baik.

 Cuba berzikir, jika anda belum  biasa melakukannya - sebenarnya tidak ada masa seperti sekarang. Penjadualan semasa anda membaca atau menonton berita dapat membantu mengukur emosi anda. Sekiranya mencetuskan emosi buruk dan mengganggu anda, tunggu sebentar,  cukuplah sekadar mengikuti perkembangan setempat anda. Jangan mengikuti pasaran saham setiap hari, kecuali jika anda senang dengan emosi.

Seterusnya, fikirkan cara untuk terlibat secara mental sama ada melalui kerja atau aktiviti seperti teka-teki silang kata atau teka-teki, permainan, membaca, atau menulis. Mulakan jurnal atau blog. Refleksi diri akan membolehkan anda memahami apa yang berlaku. Gunakan teknologi untuk terus berhubung dengan keluarga dan rakan. Sekiranya boleh, ikuti hobi anda. Seperti menunggang basikalnya di sekitar kawasan kejiranan setiap hari, melambai dan menyapa sebanyak mungkin orang (dari jarak yang selamat). Ini bukan hanya memberi udara segar dan perubahan pemandangan tetapi peluang untuk bersama orang.

2. Minta pertolongan semasa anda memerlukannya.
Pengasuh, ibu bapa, jurulatih, ahli terapi, malah anda memerlukan pertolongan. Kita semua buat sekarang. Jangan ragu untuk mencari dan memintanya. Dalam banyak kes, kita dapat mencari sokongan yang kita perlukan dari rakan kongsi, ibu bapa, anak-anak, rakan, dan orang lain yang dekat dengan kita. Terdapat sumber profesional untuk diakses jika perlu, tetapi sekali lagi, jika kita boleh mendapatkan bantuan yang mencukupi di tempat lain. Anda akan memerlukan sokongan. 

Jadikan diri anda bersedia untuk orang lain yang memerlukan pertolongan. Walaupun penting untuk menjaga keadaan emosi anda sendiri, ingat bahawa mengamalkan rawatan diri tidak bermaksud memusatkan diri sendiri. Salah satu cara terbaik untuk menaikkan mood anda adalah dengan mendorong, menyokong, dan mengasihi orang lain. Selama beberapa minggu terakhir, kami telah melihat banyak tindakan orang yang melangkah dan menjawab panggilan kebajikan untuk jiran dan warga emas.

Ada juga perniagaan bersaiz sederhana yang menawarkan syarat yang lebih baik kepada peniaga kecil untuk meningkatkan aliran tunai mereka, sumbangan kepada badan amal tempatan untuk mendapatkan PPE kepada pekerja kesihatan tempatan, dan senarai itu terus berjalan.


3. Tanya orang lain, "Apa khabar?"
Apa salahnya jika kita bertemu dan bertanya mesra "Apa khabar?" Soalan ini membantu kita mengukur kesihatan mental orang lain, yang bermaksud kita benar-benar mendengar jawapannya, walaupun itu bukan kebiasaan kita. Semua orang bersedih. Setiap orang mengalami trauma dan memerlukan orang lain untuk bercakap. Kita perlu menjadi pendengar.

Semasa anda bercakap dengan rakan, rakan sekerja, sesiapa sahaja, luangkan masa untuk mendengar jawapan penuh mereka dan ikuti perjalanan COVID-19. Anda tidak perlu merasai emosi rakan sekerja anda, tetapi penting untuk mendengar bagaimana keadaan mereka. Selesa dalam diam jika seseorang mencari kata-kata atau harus memperbaiki emosinya. 

4. Cari yang positif dan katakan dengan kuat.
Kita biasanya tidak suka memuji. Mungkin kita beranggapan bahawa seseorang yang mengkritik kita lebih pintar daripada kita, atau memuji orang lain terasa seperti pengakuan bahawa kita lebih rendah diri. Godaan untuk tidak memberi sokongan dapat meningkat ketika kita mengalami perasaan rendah diri atau permusuhan. Sekarang bukan masanya. Sekarang adalah masa untuk mempunyai keberanian untuk bersemangat. Menyatakan penghargaan, memberi pujian, dan mengucapkan kemenangan, tidak kira sekecil mana pun. Sekiranya anda melihat sesuatu yang baik, bersuaralah.

Kemenangan besar mungkin berkurangan, tetapi setiap orang terus memerlukan maklum balas positif. Dengan rakan sekerja, dorong pekerja bawahan anda, rakan sebaya, pegawai atasan, dan juga pesaing serta rakan lama. Sekiranya anda mengagumi seseorang, beritahu mereka (jika anda fikir mereka mungkin tidak memerlukan sokongan dari anda sekarang, anda mungkin salah).

Kita memerlukan orang di barisan depan untuk menyelamatkan orang yang menderita secara fizikal, tetapi aspek emosi akan mempengaruhi semua orang.  Jaga diri anda dengan baik. Kerana kami memerlukan anda.

 layari juga:  kerjaya-sebagai-pendidik
                     9-ciri-ciri-pendidik-yang-hebat
                     ciri2-yang-baik-sebagai-pendidik
                      kisah-pemimpin-islam-zainab-al-ghazali


Layari juga: puisi-doa-untuk-ibu
                    puisi-tangisan-mata-bunda
                    puisi-ibu-aku-tidak-akan-pernah-lupa
                    coretanku-mak-mak-memang-hebat
                    muhasabah-pagi

Covid-19 makin mengganas

Astaghfirullahal'azim

Asbab covid ni, sepupu aku sebelah ayah... meninggal dunia...
Sepupu ni kalau tak silap, engineer kat putra LRT... Meninggal dunia di hospital sg buloh, Selangor... Tapi arwah tua dalam 7 tahun daripada aku... Innalillahi wainna ilaihirajiun..


Esoknya makcik, (adik mak  tinggal di Felda sg Koyan, Raub Pahang) pulak bgtau anak makcik, Ana aka seorang sepupu aku sebelah mak, dimasukkan ke hospital sg buloh Selangor kerana sesak nafas... Semoga sembuh sepenuhnya daripada covid ni...
Suaminya juga di hospital yang sama, masuk awal lagi....

Malah dalam 2 minggu lepas seorang sahabat yang baru pencen pun meninggal dunia akibat covid... 

Harap kerajaan mengambil inisiatif yang betul dan efektif bagi membendung pandemik ni... 
Jangan ada sedikit pun niat mementingkan diri sendiri...
Nama pun wakil rakyat', nanti kat akhirat takut tak terjawab soalan ini di mahkamah Padang Mahsyar...

Mengapa Anda Perlu Membaca Setiap Hari

10 Faedah Membaca: 
Oleh: Catherine




Bilakah kali terakhir anda membaca buku, atau artikel majalah yang banyak?

Sekiranya anda adalah salah satu daripada banyak orang yang tidak biasa membaca, anda mungkin akan ketinggalan.

Membaca mempunyai  banyak faedah, dan berikut adalah 10 faedah membaca untuk menggalakkan anda mula membaca.

1. Rangsangan Mental
Kajian menunjukkan bahawa kekal rangsangan mental dapat memperlambat kemajuan (atau mungkin juga mencegah) Alzheimer dan Dementia,  kerana memastikan otak anda aktif dan terlibat menghalangnya daripada kehilangan kuasa.

Sama seperti otot lain di dalam badan, otak memerlukan senaman untuk memastikannya kuat dan sihat, jadi ungkapan "menggunakannya atau kehilangannya" sangat sesuai ketika terlintas di fikiran anda. Melakukan teka-teki dan bermain permainan seperti catur juga terbukti dapat membantu rangsangan kognitif. 

2. Pengurangan Tekanan
Tidak kira berapa banyak tekanan yang anda miliki di tempat kerja, dalam hubungan peribadi anda, atau banyak masalah lain yang dihadapi dalam kehidupan seharian, semuanya hilang apabila anda membaca kisah hebat. Novel yang ditulis dengan baik dapat membawa anda ke alam lain, sementara artikel yang menarik akan mengalihkan perhatian anda dan membuat anda berada di situ, membiarkan ketegangan hilang dan membolehkan anda berehat.

3. Pengetahuan

Semua yang anda baca memenuhi otak anda dengan sejumlah maklumat baru, dan anda tidak akan tahu bila ia mungkin berguna. Semakin banyak pengetahuan yang anda ada, anda akan dapat menghadapi sebarang cabaran yang akan anda hadapi dengan lebih cepat.


4. Perluasan Perbendaharaan Kata
Ini sesuai dengan topik di atas:

Semakin banyak yang anda baca, semakin banyak perkataan yang anda telah didedahkan, dan ianya pasti akan masuk ke dalam perbendaharaan kata harian anda.

Bercakap dan bertutur dengan baik sangat membantu dalam mana-mana profesion, dan mengetahui bahawa anda boleh bercakap dengan pegawai atasan dengan keyakinan diri, ini boleh menjadi peningkatan yang besar bagi harga diri anda. Malah boleh membantu dalam karier anda, kerana mereka yang membaca, bercakap dengan baik, dan berpengetahuan luas dalam berbagai topik cenderung mendapat promosi lebih cepat (dan lebih kerap) daripada mereka yang mempunyai perbendaharaan kata yang lebih kecil dan kurang kesedaran tentang sastera, penemuan saintifik, dan peristiwa global.

Membaca buku juga penting untuk belajar bahasa baru, kerana penutur bukan penutur asli mendapat pendedahan kepada kata-kata yang digunakan dalam konteks, yang akan meningkatkan kefasihan berbahasa dan tulisan mereka sendiri.

5. Peningkatan Ingatan

Semasa anda membaca buku, anda harus ingat pelbagai watak, latar belakang, cita-cita, sejarah, dan watak mereka, serta pelbagai busur dan sub-plot yang menjalin setiap kisah. Itu agak wajar untuk diingat, tetapi otak adalah perkara yang luar biasa dan dapat mengingat perkara-perkara ini dengan mudah.

Cukup mengagumkan, setiap memori baru yang anda buat membentuk sinaps baru (jalur otak) dan menguatkan memori yang ada, yang membantu mengingat ingatan jangka pendek serta menstabilkan suasana hati. 


6. Kemahiran Berfikir Analitik yang Lebih Kuat
Adakah anda pernah membaca novel misteri yang luar biasa, dan menyelesaikan misteri itu sendiri sebelum habis membaca buku itu? Sekiranya demikian, anda dapat menerapkan pemikiran kritis dan analitis dengan mencatat semua butiran yang diberikan dan menyusunnya untuk menentukan "akhiran".

Keupayaan yang sama untuk menganalisis perincian juga berguna ketika mengkritik plot; menentukan apakah itu karya yang ditulis dengan baik, jika watak-wataknya dikembangkan dengan betul, jika jalan cerita berjalan lancar, dll.

Sekiranya anda berpeluang untuk membincangkan buku ini dengan orang lain, anda akan dapat menyatakan pendapat anda dengan jelas, kerana anda telah meluangkan masa untuk benar-benar mempertimbangkan semua aspek yang terlibat.

7. Peningkatan Fokus dan Penumpuan

Di dunia kita yang gila internet, perhatian tertarik ke arah sejuta arah yang berbeza sekaligus ketika kita melakukan banyak tugas setiap hari.

Dalam jangka masa 5 minit, rata-rata orang akan membahagikan masa mereka antara mengerjakan tugas, memeriksa e-mel, berbual dengan beberapa orang (melalui gchat, skype, dll.), Mengawasi twitter, memantau telefon pintar mereka, dan berinteraksi dengan rakan sekerja. Jenis tingkah laku ini menyebabkan tahap tekanan meningkat, dan menurunkan produktiviti kita.

Semasa anda membaca buku, semua perhatian anda tertumpu pada kisahnya - seluruh dunia akan hilang, dan anda dapat membenamkan diri dalam setiap perincian yang menarik.


Cuba baca selama 15-20 minit sebelum bekerja (iaitu semasa perjalanan pagi, jika anda menaiki pengangkutan awam), dan anda akan terkejut dengan betapa lebih fokus anda setelah anda sampai ke pejabat.


8. Kemahiran Menulis yang Lebih Baik
Ini seiring dengan pengembangan kosa kata anda:

Pendedahan terhadap karya yang diterbitkan dan ditulis dengan baik memberi kesan kepada tulisan seseorang, kerana memerhatikan irama, kelancaran, dan gaya penulisan pengarang lain akan mempengaruhi karya anda sendiri.

Dengan cara yang sama  pemuzik saling mempengaruhi dan pelukis menggunakan teknik yang dibuat oleh pelukis sebelumnya, begitu juga penulis belajar bagaimana membuat prosa dengan membaca karya orang lain.

9. Ketenangan

Sebagai tambahan apabila membaca buku yang bagus, kemungkinan subjek yang anda baca dapat menimbulkan ketenangan dalam diri.

Membaca teks rohani dapat menurunkan tekanan darah dan menimbulkan rasa tenang yang luar biasa, sementara membaca buku-buku pertolongan diri terbukti dapat membantu orang yang menderita gangguan mood tertentu dan penyakit mental ringan. 

10. Hiburan Percuma

Untuk hiburan dengan bajet rendah, anda boleh mengunjungi perpustakaan tempatan anda dan duduk di sana secara percuma. Perpustakaan mempunyai buku mengenai setiap subjek yang anda inginkan, dan kerana buku ini bertukar stok dan mendapat buku baru, anda tidak akan kehabisan bahan bacaan.

Sekiranya anda tinggal di kawasan yang tidak mempunyai perpustakaan tempatan, atau jika anda mengalami masalah pergerakan dan tidak dapat kemudahan ini dengan mudah, kebanyakan perpustakaan mempunyai buku mereka tersedia dalam format PDF atau ePub, jadi anda dapat membacanya pada e-pembaca, iPad, atau skrin komputer anda.

Terdapat juga banyak sumber dalam talian di mana anda boleh memuat turun e-buku percuma, jadi cari sesuatu yang baru untuk dibaca!

Terdapat genre membaca untuk setiap orang yang celik di planet ini, dan sama ada selera anda terdapat dalam kesusasteraan klasik, puisi, majalah fesyen, biografi, teks agama, buku dewasa muda, panduan pertolongan diri, novel jalanan, atau novel percintaan, ada sesuatu yang tidak dapat dilupakan. di sana untuk menangkap rasa ingin tahu dan imaginasi anda.

Jauhkan diri dari komputer anda sebentar, buka buku, dan isi semula jiwa anda sebentar.

3 Bidang Terbesar Di Mana Anda Harus Mengatur Hidup Anda


Sebelum kita membincangkan bagaimana mengatur kehidupan, kita perlu tahu merangkumi 3 bidang terbesar dalam hidup yang harus kita fokuskan…




1. Kerjaya dan Kewangan

Ini adalah salah satu bidang yang paling kerap dibincangkan di mana anda perlu memberi tumpuan dan mengatur kehidupan anda. Tidak kira sama ada anda menjalankan perniagaan anda sendiri atau  bekerja dengan agensi, anda perlu menguruskan kerjaya dan kewangan anda.

Tanpa anda sedari, anda akan menghabiskan sebahagian besar hidup anda dalam kerjaya yang anda ceburi.

Bukan itu sahaja, anda juga harus belajar mengurus kewangan anda. Apabila kewangan anda tidak stabil, ia akan mempengaruhi bidang kehidupan anda yang lain, terutamanya kesihatan dan hubungan anda.

Sekiranya anda tidak mahu menjalani kehidupan yang tertekan, belajarlah mengurus dan mengatur kerjaya dan kewangan anda. Buatlah keputusan yang sebaiknya agar anda dapat membuat pengurusan dengan teratur.

2. Keluarga dan Hubungan

Anda mungkin berusia dua puluhan dan anda belum mempunyai keluarga sendiri. Sekiranya anda masih bujang sekarang, ini adalah masa terbaik untuk memberi tumpuan dan meluangkan lebih banyak masa di bidang lain dalam hidup anda, seperti kesihatan dan kerjaya.

Namun, setelah anda mempunyai keluarga sendiri dan anak-anak, kehidupan akan menjadi berbeza. Komitmen anda akan lebih tinggi dan keluarga anda memerlukan lebih banyak masa dan tenaga anda.

Inilah sebabnya mengapa pengaturan menjadi lebih penting. Anda ingin belajar bagaimana melakukan segalanya dengan mengusahakan perkara yang memberikan hasil terbaik, bukan sekadar cukup makan.

3. Kesihatan dan Kecergasan

Kita perlu mempunyai kesihatan dan kecergasan yang baik Terlalu banyak orang yang mengabaikan kesihatan mereka sehingga terlambat. Anda tentu sekali tidak mahu ianya berlaku. Anda tidak mahu didiagnosis dengan penyakit kronik hanya kerana tidak menjaga kesihatan dan kecergasan anda.

Sekiranya mungkin, anda ingin menjadikannya kebiasaan untuk makan secara sihat dan bersenam secara teratur. Selain itu, apabila anda cergas dan sihat, anda akan mempunyai lebih banyak tenaga dan dapat memberi tumpuan yang lebih baik pada pekerjaan anda. Ini juga membolehkan anda bersinar di bidang lain dalam hidup anda.

Cara Berpisah Dengan Orang Yang Anda Sayangi

Oleh Zoe Juanitas




Cinta adalah perkara yang rumit. Ini dapat membuat anda merasakan bermakna setiap yang  berlalu - hari menjadi lebih baik, matahari bersinar lebih cerah, dan semuanya lebih baik saja. Cinta juga dapat membutakan anda, dan membuat anda tergoda untuk kekal dalam hubungan yang mungkin tidak sesuai. Pemikiran untuk menyakiti seseorang yang anda sayangi boleh menakutkan, tetapi kadang-kadang tidak dapat dielakkan. Mungkin anda perlu bekerja di seluruh negara, atau pasangan anda mahukan anak dan anda tidak, atau anda baru sedar bahawa hubungan anda lebih baik sebagai kawan. Apa pun alasannya, menamatkan perkara ketika anda masih mengambil berat tentang pasangan anda bukanlah tugas yang mudah. Niloo Dardashti, jurulatih hubungan dan psikologi tempat kerja di New York, memberi nasihat mengenai cara berpisah dengan seseorang yang anda cintai.


Sebelum Perpisahan

1. Pastikan berpisah adalah apa yang anda mahukan.

Masalah hubungan kadang-kadang kelihatan seperti satu perkara kecil, tetapi apabila anda menggali lebih mendalam, anda akan mendapati ada sesuatu yang lebih besar yang perlu ditangani. Adakah anda berada di peringkat kehidupan yang berbeza? Atau adakah pasangan anda mendorong anda untuk melangkah ke tahap seterusnya? Adakah mereka orang gila? Atau adakah anda merasa tidak selamat mengenai kerjaya anda sendiri? "Sekiranya anda menyedari ada masalah, saya rasa pertama anda perlu bertanya pada diri sendiri, Adakah itu sebenarnya, atau ada sesuatu yang lain yang berlaku di sana? Adakah anda merasa tertekan? Adakah ini masalah komitmen? " Dardashti berkata. Ambil langkah ke belakang dan lihat dengan jujur ​​apa sebenarnya keraguan anda - anda mungkin dapat mencari jalan keluar untuk mengatasi masalah anda tanpa harus berpisah.

2. Lakukan perbincangan terbuka mengenai keutamaan dan pemutus perjanjian anda.

Apabila anda semakin tua, anda menyedari bahawa keserasian adalah lebih daripada sekadar anda akur. Ini bermaksud di mana anda mahu tinggal, berapa banyak yang anda bekerja. Walaupun kelihatan menakutkan, duduk bersama pasangan anda untuk membincangkan apa yang anda mahukan dan tidak mahu dari kehidupan yang menyakitkan dapat menyelamatkan anda dari patah hati pada masa akan datang. "Lakukannya sejak awal dalam hubungan," kata Dardashti. "Tidak terlalu awal, tetapi pada tahap tertentu sehingga tidak mengejutkan anda untuk mengetahui" Oh ya, orang ini tidak mahu mempunyai anak. 

3. Setelah anda membuat keputusan untuk berpisah, ikuti keputusan itu.

Kadang-kadang sukar untuk mematikan emosi anda ketika pasangan anda duduk tepat di hadapan anda. Anda akan mengucapkan kata-kata ... tetapi kemudian anda melihat betapa comelnya mereka itu, dan anda mula memikirkan semua kenangan manis yang anda tempuhi bersama, dan tiba-tiba anda mula mempersoalkan mengapa anda ingin berpisah dengan mereka. "Sekiranya anda sudah bersedia untuk membuat keputusan [untuk berpisah], maka penting untuk tegas mengenainya, dan jangan melakukan desakan / tarikan ini dengan pasangan anda dan membuat mereka berfikir bahawa masih ada harapan ketika tidak ada, ”kata Dardashti. "Bahagian yang paling penting adalah keyakinan untuk mengetahui bahawa masalahnya lebih banyak berbanding daripada perasaan kasih sayang anda seketika."

4. Terima bahawa ia akan menjadi tidak selesa.

Perpisahan, tidak ada penyelesaian ajaib untuk menjadikannya lebih baik. "Tidak ada cara mudah untuk putus," kata Dardashti. "Anda hanya melakukannya dan mempersiapkan diri untuk fakta bahawa itu akan menjadi tidak selesa." Hanya kerana tidak selesa tidak bermakna ia bukan perkara yang betul. "Saya rasa banyak masa sekarang orang tidak melakukan sesuatu untuk mengelakkannya," kata Dardashti. "Kami menjadi sangat takut menjadi tidak selesa sehingga mereka tidak bersikap jujur ​​dengan orang di sekeliling." Ingatlah bahawa ketidakselesaan yang anda rasakan pada saat ini lebih baik daripada terus bersama pasangan anda.


Semasa Perpisahan

5. Berpisah secara bersemuka.

"Jangan lakukannya melalui teks atau e-mel," kata Dardashti. "Sekiranya anda mempunyai hubungan dengan mereka yang mempunyai sejarah, anda pasti ingin melakukannya secara langsung. Ini mengenai memberi mereka rasa hormat yang telah dibangun di antara anda - rasa hormat yang mereka layak terima. " Apabila tiba waktunya, cari tempat yang sepi di mana anda berdua akan merasa selesa untuk bercakap.

6. Jawab semua soalan mereka.

Kemungkinannya, jika anda berpisah dengan seseorang, mereka mungkin akan bertanya, dan anda harus bersedia untuk menjawabnya dengan jujur. "Sekiranya seseorang berpisah dengan anda dan mereka tidak memberi anda maklum balas yang mencukupi tentang mengapa, itu akan membuat anda merasa bingung dan terluka dan mungkin marah." .


Selepas Perpisahan

7. Hormati batasan mereka ketika berhubungan dengan komunikasi.

Bahagian yang paling sukar untuk diterima mungkin adalah peralihan dari menjadi sahabat dan pasangan romantis kepada orang asing. Sekiranya anda atau bekas pasangan anda memerlukan rehat untuk memproses dan menyembuhkan, hormatilah. "Sekiranya anda mendapati bahawa terus berhubungan dengan orang tersebut akan semakin sulit untuk berpegang pada keyakinan anda atau memberi harapan yang salah kepada orang lain, maka lebih baik menghindari dari berjumpa.