Thursday 5 August 2021

5 Petua Mudah untuk Mengatur Hari Kerja Anda dengan Lebih Baik



Sekiranya anda tidak menyukai dua kaedah yang telah dibincangkan dalam 2 topik sebelum ini, berikut adalah lebih banyak nasihat mengenai cara mengatur tugas kerja.

1. Tulis
Luangkan 5-10 minit pada akhir hari kerja anda untuk menulis dalam jurnal dan menilai hari tersebut. Terdapat banyak perkara yang berlaku di kepala kita sehingga hampir mustahil untuk memproses dan mengumpulkan pemikiran tanpa adanya jalan keluar. Pada akhir hari kerja, kebanyakan ingin berlari ke bukit - dan dengan melakukannya - membawa kerja mereka dan tekanan yang berkaitan dengan mereka. Kajian oleh ahli psikologi UCLA mendedahkan bahawa dengan meluahkan perasaan anda - sama ada anda bercakap dengan seseorang atau menuliskannya - akan membantu memastikan emosi negatif yang berkaitan jauh lebih sengit. Oleh itu, alih-alih membawa kemarahan atau tekanan kepada anda, tinggalkan di nota anda.

Di samping itu, dengan menuliskan cabaran khusus yang anda hadapi, minda bawah sedar anda akan berusaha mencari penyelesaian pembetulan semasa anda tidur pada waktu malam sehingga anda dapat bangun segar dan bermotivasi untuk mengatasi hari tersebut.

Menulis adalah salah satu cara terbaik untuk mengatur hari anda di tempat kerja. Lihat cara menguraikan kerja dan tugas anda dengan petua mudah ini.
2. Rancang ke hadapan
Sekarang setelah melepaskan semua kemarahan dan kekecewaan, Anda dapat merencanakan hari berikutnya untuk meningkatkan kemungkinan ia berjalan lancar. Keluarkan notepad lain dan tuliskan tugas anda untuk hari esok mengikut urutan kepentingan, dan tinggalkan pejabat dengan mengetahui bahawa bawah sedar anda akan menguruskan selebihnya dan memastikan anda berada di depan diri anda ketika anda tiba untuk bekerja esok.

Sekiranya anda adalah seseorang yang bergantung pada komputer mereka untuk tetap teratur, anda boleh memulakan fasa perancangan anda dengan menggunakan templat perancang percuma setiap hari. Cukup sesuaikan dengan keperluan anda dan simpan beberapa jam untuk melaksanakan tugas anda yang lain.

Cabaran dan gangguan akan selalu muncul, jadi bersikap realistik dalam mencapai matlamat anda — dan jika anda gagal — jangan sampai mengalahkan diri sendiri. Cukup pastikan untuk memasukkannya ke bahagian atas senarai esok.

3. Kurangkan ruang kerja anda
Ruang kerja yang berserabut = fikiran yang berserabut. Sekiranya meja anda berantakan, bagaimana anda boleh mengharapkan hari kerja anda mengalir tanpa gangguan yang tidak diingini? Susun meja anda seperti cara anda ingin mengatur fikiran: bebas dari kekacauan dan gangguan.

Begitu juga dengan desktop anda. Jauhkan desktop anda tanpa kekacauan untuk menyelesaikan tugas anda dengan mudah termasuk e-mel anda.

Menyusun ruang kerja anda akan mengatur minda anda dan menjaga tahap tekanan rendah. Lihat petua mudah mengenai cara mengatur hari anda di tempat kerja.

4. Jangan berbilang tugas serentak (multitask)
Menurut kajian University of California Irvine, rata-rata memerlukan 23 minit dan 15 saat untuk kembali ke tugas setelah anda memusatkan perhatian. Oleh itu, semasa anda hendak menyelesaikan tugas, pastikan untuk membebaskan diri dari semua gangguan. Ini bermakna tidak ada media sosial, e-mel, internet, dan lain-lain sehingga tugas selesai atau masa yang diperuntukkan untuk mengerjakannya berlalu. Gunakan pemasa, dan mulakan dengan satu jam kerja tanpa gangguan. Sekiranya bunyi persekitaran terlalu banyak, mainkan muzik untuk menghilangkan gangguan dan bantu anda fokus. Beritahu rakan anda apa yang anda lakukan dan minta mereka tidak mengganggu anda kecuali jika ia tidak sabar.

5. Mempercayai peraturan 80-20
Sebahagian besar dari apa yang kita lakukan tidak begitu penting, tetapi kerana lebih mudah, dan dapat memberikan kita kepuasan segera, kita cenderung untuk menghabiskan banyak masa untuk tugas-tugas mudah sambil menunda tugas-tugas yang lebih menuntut dan penting. Ini menimbulkan perjuangan yang tidak perlu. Dengan menangani perkara yang lebih penting terlebih dahulu, ketika menyelesaikan tugas lain yang kurang bermakna, anda akan dapat melakukannya dengan rasa pencapaian dan kepuasan yang lebih tinggi.

6. Urus e-mel anda
E-mel adalah perniagaan yang tidak kemas, dan seperti banyak tugas lain jarang sekali diperlukan. Luangkan masa untuk mengatur anda jadi ketika anda masuk ke sana, semuanya berjalan dengan cekap dan teratur dari segi kepentingan. Pelanggan desktop e-mel seperti Mailbird (Windows) atau Airmail (Mac) adalah alat yang hebat untuk ini dan sangat berguna terutama bagi orang yang harus menguruskan banyak akaun e-mel.

 layari juga:  kerjaya-sebagai-pendidik
                     9-ciri-ciri-pendidik-yang-hebat
                     ciri2-yang-baik-sebagai-pendidik
                      kisah-pemimpin-islam-zainab-al-ghazali


Layari juga: puisi-doa-untuk-ibu
                    puisi-tangisan-mata-bunda
                    puisi-ibu-aku-tidak-akan-pernah-lupa
                    coretanku-mak-mak-memang-hebat
                    muhasabah-pagi

No comments:

Post a Comment