Wednesday 17 December 2014

Warkah untuk ibu: Dengarlah bisikan hatiku, "Mak, mak memang hebat!"


Layari juga: puisi-doa-untuk-ibu
                    puisi-tangisan-mata-bunda
                    puisi-ibu-aku-tidak-akan-pernah-lupa
                    coretanku-mak-mak-memang-hebat
                    muhasabah-pagi


PERINGATAN BUAT DIRIKU YANG LUPA


Mampukah aku menjadi seorang ibu sehebat mak?
(Kisah benar-Peristiwa masa aku kecik2)

Petani yang tabah…
Mak akan ke sawah setelah menyelesaikan tugas-tugas rumah. Nanti tengahari mak pulang, memasak pulak. Kalau cuti (hari minggu) kami adik-beradiklah yang menyelesaikan masakan tengahari. Petang lepas solat zuhur, pergi lagi ke sawah. Balik, makolat asar dan mengarahkan kami adik-beradik angkut air telaga ke dapur. Kalau sawah jauh, selalunya mak jarang pergi hari sekolah. Mak masak siap2 dan kami ikut sekali. Mak bawak bekalan dan tak lupa bawak kelengkapan solat. Lepas makan tengahari, kami solat kat tepi sawah bawah pokok kelapa. Seronok juga ‘piknik’ kat situ. Sambung balik kerja kat sawah sebelum pulang bila hari dah petang.

Penanam sayur yang bijak…
Mak akan bawak benih sayur/pokok bila ke sawah. Sambil berhenti penat, mak korek batas bendang. Masukkan benih, macam2, kadang2 jagung, kadang2 biji tomato/terung/timun/kacang panjang, bendi/cili/labu dan sebagainya. Nanti kalau ke sawah lagi mak siram pokok kat batas masa berehat lepas kerja di sawah. Bila  dah berbuah, mak bawak sekali timba ke, apa bekaspun boleh, kutip hasil tanaman bila ‘time’ nak pulang. Tapi tok pun macam tu jugak, keturunan kut.
Yang boleh disangsi... Bila aku try tanam kat rumah sekarang macam segan aje pokok tu nak hidup. Kalau hiduppun macam malu nak meneruskan hidup..

Depan laman rumah pun mak tanam pokok jugak, bayam, cili, kacang panjang dan lain2. Ubi keledek/kayu pun mak tanam. Pendek kata, tak susah kami adik-beradik nak makan sayur/ubi, petik aje kat depan rumah.

Peminat pokok bunga...
Depan rumah mak tanam pokok bunga. Macam2... Tapi di celah2 pokok bunga mak ada gak pokok cili, kadang2 pokok daun sup/pegaga dan lain2.

Penternak ayam itik yang kreatif…
Mak buat sendiri reban ayam, jangan tak tahu.. Kreatifnya mak.. Lau itikpun mak bina sendiri. Nanti bila ayam/itik dah besar, kalau tak ada ikan, mak sembelih sendiri… nasiblah sapa yang jadi tukang pegang ayam/itik mak. Kadang2 aku, kakak atau abang. Mak masak mudah2 aje, kadang2 masak kicap, kari dan lain2.  Bila ayam/itik dah bertelur, mak kutip lah telurnya. Boleh ubah resepi harian.

Penangkap ikan yang  sabar...
Mak bawak pukat ke sawah. Nanti balik angkat pukat... Kadang2  mak arah berdiri selari dgn pukat. Kemudian bergerak ke arah pukat. Dan ikan terperangkap. Seronok...
Boleh buat ikan kering/pekasam kalau banyak sangat. Kadang2 tahan bubu kat tepi sawah yang teduh. Dapat jugak 5/6 ekor ikan sepat/puyu.

Pendidik yang merendah diri…
Walau tak pernah ke tadika, mak dah ajar abc dan 123 sebelum masuk darjah1 di sekolah. Mak tu sekolah sampai darjah 5 saja, tapi cita-cita mak tinggi. Anak2lah penyambung cita2 mak. Mak memang akan bagi nasihat. Belajar bersungguh2. Nanti kerja. Kalau kami cemerlang mak nasihat, jangan sombong, nanti perlu pikul tanggung jawab yang besar/berat bila dah dewasa jika kita bijak...

Malam2, mak ajar alif, ba, ta... semenjak 5/6 tahun.  Tapi aku kuat merajuk. Kalau kena marah, seminggu tak mahu mengaji.  Bila makpasti dah pandai baca Quran,baru mak serah kat guru Quran untuk ajar tajweed. Bukan mak tak tahu, tapi mak nak anak mak dapat didikan yang terbaik. sayang mak...

Mak jahit telekung, kecik2 mak suruh ikut mak solat. Lucu jugak, masa tak pandai baca al-fatihah, aku baca muqadam. Mak tergelak. Aku tak faham. Aku baca lagi kuat..

Kaunselor yang berhemah…
Pernah sekali, aku dimasukkan ke kelas lain yang agak lemah kerana tersilap nama. Mak kata tak apa. Buktikan kepandaian kita walau di mana kelas kita di tempatkan.

Tukang jahit yang rajin…
Baju sekolah mak jahit sendiri. Belajarkat manapun aku tak tahu. Rasanya macam ‘trial and error’ saja. Tapi bila dah masuk tingkatan, banyak le pulakkarenah anak dara mak. Tak cantik le, nak upah orang lah pulak.  Mengada2… Langsir/sarung bantal mak jahit sendiri. Kadang2 tu siap buat sulam2, walaupun tak lah cantik macam kat dalam tv tu, tapi kami seronok juga menyibuk.

Doktor yang penyayang…
Mak akan cari apa2 saja ubat tradisional kalau tak sempat lagi pergi klinik. Tapi, kalau sakit berterusan, mak memang akan bawak pi hospital/klinik cepat2. Sebagai contoh, mata aku ada selaputpun mak sedar. Mula2 pergi klinik swasta ja. Tapi tak mahu hilang terus walaupun dah berkurangan. Pastu, mak bawak aku jumpa pakar mata kat Taiping (masa darjah 3). Masa tu doktor perempuan. Orang Mesir. Masih terngiang2 doktor tanya kau. Tapi aku tak faham. Adik-beradik lain sakit aku tak berapa perasan… Pasal aku anak bongsu.

Ibu yang sentiasa berkorban…
Tak terhitung dengan kata2… Terlalu banyakkkkkkk…

No comments:

Post a Comment