Friday 10 May 2013

Puisi :Ibu, Aku tidak akan pernah lupa


Layari juga: puisi-doa-untuk-ibu
                    puisi-tangisan-mata-bunda
                    puisi-ibu-aku-tidak-akan-pernah-lupa
                    coretanku-mak-mak-memang-hebat
                    muhasabah-pagi

Aku tidak akan pernah lupa
dan akan terus ingat
sehingga ke akhir hayat
kerana ibu sudah terlalu banyak berkorban...

Aku tidak akan pernah lupa
kali pertama melihat ibu menangis
Aku tidak akan pernah lupa
kerana ibu telah banyak berkorban
apa sahaja

Aku tidak akan pernah lupa
sebaik sahaja anda berbalut ketabahan
Aku tahu manusia yang membesarkanku
Aku tidak akan pernah lupa
apabila ibu dengan semangat di dada
Memupuk aku menjadi manusia berguna

Aku tidak akan pernah lupa
Melihat ibu dengan segala kegigihan  

Ibu menjadi kuat untuk mendidik anak-anak

Aku tidak akan pernah lupa
Dan meletakkan tanda setia
Ketika ibu melindungi aku dengan kasih sayang
menjadi manusia yang berguna

Aku tidak akan pernah lupa.
walaupun aku seorang insan yang mudah lupa
tiada jawapan untuk semua jasa ibu
kerana ibu tidak mengenang sepenuhnya
di dasar kasih yang memahami

Ibu...
Aku tidak akan pernah lupa
mengucapkan terima kasih
dan akan terus ingat melafazkannya
sehingga ke akhir hayat
Aku tidak akan pernah lupa
segala penat lelah ibu yang murni itu ...

No comments:

Post a Comment