Sunday 21 April 2013

Puisi 4 : DOA BUAT ANAK-ANAKKU


Anakku, belahan jiwaku..
Waktu berlalu tanpa pernah kita sedari
Namun pelukan sayang ibu tak pernah kehilangan erti
Dakapan hangat ibu juga selalu menyertai
Doa tulus ku melekat erat dalam ayunan langkah bersatu mimpi

Anakku, jendela sanubariku..
Perjuangan itu kini sudah di hadapan
Saatnya menjalani hidup dengan penuh kebebasan
Hadapi tentangan dengan senyuman
Sapa setiap kesulitan dengan keikhlasan
Raih bintang dengan penuh harapan

Anakku, penawar hidupku..
Hidup ini tidak terlalu mudah dijalani
Ada kesulitan yang akan memperkaya hati,
Tapi.. Jadilah pemenang layaknya juara sejati
Dengan rendah hati dan luhur budi
Bertabur kasih bersulam pekerti

Anakku, bintang harapanku..
Ayunkan langkah dengan ringan hati
Gapai setiap mimpi yang ada di sanubari
Bentangkan asa agar menjadi Satu

YA Allah...
Lindungi anakku dalam teduh kurnia-Mu
Bimbing anakku di setiap persimpangan yang membuatnya bimbang
Beri kemuliaan budi agar membuatnya bererti
Titiskan kebesaran jiwa agar membuatnya bermakna
Sentuh hatinya dengan semangat tulus untuk berkongsi
Tanamkan keyakinan terhadap kebaikan
Penuhi tekadnya dengan kerja keras dan pantang menyerah
Teguhkan peribadinya agar tidak mudah goyah

Ya Allah..
Terima kasih untuk kurnia terindah ini
Terima kasih untuk anugerah tidak ternilai ini

Amin

 layari juga:  kerjaya-sebagai-pendidik
                     9-ciri-ciri-pendidik-yang-hebat
                     ciri2-yang-baik-sebagai-pendidik
                      kisah-pemimpin-islam-zainab-al-ghazali


Layari juga: puisi-doa-untuk-ibu
                    puisi-tangisan-mata-bunda
                    puisi-ibu-aku-tidak-akan-pernah-lupa
                    coretanku-mak-mak-memang-hebat
                    muhasabah-pagi

38 comments:

  1. saya mohon share puisi puan dalam blog saya ya. terima kasih

    ReplyDelete
  2. Salam cikpuan yang baik, mohon izin untuk gunakan puisi cikpuan untuk ucapan hari lahir anakanda saya ya.
    Terima kasih

    ReplyDelete
  3. Salam sis..mohon share puisi puitis ini utk anak sy..x sedar berkaca mata sy membaca bait2 puisi sis..tkasih sis..moga sihat&bhgia sll sis..Aamiin

    ReplyDelete
  4. Salam sis..mohon share puisi puitis ini utk anak sy..x sedar berkaca mata sy membaca bait2 puisi sis..tkasih sis..moga sihat&bhgia sll sis..Aamiin

    ReplyDelete
  5. Assalam.. mohon izin share ye puan.. jazakallah khairan kasiran

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum..Mohon share ya..terima kasih

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum...mohon izin share ye..tq

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum... mohon izin share puisi ini untuk pamplet motivasi sekolah saya... tq..

    ReplyDelete
  9. Puan mohon share ya puisi puan, untuk memberi semangat buat buah hati saya... Thank you

    ReplyDelete
  10. Mohon share sempena hari ulang tahun anakanda saya. TQ

    ReplyDelete
  11. Assalam.. mohon izin share puisi ini untuk anak saya.

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum.. saya mohon izinkam saya share untuk ucapan kelahiran anak saya yer.. terima kasih in advance

    ReplyDelete
  13. Puan,saya mohon share puisi indah puan.tq

    ReplyDelete
  14. sy mohon guna utk caption gmbr ank sy eh.. smoga dimurahkan rezeki

    ReplyDelete
  15. Salam puan..mohon share puisi indah ini ya..🙏

    ReplyDelete
  16. Mohon share ya puan puisi indah in

    ReplyDelete
  17. Mohon share ye puisi indah ini ❤️

    ReplyDelete
  18. Salam puan, mohon izin untuk saya ambil bait-bait puisi puan yang puitis ini dibacakan di majlis perkahwinan anak saya.

    ReplyDelete
  19. Mohon share puisi.. Terima kasih

    ReplyDelete