Layari juga: kisah-pemimpin-islam-salahuddin-al ayub
kisah-pemimpin-islam-sultan-muhammad-alfateh
kisah-pemimpin-islam-khalifah-umar-ra
kisah-pemimpin-islam-hassan-al-banna
sejarah-ringkas-ikhwan-muslimin
ZAINAB
AL-GHAZALI AL-JUBAILI (2 Januari 1917-8 Ogos 2005) telah dilahirkan di
Mesir pada tahun 1917. Di kala usia beliau 20 tahun, beliau telah
menubuhkan satu organisasi untuk menjaga kebajikan wanita ketika itu:
(Jamaat As-Sayyidaat Al-Muslimaat yang berkait rapat dengan Ikhwan
Muslim)yang telah menyalurkan banyak pertolongan berharga kepada
orang-orang miskin, anak-anak yatim dan mereka yang memerlukan. Ceramah
mingguan beliau di Masjid Ibnu Tulun telah menarik ribuan manusia untuk
menghadirinya.
Di samping memberi bantuan pendidikan kepada wanita, organisasi tersebut turut menghasilkan majalah dan membangunkan rumah anak-anak yatim. Di bawah naungan Zainab Al-Ghazali, organisasi tersebut turut melahirkan pendirian politiknya dengan menggesa kerajaan Mesir ketika itu yang diperintah oleh Presiden Jamal 'Abd Al-Nasir supaya Mesir diperintah berlandaskan Al-Qur'an.
Di samping memberi bantuan pendidikan kepada wanita, organisasi tersebut turut menghasilkan majalah dan membangunkan rumah anak-anak yatim. Di bawah naungan Zainab Al-Ghazali, organisasi tersebut turut melahirkan pendirian politiknya dengan menggesa kerajaan Mesir ketika itu yang diperintah oleh Presiden Jamal 'Abd Al-Nasir supaya Mesir diperintah berlandaskan Al-Qur'an.
Walaupun
Zainab Al-Ghazali mempunyai kaitan dengan Sheikh Hasan al-Banna, yang
merupakan pengasas Ikhwanul Muslim semenjak penghujung 30-an, dan
bergiat aktif dalam banyak program Islamik, beliau hanya menyertai
rangkaian tersebut secara rasminya pada tahun 1948. Selepas pembunuhan
Hassan al-Banna pada tahun 1949, beliau banyak memainkan peranan dalam
pembentukan semula organisasi Ikhwan Muslim.
Beliau
pernah ditahan pada tahun 1965 atas tuduhan terlibat dalam satu
konspirasi untuk membunuh pemerintah Mesir ketika itu, Jamal 'Abd
al-Nasir, sekaligus cuba menggulingkan kerajaan beliau. Selepas itu,
beliau diperintahkan untuk menjalani kerja buruh selama 25 tahun sebelum
Zainab Al-Ghazali dibebaskan dari penjara pada tahun 1971 sewaktu Anwar
Sadat menjadi presiden. Selain bergiat aktif dalam gerakerja dakwah,
Zainab al-Ghazali juga merupakan seorang penulis yang prolifik, memberi
sumbangan yang berterusan kepada jurnal-jurnal Islamik.
Buku
terkini/terakhir beliau ialah dua siri pengkajian tentang Tafsir
Al-Qur'an. Manakala "Ayyaam min Hayyati" pula memperihalkan bagaimana
beliau telah ditahan dan dipenjarakan secara zalim, atas tuduhan palsu
yang mengatakan beliau berkomplot untuk membunuh Jamal 'Abd al-Nasir,
Presiden Mesir pada 1965. Ketika menunggu perbicaraan ke atasnya, Zainab
Al-Ghazali telah dikenakan pelbagai bentuk siksaan yang mengerikan dan
tidak berperikemanusiaan oleh tentera-tentera Jamal 'Abd al-Nasir.
Beliau sebaliknya tetap dengan pendiriannya untuk mempertahankan Islam
dan mengalami banyak peristiwa ajaib dari ALLAH SWT yang membolehkan
beliau terus hidup. Bahkan segala siksaan yang diterimanya semakin
menguatkan komitmen serta iltizam beliau untuk memperjuangkan agama
Islam yang suci.
Ayah
beliau merupakan seorang guru agama bebas dan pengusaha kapas. Beliau
bertanggungjawab menggalakkan Zainab untuk menjadi seorang pemimpin
Islam dengan menceritakan kisah serikandi Islam seperti Nusaibah binti
Ka'ab al-Maziniyah, wanita yang turut sama berjuang bersama baginda Nabi
Muhammad S.A.W dalam perang Uhud.
Ketika
zaman remajanya, Zainab Al-Ghazali pernah menyertai Persatuan Feminis
Mesir untuk satu jangka masa yang singkat dan beranggapan bahawa "Islam
memberikan hak-hak wanita di dalam keluarga, tidak sama seperti
mana-mana masyarakat. Wanita mungkin bercakap perihal kebebasan dalam
masyarakat Kristian, Yahudi, atau pagan, tetapi dalam masyarakat Islam,
ia merupakan satu kesilapan yang nyata untuk terus mempersoalkan
kebebasan dan hak asasi mereka." (Hoffman 1985: 235).
Kehidupan
peribadi Zainab Al Ghazali sedikit berbeza dengan sesetengah
kepercayaannya.(Ahmed 1992: 199) Walaupun beliau pernah mengatakan
bahawa ia merupakan satu 'jenayah' bagi seorang wanita untuk meminta
perceraian, beliau tidak merahsiakan perbuatannya bercerai dengan suami
pertamanya kerana sikap tidak selesa bekas suaminya itu terhadap jalan
perjuangan yang dilaluinya. Beliau pernah memberitahu suaminya tentang
'bai'ah' atau janji setianya kepada Hassan al Banna membawa maksud,
beliau mengutamakan perjuangan untuk Islam melebihi perkahwinan, dan
sekiranya konflik timbul daripada kedua-duanya (perkahwinan atau jihad),
beliau akan memilih untuk menoktahkan sebuah perkahwinan.
"If that day comes [when] a clash is apparent between your personal interests and economic activities on the one hand, and my Islamic work on the other, and that I find my married life is standing in the way of Da'wah and the establishment of an Islamic state, then, each of us should go our own way. I cannot ask you today to share with me this struggle, but it is my right on you not to stop me from jihad in the way of Allah. Moreover, you should not ask me about my activities with other Mujahideen, and let trust be full between us. A full trust between a man and a woman, a woman who, at the age of 18, gave her full life to Allah and Da'wah. In the event of any clash between the marriage contract's interest and that of Da'wah, our marriage will end, but Da'wah will always remain rooted in me." (al Ghazali 2006)
Dalam
penglibatannya untuk mempertahankan wanita di tengah-tengah masyarakat,
Zainab al Ghazali beranggapan keadaannya yang tidak dikurniakan anak
sebagai satu "anugerah" yang tidak selalunya diperoleh orang lain,
kerana ia membolehkan beliau untuk terus bergiat aktif, mengatur langkah
yang lebih panjang dalam penglibatannya di kalangan masyarakat.(Hoffman
1988)
Suami beliau yang dikahwininya selepas itu meninggal dunia semasa Zainab menjalani kehidupannya di penjara, selepas tidak beberapa lama menceraikan Zainab Al-Ghazali akibat diugut pihak kerajaan. Keluarga Zainab al Ghazali ternyata tidak berpuas hati mengenai hal ini, sedang beliau terus mengekalkan kesetiaannya terhadap si suami dengan meminta supaya gambar suami diletakkan kembali di dalam rumah mereka ketika diberitahu ianya telah dipindahkan.
Walaupun pergerakan Islam di seluruh dunia pada hari ini telah berjaya menarik sejumlah besar golongan wanita, terutamanya selepas era 1970-an, Zainab al-Ghazali masih menjadi satu-satunya pemimpin utama wanita yang dicatatkan sejarah.
No comments:
Post a Comment