Monday 4 March 2013

Muhasabah Diri (3)- Bersangka baik dengan Allah

Aku selalu mengikut sangkaan hambaKu.
Aku sentiasa bersama-samanya.
Ketika ia mengingatiKu dalam dirinya, Aku pun mengingatiNya dalam diriKu.
Jika dia mengingatiKu di hadapan orang ramai, Aku pun akan mengingatinya di hadapan orang yang lebih ramai.
Jika dia mendekatiKu sepanjang sejengkal, Aku akan mendekatinya sehasta.
Jika dia mendekatiKu sehasta, Aku akan mendekatinya sedepa.
Jika dia mendatangiKu dengan berjalan kaki, Aku akan mendatanginya dgn berlari
(HR Bukhari)


Manusia.
Apabila ditimpa kesusahan yang sedikit, mulalah merungut dan menyalahkan takdir.
Apabila ditimpa kesusahan yang banyak, mulalah pula mempersoalkan Ilahi; mencari tempat untuk meluahkan rasa amarah dan tidak puas hati.


Sedangkan.
Apa yang diberi Ilahi itu sebenarnya terbaik buat diri.
Kepayahan yang dilalui itu sebenarnya bertujuan mendekatkan dirimu dengan Ilahi.


Bersangka baiklah dengan Allah. Kehidupan ini sememangnya tidaklah seindah yang diharapkan, tetapi ketahuilah apa yang diberi Ilahi padamu itu sebenarnya terbaik untuk dirimu.


Apa sahaja yang berlaku pada masa hadapan, sentiasalah memandang positif dan yakinilah bahawa bantuan Allah akan senantiasa bersamamu; selagi kamu tidak pernah meninggalkan Dia.

No comments:

Post a Comment