1 – Imam Ahmad Bin Hambal Dipenjarakan
Ahmad
bin Muhammad bin Hambal. Beliau adalah Imam yang keempat dari fuqahak
Islam. Beliau memiliki sifat-sifat yang luhur dan tinggi. Ahmad bin
Hambal dilahirkan di Baghdad pada bulan Rabiul Awal tahun 164H. Beliau
termasyhur dengan nama datuknya Hambal, kerana datuknya lebih masyhur
dari ayahnya.
Ibnu
Hambal hidup dalam keadaan miskin, kerana ayahnya hanya meninggalkan
sebuah rumah kecil dan tanah yang sempit. Beliau terpaksa melakukan
berbagai pekerjaan. Beliau pernah bekerja di tempat tukang jahit,
mengambil upah menulis, menenun kain dan kadangkala mengambil upah
mengangkat barang-barang orang. Beliau lebih mementingkan makanan yang
halal lagi baik dan beliau tidak senang menerima hadiah-hadiah.
Ketika
ia masih berumur 14 tahun, Ahmad bin Hambal telah belajar mengarang dan
menghafal Al-Quran. Beliau bekerja keras dalam menuntut ilmu
pengetahuan. Sebagai seorang ulama yang sangat banyak ilmunya, Ibnu
Hambal pun seorang yang teguh imannya, berani berbuat di atas kebenaran.
Dia tidak takut bahaya apa pun terhadap dirinya di dalam menegakkan
kebenaran itu. Kerana Allah memang telah menentukan bahawa setiap orang
yang beriman itu pasti akan diuji keimanannya. Termasuk juga para nabi
dan rasul yang tidak pernah lepas dari berbagai ujian dan cubaan.
Ujian
dan cubaan berupa fitnah, kemiskinan, seksaan dan lain-lainnya itu
selalu akan mendampingi orang-orang yang beriman apalagi orang yang
menegakkan kebenaran. Demikian juga halnya dengan Imam Hambali, terlalu
banyak bahaya yang dihadapinya dalam berjuang menegakkan kebenaran
agama. Ujian itu datangnya bermacam-macam kadangkala dari musuh kita dan
dapat juga timbul dari kawan-kawan yang merasa iri dengan kebolehan
seseorang.
Imam
Hambali berada di zaman kekuasaan kaum Muktazilah yang berpendapat
bahawa Quran itu adalah makhluk. Pendirian ini begitu kuatnya di
kalangan pemerintah, sehingga barangsiapa yang bertentangan pendirian
dengan pihak pemerintah tentu akan mendapat seksaan. Sebelum Al-Makmun
ini, yakni di zaman sultan Harun Al-Rasyid, ada seorang ulama bernama
Basyar Al-Marisy berpendapat bahawa Quran itu adalah makhluk. Baginda
Harun Al-Rasyid tidak mahu menerima pendapat tersebut. Bahkan terhadap
orang yang berpendapat demikian akan diberi hukuman. Kerana ancaman itu
akhirnya Basyar melarikan diri dari Baghdad.
Sultan
Harun Al-Rasyid pernah berkata: “Kalau umurku panjang dan masih dapat
berjumpa dengan Basyar nescaya akan kubunuh dia dengan cara yang belum
pernah aku lakukan terhadap yang lain?” Selama 20 tahun lamanya Syekh
Basyar menyembunyikan diri dari kekuasaan Sultan.
Tetapi
setelah Sultan Harun Al-Rasyid meninggal dunia, kemudian diganti dengan
puteranya Al-Amin barulah Syekh Basyar keluar dari persembunyiannya.
Kembali ia mengeluarkan pendapatnya itu, bahawa Quran itu adalah
makhluk. Al-Amin juga sependirian dengan ayahnya tidak setuju dengan
pendapat tersebut. Ia mengancam berat terhadap orang yang mengatakan
Quran itu makhluk.
Kemudian
kepala negara pindah lagi ke tangan saudara Al-Amin iaitu Al-Makmun. Di
zaman pemerintahan Al-Makmun inilah pendapat tentang Quran itu makhluk
mula diterima. Al-Makmun sendiri telah terpengaruh dan ikut berpendapat
demikian. Pada suatu kali oleh Al-Makmun diadakan pertemuan para ulama
besar, untuk membincangkan hal itu, tetapi para ulama tetap berpendapat
bahawa Al-Quran itu adalah makhluk. Al-Makmun mengharapkan supaya
pendapat itu diterima orang ramai.
Pada
masa itu satu-satunya ulama yang keras berpendirian bahawa “Al-Quran
itu bukan makhluk?” Hanyalah Imam Hambali. Secara terus terang ia
berkata di hadapan Sultan:“Bahawa Al-Quran bukanlah makhluk yang
dijadikan Allah, tetapi ia adalah Kalamullah.”
Imam
Hambali satu-satunya ulama ketika itu yang berani membantah, sedangkan
yang lainnya diam seribu bahasa. Kemudian ia ditangkap dan dihadapkan ke
hadapan baginda. Ia dipanggil bersama tiga orang ulama yang lainnya,
iaitu Imam Hassan bin Muhammad Sajah, Imam Muhammad bin Nuh dan Imam
Ubaidah bin Umar. Kedua ulama di antara mereka sama menjawab dan
membenarkan pendapat baginda sementara Imam Hambali dan Imam Muhammad
bin Nuh dengan tegas menjawab bahawa Quran itu bukanlah makhluk.
Keduanya lalu dimasukkan ke dalam penjara. Setelah beberapa hari dalam
penjara datang surat dari Tharsus yang meminta supaya keduanya dibawa ke
sana dengan dirantai.
Kedua
ulama tersebut betul-betul dirantai kedua kaki dan tangannya dan
ditunjukkan di hadapan orang ramai. Kemudian dibawa ke Tharsus,
sesampainya di sana keduanya dimasukkan ke dalam penjara. Kerajaan
mempunyai seorang ulama besar bernama Ahmad bin Abi Daud, yang pandai
berbicara namun lemah dalam pendirian.
Terhadap
Imam Hambali mereka minta supaya dihukum dengan hukuman yang
seberat-beratnya. Baginda raja menerima usulan tersebut. Lalu Imam
Hambali dihadapkan depan raja dan ditanyakan tentang pendiriannya. Namun
ia tetap menyampaikan pendiriannya bahawa Al-Quran itu ialah Kalamullah
bukan makhluk. Dan ia menegaskan lagi bahawa ia tidak akan berubah dari
pendiriannya itu.
Akhirnya
terjadilah persidangan yang dipimpin oleh baginda sendiri. Kemudian
baginda memanggil Imam Hambali dan berkata: “Atas nama saya sebagai
kerabat Nabi Muhammad SAW saya akan memukul engkau beberapa kali, sampai
engkau membenarkan apa yang telah saya benarkan, atau mengatakan
seperti yang saya kata?” Kerana Imam Hambali masih tetap dengan
pendiriannya, maka baginda memerintahkan kepada perajuritnya untuk
memukul Imam Hambali.
Ketika
cambuk yang pertama singgah di punggung beliau, beliau mengucapkan
“Bismillah.” Ketika cambuk yang kedua, beliau mengucapkan “La haula
walaa quwwata illaa billah” (tiada daya dan kekuatan apa pun kecuali
izin Allah). Ketika cambuk yang ketiga kalinya beliau mengucapkan
“Al-Quran kalaamullahi ghairu makhluk” (Al-Quran adalah kalam Allah
bukan makhluk). Dan ketika pada pukulan yang keempat, beliau membaca
surah At-Taubah ayat 51.
“Katakanlah:
Sekali-kali tidak akan menimpa kami melainkan apa yang ditetapkan oleh
Allah bagi kami.”Sehingga seluruh badan beliau mengalir darah merah.
Akhirnya
beliau dimasukkan ke dalam penjara kembali. Pada suatu hari ketika Imam
Hambali dibawa ke Kota Anbar dengan tangan yang terbelenggu, seorang
yang alim bernama Abu Ja’far Al-Anbari menghampiri beliau. Imam Hambali
bertanya kepadanya: “Hai Abu Ja’far apakah engkau susah melihat
keadaanku?” “Tidak wahai Imam, engkau adalah pemuka umat, kerana umat
manusia ada di belakangmu. Demi Allah, bila engkau mahu menjawab bahawa
Quran itu makhluk, pastilah umat akan mengikutimu, dan bila engkau tidak
mahu menjawab, maka umat juga tidak mahu menjawab seperti apa yang
ingin engkau jawab. Bila engkau tidak mati dibunuh orang, pasti engkau
juga akan mati dengan cara yang lain. Maka janganlah engkau mahu
menuruti kehendak mereka.”
Mendengar
kata-kata Ja’far itu beliau mencucurkan air mata dan berkata:
“Masya-Allah!, Masya-Allah!, Masya-Allah!. Kemudian beliau pun
dikunjungi oleh bekas penjahat bernama Abdul Haitsam Al-Ayyar dan
berkata kepada beliau: “Wahai Imam, saya ini seorang pencuri yang didera
dengan beribu-ribu cambukan, namun saya tidak mahu mengakui perbuatan
saya, pada hal saya menyedari bahawa saya salah. Maka janganlah Imam
gelisah dalam menerima dera, sebab engkau dalam kebenaran.”
Ketika
Khalifah Al-Makmun meninggal dunia pada tahun 218H (833 M) setelah
memerintah 20 tahun lamanya, yang mengganti beliau ialah saudaranya yang
bernama Ishaq Muhammad bin Harun Al-Rasyid yang bergelar dengan
Al-Muktashimbillah. Sebelum Khalifah Al-Makmun meninggal dunia beliau
telah berpesan kepada bakal penggantinya itu bahawa faham Al-Quran itu
makhluk harus dipertahankan.”
Kebijaksanaan
kerajaan yang menyeksa para ulama yang tidak sependirian dengan faham
kerajaan itu atas dasar hasutan seorang ulama kerajaan yang bernama
Qadhi Qudhoti Ahmad bin Abi Daud (Daud). Ulama inilah yang memberikan
usulan kepada Al-makmun bahawa jika Imam Ahmad bin Hambal tetap tidak
mahu mengikuti bahawa Al-Quran itu makhluk hendaklah dihukum dengan
hukuman yang berat.
Setelah
kerajaan dipegang oleh Al-Muktasim ulama Ahmad bin Daud masih tetap
menjadi qadi kerajaan. Pada suatu hari Qadi kerajaan ini cuba mengadili
Imam Hambali dengan melakukan perdebatan akhirnya Ahmad bin Daud kalah
kerana tidak dapat mengemukakan alasan yang lebih kuat. Walaupun
demikian Imam Hambali tetap dimasukkan kembali ke dalam penjara.
Pada bulan Ramadhan pengadilan terhadap Imam Hambali diadakan lagi. Khalifah Al-Muktashim bertanya: “Al-Quran itu adalah baru, bagaimana pendapat anda.” “Tidak!, Al-Quran adalah kalam Allah, saya tidak sejauh itu membahasnya kerana di dalam Al-Quran dan hadith tidak disuruh membahas soal tersebut.” Jawab beliau.
Beliau dicambuk sampai berdarah, pada hal ketika itu bulan puasa. Baginda berkata: “Kalau kamu merasa sakit dengan pukulan ini, maka ikutilah saya, dan akuilah bahawa Al-Quran itu makhluk, supaya kamu selamat.”
Pada bulan Ramadhan pengadilan terhadap Imam Hambali diadakan lagi. Khalifah Al-Muktashim bertanya: “Al-Quran itu adalah baru, bagaimana pendapat anda.” “Tidak!, Al-Quran adalah kalam Allah, saya tidak sejauh itu membahasnya kerana di dalam Al-Quran dan hadith tidak disuruh membahas soal tersebut.” Jawab beliau.
Beliau dicambuk sampai berdarah, pada hal ketika itu bulan puasa. Baginda berkata: “Kalau kamu merasa sakit dengan pukulan ini, maka ikutilah saya, dan akuilah bahawa Al-Quran itu makhluk, supaya kamu selamat.”
Penderaan
pun terus berlangsung, sehingga beliau terasa bahawa tali seluar yang
menutup auratnya putus dan hampir turun ke bawah. Beliau pun
mengangkatkan mukanya ke atas sambil berdoa: “Ya Allah!, atas namaMu
yang menguasai Arsy, bahawa jika Engkau mengetahui bahawa saya adalah
benar, maka janganlah Engkau jatuhkan penutup aurat ku.” Ketika itu pula
seluar beliau yang akan jatuh itu naik ke atas kembali sehingga aurat
beliau tidak jadi terlihat oleh orang ramai.
Penyeksaan
terhadap beliau itu baru berakhir setelah selesai maghrib. Para hakim
dan orang- orang hadir kemudian berbuka puasa di hadapan beliau.
Sementara beliau dibiarkan saja tidak diberi sesuatu makanan untuk
berbuka. Demikianlah seterusnya, pada hari yang kedua pun beliau masih
tetap didera sampai seluruh badannya mencucurkan darah. Pada hari ketiga
beliau masih tetap didera sehingga pengsan.
Setelah
Al-Muktashim meninggal dunia ia diganti dengan puteranya Al-Watsiq.
Pada masa ini banyak penganiayaan dilakukan terhadap para ulama.
Khalifah Al-Watsiq inilah yang memancung leher ulama terkenal yakni
Ahmad bin Naser Al-Khuza’i. Kepala Ahmad bin Naser digantung dan diletak
tulisan yang berbunyi: “Inilah kepala Ahmad bin Naser yang tidak mahu
mengakui bahawa Al-Quran itu makhluk, maka Tuhan memasukkan Ahmad bin
Naser ke dalam neraka, kepala ini menjadi peringatan bagi mereka yang
memalingkan dirinya dari kiblat.” Demikianlah tulisan yang diletakkan
dekat leher Ahmad bin Naser.
Kemudian
Khalifah Al-Watsiq meninggal dunia dan digantikan dengan saudara beliau
yang bernama, Al-Mutawakkil. Pada masa inilah dicabut tentang faham
muktazilah dan diadakan pembebasan terhadap semua ulama yang ditahan,
termasuk Imam Ahmad bin hambal. Sementara itu Imam Hambali setelah
dibebaskan beliau diberi hadiah sebanyak l0,000 dirham, namun hadiah
tersebut beliau tolak. Kerana dipaksa untuk menerimanya, akhirnya beliau
terima dan dibahagi-bahagikan kepada fakir miskin.
Pada
hari Jumaat tanggal 12 Rabiul Awal tahun 241 H/855 M beliau meninggal
dunia yang fana ini dengan tenang dalam usia 77 tahun. Setelah mendengar
wafatnya beliau, seluruh Kota Baghdad menjadi gempar jenazah beliau
disembahyangkan lebih dari 130,000 orang muslimin. Demikian berakhirnya
riwayat seorang penegak kebenaran dan meninggikan ilmu pengetahuan,
setelah melalui berbagai seksaan dan penganiayaan. Semoga mereka yang
berjuang pada jalan Allah menjadi kekasih Allah, yang selalu mendapat
keberkahannya dan keredhaanNya.
Banyak lagi mereka yang berjuang pada jalan Allah akhirnya menerima ujian dan cubaan dengan berbagai penganiayaan dan seksaan.
Firman Allah ertinya:
“Apakah
manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan. “Kami
telah beriman, sedang mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah
menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah
mengetahui orang- orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui
orang-orang yang dusta.”(Al-Ankabut: 2-3)
2 – Imam Syafie Ditangkap Dan Dirantai
Imam
Syafie bernama Muhammad bin Idris. Salasilah keturunan beliau adalah
Muhammad bin Idris bin Abbas bin Usman bin Syafie bin Saib bin Abdul
Yazid bin Hasyim bin Abdul Mutalib bin Abdul Manaf. Keturunan beliau
bertemu dengan keturunan Nabi Muhammad SAW pada datuk Nabi Muhammad yang
ketiga iaitu Abdul Manaf.
Beliau
dilahirkan di Ghuzah nama sebuah kampung yang termasuk daerah Palestin,
pada bulan Rejab 150 H atau 767 Masehi. Tempat asal ayah dan bonda
beliau ialah di Kota Makkah. Imam Syafie lahir di Palestin kerana ketika
itu bondanya pergi ke daerah itu demi keperluan penting. Namun di dalam
perjalanan menuju Palestin tersebut ayahnya meninggal dunia, sementara
Imam Syafie masih dalam kandungan ibunya. Setelah berumur dua tahun baru
Imam Syafie dan ibunya kembali ke Kota Makkah.
Ketika
berumur 9 tahun beliau telah hafal Al-Quran 30 juz. Umur 19 tahun telah
mengerti isi kitab Al-Muwatha’, karangan Imam Malik, tidak lama
kemudian Al-Muwatha’ telah dihafalnya. Kitab Al-Muwatha’ tersebut berisi
hadith-hadith Rasulullah SAW, yang dihimpun oleh Imam Malik.
Kerana
kecerdasannya pada umur 15 tahun beliau telah diizinkan memberi fatwa
di hadapan masyarakat dan menjawat sebagai guru besar ilmu hadith serta
menjadi mufti dalam Masjidil Haram di Makkah.
Ketika
berumur 20 tahun beliau pergi belajar ke tempat Imam Malik di Madinah,
setelah itu beliau ke Irak, Parsi dan akhirnya kembali ke Madinah. Dalam
usia 29 tahun beliau pergi ke Yaman untuk menuntut ilmu pengetahuan.
Tentang
ketaatan beliau dalam beribadah kepada Allah diceritakan bahawa setiap
malam beliau membagi malam itu kepada tiga bahagian. Sepertiga malam
beliau gunakan kewajipan sebagai manusia yang mempunyai keluarga,
sepertiga malam untuk solat dan zikir dan sepertiga lagi untuk tidur.
Ketika
Imam Syafie di Yaman, beliau diangkat menjadi setiausaha dan penulis
istimewa Gabenor di Yaman, sekaligus menjadi guru besar di sana. Kerana
beliau termasuk orang pendatang, secara tiba-tiba memangku jawatan yang
tinggi, maka ramai orang yang memfitnah beliau.
Ahli
sejarah telah menceritakan bahawa waktu sultan Harun Ar-Rasyid sedang
marah terhadap kaum Syiah, sebab golongan tersebut berusaha untuk
meruntuhkan kekuasaan Abbasiyah, mereka berhasrat mendirikan sebuah
kerajaan Alawiyah iaitu keturunan Saidina Ali bin Abi Talib. Kerana itu
di mana kaum Syiah berada mereka diburu dan dibunuh.
Suatu
kali datang surat baginda Sultan dari Baghdad. Dalam surat yang
ditujukan kepada Wali negeri itu diberitahukan supaya semua kaum Syiah
ditangkap. Untuk pertama kali yang paling penting adalah para
pemimpinnya, jika pekerjaan penangkapan telah selesai semua mereka akan
dikirimkan ke Baghdad. Semuanya harus dibelenggu dan dirantai. Imam
Syafie juga ditangkap, sebab di dalam surat tersebut bahawa Imam Syafie
termasuk dalam senarai para pemimpin Syiah.
Ketika
peristiwa itu terjadi pada bulan Ramadhan, Imam Syafie dibawa ke
Baghdad dengan dirantai kedua belah tangannya. Dalam keadaan dibelenggu
itu para tahanan disuruh berjalan kaki mulai dari Arab Selatan (Yaman)
sampai ke Arab Utara (Baghdad), yang menempuh perjalanan selama dua
bulan. Sampai di Baghdad belenggu belum dibuka, yang menyebabkan
darah-darah hitam melekat pada rantai-rantai yang mengikat tangan
mereka.
Pada
suatu malam pengadilan pun dimulai. Para tahanan satu persatu masuk ke
dalam bilik pemeriksaan. Setelah mereka ditanya dengan beberapa kalimat,
mereka dibunuh dengan memenggal leher tahanan tersebut. Supaya darah
yang keluar dari leher yang dipotong itu tidak berserak ia dialas dengan
kulit binatang yang diberi nama dengan natha’.
Imam
Syafie dalam keadaan tenang menunggu giliran, dengan memohon keadilan
kepada Allah SWT. Kemudian beliau dipanggil ke hadapan baginda Sultan.
Imam Syafie menyerahkan segalanya hanya kepada Allah SWT. Dengan keadaan
merangkak kerana kedua belah kaki beliau diikat dengan rantai, Imam
Syafie mengadap Sultan. Semua para pembesar memperhatikan beliau.
“Assalamualaika, ya Amirul Mukminin wabarakatuh.”
Demikian ucapan salam beliau kepada baginda dengan tidak disempurnakan iaitu “Warahmatullah.”
Demikian ucapan salam beliau kepada baginda dengan tidak disempurnakan iaitu “Warahmatullah.”
“Wa
alaikassalam warahmatullah wabarakatuh.” Jawab baginda. Kemudian
baginda bertanya: “Mengapa engkau mengucap salam dengan ucapan yang
tidak diperintahkan oleh sunnah, dan mengapa engkau berani berkata-kata
dalam majlis ini sebelum mendapat izin dari saya?”
Imam
Syafie menjawab: “Tidak saya ucapkan kata “Warahmatullah” kerana rahmat
Allah itu terletak dalam hati baginda sendiri.” Mendengar kata-kata itu
hati baginda jadi lembut. Kemudian Imam Syafie membaca surah An-Nur
ayat 55 yang bermaksud:
“Dan
Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman di antara kamu dan
mengerjakan amal-amal yang soleh bahawa Dia sungguh-sungguh akan
menjadikan mereka berkuasa di bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan
orang-orang yang sebelum mereka berkuasa, dan sesungguhnya Dia akan
meneguhkan bagi mereka agama yang telah diredhaiNya untuk mereka, dan
Dia benar-benar akan menukar (keadaan) mereka, sesudah mereka berada
dalam ketakutan menjadi aman sentosa.”
Setelah
membaca ayat di atas kemudian Imam Syafie berkata: “Demikianlah Allah
telah menepati janjiNya, kerana sekarang baginda telah menjadi khalifah,
jawapan salam baginda tadi membuat hati saya menjadi aman.” Hati
baginda menjadi bertambah lembut. Baginda Harun ar Rashid bertanya
kembali: “Kenapa engkau menyebarkan faham Syiah, dan apa alasanmu untuk
menolak tuduhan atas dirimu.”
“Saya
tidak dapat menjawab pertanyaan baginda dengan baik bila saya masih
dirantai begini, jika belenggu ini dibuka Insya-Allah saya akan menjawab
dengan sempurna. Lalu baginda memerintahkan kepada pengawal untuk
membukakan belenggu yang mengikat lmam Syafie itu.
Setelah
rantai yang membelenggu kedua kaki dan tangannya itu dibuka, maka Imam
Syafie duduk dengan baik kemudian membaca surah Hujarat ayat 6:
“Hai
orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasiq yang membawa
suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan
suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang
menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.”
“Ya
Amirul Mukminin, sesungguhnya berita yang sampai kepada baginda itu
adalah dusta belaka. Sesungguhnya saya ini menjaga kehormatan Islam. Dan
bagindalah yang berhak memegang adab kitab Allah kerana baginda adalah
putera bapa saudara Rasulullah SAW iaitu Abbas. Kita sama-sama
menghormati keluarga Rasulullah. Maka kalau saya dituduh Syiah kerana
saya sayang dan cinta kepada Rasulullah dan keluarganya, maka demi
Allah, biarlah umat Islam sedunia ini menyaksikan bahawa saya adalah
Syiah. Dan tuan-tuan sendiri tentunya sayang dan cinta kepada keluarga
Rasulullah.” Demikian jawab Imam Syafie.
Baginda
Harun ar Rasyid pun menekurkan kepalanya kemudian ia berkata kepada
Imam Syafie: “Mulai hari ini bergembiralah engkau agar lenyaplah
perselisihan antara kami dengan kamu, kerana kami harus memelihara dan
menghormati pengetahuanmu wahai Imam Syafie.”
Demikianlah
kehidupan Imam Syafie sebagai ulama besar, yang tidak lepas dari
berbagai cubaan serta seksaan dari pihak yang tak mengerti akan hakikat
kebenaran yang sesungguhnya. Hanya ketabahan dan keimanan serta
pengetahuanlah yang dapat menghadapi setiap cubaan itu sebagai suatu
ujian dari Allah SWT yang harus kita hadapi.
3 – Imam Malik Diheret Dan Didera
Imam
Malik dilahirkan di sebuah perkampungan kecil yang bernama Ashbah, yang
terletak di dekat Kota Himyar jajahan Yaman. Nama aslinya ialah Malik
bin Anas bin Malik bin Abi Amir Al-Ashabally. Beliau adalah seorang
ulama besar yang lahir di Madinah serta mempunyai pengaruh yang sangat
besar terhadap dunia Islam.
Ketika
Imam Malik berusia 54 tahun, pemerintahan berada di tangan baginda
Al-Mansur yang berpusat di Bagdad. Ketika itu di Madinah dipimpin oleh
seorang gabenor bernama Jaafar bin Sulaiman Al-Hasymi. Sementara itu
Imam Malik juga menjabat sebagai mufti di Madinah. Di saat timbulnya
masalah penceraian atau talak, maka Imam Malik telah menyampaikan
fatwanya, bahawa talak yang dipaksakan tidak sah, ertinya talak suami
terhadap isteri tidak jatuh. Fatwa ini sungguh berlawanan dengan
kehendak gabenor, kerana ia tidak mahu hadith yang disampaikan oleh Imam
Malik tersebut diketahui oleh masyarakat, sehingga akhirnya Imam Malik
dipanggil untuk mengadap kepada gabenor.
Kemudian
gabenor meminta agar fatwa tersebut dicabut kembali, dan jangan sampai
orang ramai mengetahui akan hal itu. Walaupun demikian Imam Malik tidak
mahu mencabutnya. Fatwa tersebut tetap disiarkan kepada orang ramai.
Talak yang dipaksanya tidak sah. Bahkan Imam Malik sengaja menyiarkan
fatwanya itu ketika beliau mengadakan ceramah-ceramah agama, kerana
fatwa tersebut berdasarkan hadith Rasulullah SAW yang harus diketahui
oleh umat manusia.
Akhirnya
Imam Malik ditangkap oleh pihak kerajaan, namun ia masih tetap dengan
pendiriannya. Gabenor memberi peringatan keras supaya fatwa tersebut
dicabut dengan segera Kemudian Imam Malik dihukum dengan dera dan diikat
dengan tali dan dinaikkan ke atas punggung unta, lalu diarak keliling
Kota Madinah. Kemudian Imam Malik dipaksa supaya menarik kembali
fatwanya itu.
Mereka
mengarak Imam Malik supaya Imam merasa malu dan hilang pendiriannya.
Tetapi Imam Malik masih tetap dengan pendiriannya itu. Kerana
ketegasannya itu, dia dihukum dengan sebat sebanyak 70 kali, yang
menyebabkan tulang belakangnya hampir patah. Kemudian ia berkata kepada
sahabat-sahabatnya:
“Aku
dihukum dera begitu berat lantaran fatwa ku. Demikian Said Al-Musayyid,
Muhamad Al-Munkadir dan Rabiah telah dijatuhi hukuman demikian lantaran
fatwanya juga.”
Bagi
Imam Malik hukuman semacam itu, bukanlah mengurangi pendiriannya,
bahkan semakin bertambah teguh jiwanya. Ia tidak pernah takut menerima
hukuman asalkan ia berada pada jalan kebenaran. Kerana memang setiap
perjuangan itu memerlukan pengorbanan. Imam Al-Laits, seorang alim
menjadi mufti Mesir ketika itu, saat mendengar bahawa Imam Malik dihukum
lantaran fatwanya ia berkata:
“Aku
mengharap semoga Allah mengangkat darjat Imam Malik atas setiap pukulan
yang dijatuhkan kepadanya, menjadikan satu tingkat baginya masuk ke
syurga.” Insya Allah.
4 – Imam Abu Hanifah Diracun
Imam
Abu Hanafih adalah seorang imam Mazhab yang besar dalam dunia Islam.
Dalam empat mazhab yang terkenal tersebut hanya Imam Hanafi yang bukan
orang Arab. Beliau keturunan Persia atau disebut juga dengan bangsa
Ajam. Pendirian beliau sama dengan pendirian imam yang lain, iaitu
sama-sama menegakkan Al-Quran dan sunnah Nabi SAW.
Imam
Hanafi dilahirkan pada tahun 80 Hijrah bertepatan tahun 699 Masehi di
sebuah kota bernama Kufah. Nama yang sebenarnya ialah Nu’man bin Tsabit
bin Zautha bin Maha. Kemudian masyhur dengan gelaran Imam Hanafi.
Kemasyhuran nama tersebut menurut para ahli sejarah ada beberapa sebab:
1. Kerana ia mempunyai seorang anak laki-laki yang bernama Hanifah, maka ia diberi julukan dengan Abu Hanifah.
2.
Kerana semenjak kecilnya sangat tekun belajar dan menghayati setiap
yang dipelajarinya, maka ia dianggap seorang yang hanif
(kecenderungan/condong) pada agama. Itulah sebabnya ia masyhur dengan
gelaran Abu Hanifah.
3.
Menurut bahasa Persia, Hanifah bererti tinta. Imam Hanafi sangat rajin
menulis hadith-hadith, ke mana, ia pergi selalu membawa tinta. Kerana
itu ia dinamakan Abu Hanifah.
Waktu
ia dilahirkan, pemerintahan Islam berada di tangan Abdul Malik bin
Marwan, dari keturunan Bani Umaiyyah kelima. Kepandaian Imam Hanafi
tidak diragukan lagi, beliau mengerti betul tentang ilmu fiqih, ilmu
tauhid, ilmu kalam, dan juga ilmu hadith. Di samping itu beliau juga
pandai dalam ilmu kesusasteraan dan hikmah.
Imam
Hanafi adalah seorang hamba Allah yang bertakwa dan soleh, seluruh
waktunya lebih banyak diisi dengan amal ibadah. Jika beliau berdoa
matanya bercucuran air mata demi mengharapkan keredhaan Allah SWT.
Walaupun demikian orang-orang yang berjiwa jahat selalu berusaha untuk
menganiaya beliau.
Sifat
keberanian beliau adalah berani menegakkan dan mempertahankan
kebenaran. Untuk kebenaran ia tidak takut sengsara atau apa bahaya yang
akan diterimanya. Dengan keberaniannya itu beliau selalu mencegah
orang-orang yang melakukan perbuatan mungkar, kerana menurut Imam Hanafi
kalau kemungkaran itu tidak dicegah, bukan orang yang berbuat kejahatan
itu saja yang akan merasakan akibatnya, melainkan semuanya, termasuk
orang-orang yang baik yang ada di tempat tersebut.
Sebahagian
dilukiskan dalam sebuah hadith Rasulullah SAW bahawa bumi ini
diumpamakan sebuah bahtera yang didiami oleh dua kumpulan. Kumpulan
pertama adalah terdiri orang-orang yang baik-baik sementara kumpulan
kedua terdiri dari yang jahat-jahat. Kalau kumpulan jahat ini mahu
merosak bahtera dan kumpulan baik itu tidak mahu mencegahnya, maka
seluruh penghuni bahtera itu akan binasa. Tetapi sebaliknya jika
kumpulan yang baik itu mahu mencegah perbuatan orang-orang yang mahu
membuat kerosakan di atas bahtera itu, maka semuanya akan selamat.
Sifat
Imam Hanafi yang lain adalah menolak kedudukan tinggi yang diberikan
pemerintah kepadanya. Ia menolak pangkat dan menolak wang yang dibelikan
kepadanya. Akibat dari penolakannya itu ia ditangkap dan dimasukkan ke
dalam penjara. Di dalam penjara ia diseksa, dipukul dan sebagainya.
Gabenor
di Iraq pada waktu itu berada di tangan Yazid bin Hurairah Al-Fazzari.
Selaku pemimpin ia tentu dapat mengangkat dan memberhentikan pegawai
yang berada di bawah kekuasaannya. Pernah pada suatu ketika Imam Hanafi
akan diangkat menjadi ketua urusan perbendaharan negara (Baitul mal),
tetapi pengangkatan itu ditolaknya. Ia tidak mahu menerima kedudukan
tinggi tersebut. Sampai berulang kali Gabenor Yazid menawarkan pangkat
itu kepadanya, namun tetap ditolaknya.
Pada
waktu yang lain Gabenor Yazid menawarkan pangkat Kadi (hakim) tetapi
juga ditolaknya. Rupanya Yazid tidak senang melihat sikap Imam Hanafi
tersebut. Seolah-olah Imam Hanafi memusuhi pemerintah, kerana itu timbul
rasa curiganya. Oleh kerana itu ia diselidiki dan diancam akan dihukum
dengan hukum dera. Ketika Imam Hanafi mendengar kata ancaman hukum dera
itu Imam Hanafi menjawab: “Demi Allah, aku tidak akan mengerjakan
jabatan yang ditawarkan kepadaku, sekalipun aku akan dibunuh oleh pihak
kerajaan.” Demikian beraninya Imam Hanafi dalam menegakkan pendirian
hidupnya.
Pada
suatu hari Yazid memanggil para alim ulama ahli fiqih yang terkemuka di
Iraq, dikumpulkan di muka istananya. Di antara mereka yang datang
ketika itu adalah Ibnu Abi Laila. Ibnu Syblamah, Daud bin Abi Hind dan
lain-lain. Kepada mereka, masing-masing diberi kedudukan rasmi oleh
Gabenor.
Ketika
itu gabenor menetapkan Imam Hanafi menjadi Pengetua jawatan Sekretari
gabenor. Tugasnya adalah bertanggungjawab terhadap keluar masuk wang
negara. Gabenor dalam memutuskan jabatan itu disertai dengan sumpah,
“Jika Abu Hanifah tidak menerima pangkat itu nescaya ia akan dihukum
dengan pukulan.”
Walaupun
ada ancaman seperti itu, Imam Hanafi tetap menolak jawatan itu, bahkan
ia tetap tegas, bahawa ia tidak mahu menjadi pegawai kerajaan dan tidak
mahu campur tangan dalam urusan negara.
Kerana
sikapnya itu, akhirnya ditangkap oleh gabenor. Kemudian dimasukkan ke
dalam penjara selama dua minggu, dengan tidak dipukul. Lima belas hari
kemudian baru dipukul sebanyak 14 kali pukulan, setelah itu baru
dibebaskan. Beberapa hari sesudah itu gabenor menawarkan menjadi kadi,
juga ditolaknya. Kemudian ditangkap lagi dan dijatuhi hukuman dera
sebanyak 110 kali. Setiap hari didera sebanyak sepuluh kali pukulan.
Namun demikian Imam Hanafi tetap dengan pendiriannya. Sampai ia
dilepaskan kembali setelah cukup 110 kali cambukan.
Akibat
dari pukulan itu muka dan seluruh badannya menjadi bengkak-bengkak.
Hukuman cambuk itu sengaja untuk menghina Imam Hanafi. Walaupun demikian
ketika Imam Hanafi diseksa ia sempat berkata. “Hukuman dera di dunia
lebih ringan daripada hukuman neraka di akhirat nanti.” Ketika ia
berusia lebih dari 50 tahun, ketua negara ketika itu berada di tangan
Marwan bin Muhammad. Imam Hanafi juga menerima ujian. Kemudian pada
tahun 132 H sesudah dua tahun dari hukuman tadi terjadilah pergantian
pimpinan negara, dari keturunan Umaiyyah ke tangan Abbasiyyah, ketua
negaranya bernama Abu Abbas as Saffah.
Pada
tahun 132 H sesudah Abu Abbas meninggal dunia diganti dengan ketua
negara yang baru bernama Abi Jaafar Al-Mansur, saudara muda dari Abul
Abbas as Saffah. Ketika itu Imam Abu Hanifah telah berumur 56 tahun.
Namanya masih tetap harum sebagai ulama besar yang disegani. Ahli fikir
yang cepat dapat menyelesaikan sesuatu persoalan.
Suatu
hari Imam Hanafi mendapat panggilan dari baginda Al-Mansur di Baghdad,
supaya ia datang mengadap ke istana. Sesampainya ia di istana Baghdad ia
ditetapkan oleh baginda menjadi kadi (hakim) kerajaan Baghdad. Dengan
tawaran tersebut, salah seorang pegawai negara bertanya: “Adakah guru
tetap akan menolak kedudukan baik itu?” Dijawab oleh Imam Hanafi “Amirul
mukminin lebih kuat membayar kifarat sumpahnya daripada saya membayar
sumpah saya.”
Kerana
ia masih tetap menolak, maka diperintahkan kepada pengawal untuk
menangkapnya, kemudian dimasukkan ke dalam penjara di Baghdad. Pada saat
itu para ulama yang terkemuka di Kufah ada tiga orang. Salah satu di
antaranya ialah Imam Ibnu Abi Laila. Ulama ini sejak pemerintahan Abu
Abbas as Saffah telah menjadi mufti kerajaan untuk kota Kufah. Kerana
sikap Imam Hanafi itu, Imam Abi Laila pun dilarang memberi fatwa.
Pada
suatu hari Imam Hanafi dikeluarkan dari penjara kerana mendapat
panggilan dari Al-Mansur, tetapi ia tetap menolak. Baginda bertanya,
“Apakah engkau telah suka dalam keadaan seperti ini?”
Dijawab oleh Imam Hanafi: “Wahai Amirul Mukminin semoga Allah memperbaiki Amirul Mukminin.
Wahai
Amirul Mukminin, takutlah kepada Allah, janganlah bersekutu dalam
kepercayaan dengan orang yang tidak takut kepada Allah. Demi Allah saya
bukanlah orang yang boleh dipercayai di waktu tenang, maka bagaimana
saya akan dipercayai di waktu marah, sungguh saya tidak sepatutnya
diberi jawatan itu.”
Baginda
berkata lagi: “Kamu berdusta, kamu patut dan sesuai memegang jawatan
itu.” Dijawab oleh Imam Hanafi: “Amirul Mukminin, sungguh baginda telah
menetapkan sendiri, jika saya benar, saya telah menyatakan bahawa saya
tidak patut memegang jawatan itu. Jika saya berdusta, maka bagaimana
baginda akan mengangkat seorang maulana yang dipandang rendah oleh
bangsa Arab. Bangsa Arab tidak akan rela diadili seorang golongan hakim
seperti saya.”
Pernah
juga terjadi, baginda Abu Jaffar Al-Mansur memanggil tiga orang ulama
besar ke istananya, iaitu Imam Abu Hanifah, Imam Sufyan ats Tauri dan
Imam Syarik an Nakhaei. Setelah mereka hadir di istana, maka ketiganya
ditetapkan untuk menduduki pangkat yang cukup tinggi dalam kenegaraan,
masing-masing diberi surat pelantikan tersebut.
Imam
Sufyan ats Tauri diangkat menjadi kadi di Kota Basrah, lmam Syarik
diangkat menjadi kadi di ibu kota. Adapun Imam Hanafi tidak mahu
menerima pengangkatan itu di manapun ia diletakkan. Pengangkatan itu
disertai dengan ancaman bahawa siapa saja yang tidak mahu menerima
jawatan itu akan didera sebanyak l00 kali deraan.
Imam
Syarik menerima jawatan itu, tetapi Imam Sufyan tidak mahu menerimanya,
kemudian ia melarikan diri ke Yaman. Imam Abu Hanifah juga tidak mahu
menerimanya dan tidak pula berusaha melarikan diri.
Oleh
sebab itu Imam Abu Hanifah dimasukkan kembali ke dalam penjara dan
dijatuhi hukuman sebanyak 100 kali dera. Setiap pagi dipukul dengan
cambuk sementara dileher beliau dikalung dengan rantai besi yang berat.
Suatu
kali Imam Hanafi dipanggil baginda untuk mengadapnya. Setelah tiba di
depan baginda, lalu diberinya segelas air yang berisi racun. Ia dipaksa
meminumnya. Setelah diminum air yang beracun itu Imam Hanafi kembali
dimasukkan ke dalam penjara. Imam Hanafi wafat dalam keadaan menderita
di penjara ketika itu ia berusia 70 tahun.
Imam
Hanafi menolak semua tawaran yang diberikan oleh kerajaan daulah
Umaiyyah dan Abbasiyah adalah kerana beliau tidak sesuai dengan corak
pemerintahan yang mereka kendalikan. Oleh sebab itu mereka berusaha
mengajak Imam Hanafi untuk bekerjasama mengikut gerak langkah mereka,
dan akhirnya mereka seksa hingga meninggal, kerana Imam Hanafi menolak
semua tawaran yang mereka berikan.
Wallahu’alam….
__________________________
Sumber: http://hasnulhadiahmad.com/
No comments:
Post a Comment