Monday 20 January 2014

Kerjaya: 9 Ciri-ciri pendidik yang hebat

PERINGATAN BUAT DIRIKU YANG LUPA

Layari doa munajat: usrati27-2-14: doa munajat-ustazah-norhafizah-musa youtube
                                 doa-munajat-ustazah-norhafizah-musa
           


                      
Walaupun senarai ini pastinya tidak menyeluruh , ini adalah ciri-ciri yang  seorang pendidik yang hebat untuk mereka yang paling penting , tidak kira berapapun usia pelajar :

1. Seorang pendidik yang hebat akan menghormati para pelajarnya. Di dalam kelas, idea-idea dan pendapat setiap pendidik dinilai oleh mereka . Oleh itu pelajar  akan berasa selamat untuk meluahkan perasaan mereka dan belajar untuk menghormati dan mendengar daripada orang lain. Pendidik akan berusaha mewujudkan persekitaran pembelajaran yang mengalu-alukan untuk semua pelajar2nya.

2. Seorang pendidik yang hebat mewujudkan rasa  kekitaan di dalam kelas seperti sebuah komuniti. Penghormatan bersama di dalam kelas ini pendidik menyediakan persekitaran yang memberi sokongan dan kerjasama. Dalam komuniti yang kecil ini, terdapat kaedah-kaedah untuk mengikuti dan pekerjaan yang akan dilakukan dan setiap pelajar sedar bahawa dia adalah sebahagian yang  penting dalam kumpulan tersebut. Seorang pendidik yang hebat membolehkan pelajar tahu bahawa mereka boleh bergantung bukan sahaja kepada beliau , tetapi juga kepada seluruh kelas.

3. Seorang pendidik yang hebat adalah bersemangat dan penyayang. Orang ini mudah didekati , bukan sahaja oleh pelajar, tetapi untuk semua warga kampus. Ini adalah pendidik yang kepadanya pelajar tahu bahawa mereka boleh berjumpa dengan apa-apa jua masalah atau kebimbangan atau untuk berkongsi cerita lucu . Guru yang hebat mempunyai kemahiran  mendengar yang baik dan mengambil masa daripada jadual  mereka yang terlalu sibuk untuk sesiapa sahaja yang memerlukan mereka. Jika pendidik yang hebat ini mengalami hari yang buruk , tiada siapa yang tahu - pendidik yang hebat meninggalkan bagasi peribadi di luar pintu kampus.

4. Seorang pendidik yang hebat menaruh harapan yang tinggi untuk semua pelajar. Pendidik yang hebat ini menyedari bahawa jangkaan beliau untuk pelajarnya sangat mempengaruhi pencapaian mereka; dia tahu bahawa pelajar amnya memberikan kepada guru-guru banyak atau sedikit  bergantung kepada apa yang diharapkan daripada mereka.

5. Seorang pendidik yang hebat mempunyai cinta terhadap profesionnya dan pembelajaran dan memberi inspirasi kepada pelajar dengan semangat untuk mendidik dan bahan kursus. Beliau sentiasa memperbaharui dirinya sebagai seorang profesional kepada usaha untuk menyediakan pelajar dengan kualiti pendidikan tertinggi mungkin. Pendidik yang hebat tidak takut kepada strategi pengajaran baru atau menggabungkan teknologi baru ke dalam pelajaran, dan sentiasa seolah-olah menjadi orang yang bersedia untuk berkongsi apa yang dia pelajari dengan rakan sekerja.

6. Seorang  pendidik yang hebat adalah pemimpin mahir. Berbeza dengan pemimpin pentadbiran,  pendidik yang hebat memberi tumpuan kepada perkongsian membuat keputusan dan kerja berpasukan. Pendidik yang hebat menyampaikan rasa kepimpinan kepada pelajar-pelajar dengan menyediakan peluang bagi setiap daripada mereka untuk mengambil alih peranan kepimpinan.

7. Seorang  pendidik yang hebat boleh " beralih - gear " dan fleksibel apabila pengajaran tidak berfungsi. Guru ini menilai ajarannya bagi seluruh isi pelajaran dan mendapati cara-cara baru untuk membentangkan bahan untuk memastikan bahawa setiap pelajar memahami konsep-konsep utama . 

8. Seorang  pendidik yang hebat bekerjasama dengan rakan-rakan sekerja secara berterusan . Daripada memikirkan dirinya sebagai lemah kerana dia meminta cadangan atau bantuan, guru ini melihat kerjasama sebagai satu cara untuk belajar daripada rakan-rakan profesional. Seorang  pendidik yang hebat menggunakan kritikan membina dan nasihat sebagai satu peluang untuk berkembang sebagai pendidik.

9. Seorang  pendidik yang hebat mengekalkan integriti dalam semua bidang - dari rupa peribadi kepada kemahiran organisasi dan persediaan bagi setiap hari. Kemahiran komunikasi beliau adalah teladan, sama ada dia sedang bercakap dengan pentadbir, salah seorang pelajar beliau atau rakan sekerja.  bahawa pendidik yang hebat menerima penghormatan kerana cara profesional beliau adalah jelas kepada orang-orang di sekeliling beliau.
  layari juga:  kerjaya-sebagai-pendidik
                     9-ciri-ciri-pendidik-yang-hebat
                     ciri2-yang-baik-sebagai-pendidik
                      kisah-pemimpin-islam-zainab-al-ghazali

No comments:

Post a Comment