Saturday 25 January 2014

NASA 2012: Pembalikan Kutub Magnetik Berlaku Pada Semua ( geologi ) Masa


http://www.nasa.gov/topics/earth/features/2012-poleReversal.html
Schematic illustration of the invisible magnetic field lines of Earth, represented as a dipole magnet field.
Schematic illustration of Earth's magnetic field. Credit/Copyright: Peter Reid, The University of Edinburgh
Ahli-ahli sains memahami bahawa medan magnet bumi telah mengalami pembalikan kekutuban banyak kali ke atas beribu tahun itu. Dalam erti kata lain, jika anda masih hidup kira-kira 800,000 tahun yang lalu , dan menghadapi apa yang kita panggil utara dengan kompas magnet di tangan anda, jarum akan menunjukkan ' selatan. ' Ini kerana kompas magnet ditentukan berdasarkan tiang Bumi. Tanda NS kompas akan menjadi 180 darjah salah jika kekutuban medan magnet hari ini telah diterbalikkan.(teori NASA)

 Banyak ahli-ahli agama (Islam, Kristian dll) telah mengambil iktibar dari kejadian geologi semula jadi ini dan mencadangkan ia boleh membawa kepada kemusnahan Bumi.  

Pembalikan adalah pemerintahan, tidak kecuali. Bumi telah menetap di 20 juta tahun lalu kepada corak pembalikan kutub kira-kira setiap 200,000 kepada 300,000 tahun, walaupun ia telah lebih daripada dua kali ganda lama pembalikan lepas. Pembalikan A berlaku sejak ratusan atau beribu-ribu tahun, dan ia tidak betul-betul kembali flip bersih. Medan magnet morph dan tolak dan tarik pada satu sama lain , dengan pelbagaikutub  baru muncul di latitud ganjil sepanjang proses tersebut. Para saintis menganggarkan pembalikan berlaku sekurang-kurangnya beratus-ratus kali dalam tempoh tiga bilion tahun lalu. Dan manakala kebalikan berlaku lebih kerap di " baru-baru ini " tahun,  adalah lebih cenderung untuk berlaku hanya kira-kira setiap satu juta tahun. (teori NASA)
Wallahua'lam...

No comments:

Post a Comment