Saturday 25 January 2014

Kerjaya: 10 Rahsia untuk berjaya sebagai pelajar dewasa

Anda berfikir tentang akan kembalibelajar untuk masa yang lama, merindui untuk menamatkan ijazah anda atau mendapat sijil anda. Bagaimana anda tahu anda akan berjaya? Ikut 10 rahsia  untuk berjaya sebagai pelajar dewasa dan anda akan mempunyai peluang besar.




1. Rahsia Pertama

Mempunyai fikiran yang terbuka luas

 
Di seluruh dunia, kampus, kolej,
atau di mana sahaja bilik kuliah , adalah tempat terbaik untuk mendapatkan fikiran yang terbuka luas. Orang yang mendapatkan pelajaran, terutama orang-orang yang kembali ke sekolah pada usia 25 tahun atau lebih tua, bertanya soalan kerana mereka mahu tahu. Secara amnya, tiada siapa yang menjadikan mereka belajar. Mereka sendiri yang mahu belajar. Minda mereka terbuka kepada apa sahaja kemungkinan menanti mereka

2. Rahsia Kedua

Tidak berputus asa selagi masih hidup

3. Rahsia Ketiga


Anda tidak boleh memberikan apa yang anda tidak ada

Rahsia ini adalah untuk pengisian diri anda dengan kasih sayang, hormat, memperkasakan semua perkara yang anda berikan apabila dapat menggalakkan orang lain. Anda tidak boleh membantu orang lain jika anda tidak mempunyai apa-apa dalam diri anda.

Apa yang anda akan memberitahu diri anda? Adakah anda berfikir tentang apa yang anda mahu, atau apa yang anda tidak mahu?


4. Rahsia Keempat

Hayati ketenangan

Ruang kecil dalam fikiran kita dikatakan ada  60,000 setiap hari adalah di mana ketenangan boleh dikecapi. Bagaimana anda mengakses ruang kecil ini? Belajar untuk membuatnya lebih besar melalui  latihan minda anda. Anda boleh mengawalnya.

Belajar solat dan berdoa dengan khusyuk boleh membantu anda mengimbangi pelajaran anda, kerja, dan semua perkara yang indah anda mahu untuk mengisi hidup anda . Ia juga akan membantu anda mengingati apa yang anda belajar.


5. Rahsia Kelima


Melepaskan sejarah peribadi anda.

Anda jangan fikirkan tentang masa lalu anda, biarkan ia pergi. Ia tidak boleh memandu anda ke hadapan. 

Adalah penting bagi orang dewasa kembali belajar kerana tidak kira mengapa anda tidak menamatkan kali pertama atau kedua atau ketiga dulu. Apa yang penting ialah anda mahu mencuba lagi. Biarkan ia berlalu pergi,  masa depan akan menjadi lebih mudah.

6. Rahsia Keenam


Anda tidak boleh menyelesaikan masalah dengan fikiran yang sama yang telah menciptakannya.

"Fikiran anda adalah sumber hampir segala-galanya dalam hidup anda." - Wayne Dyer

Anda mungkin tidak dapat mengubah dunia, tetapi anda boleh mengubah cara anda berfikir mengenainya. Mengubah cara anda berfikir tentang sesuatu, anda dapat mengubah hubungan anda dengan perkara itu. Jika fikiran anda dipenuhi dengan masalah, anda hanya akan mengekalkan masalah itu.

Fikirkan tentang apa yang anda boleh lakukan, apa yang anda tidak boleh buat. Mengubah fikiran anda daripada masalah kepada penyelesaian, dan menonton perubahan hidup anda.

7. Rahsia Ketujuh

Tidak berdendam/ tiada kemarahan .

"Bila-bila masa jika anda penuh dengan kebencian, anda membelokkan emosi anda kepada orang lain untuk memanipulasi." - Wayne Dyer

"Jika seseorang menawarkan anda hadiah, dan anda tidak menerima hadiah itu, untuk siapakah hadiah itu?"

Apabila seseorang menawarkan anda marah, rasa bersalah, atau mana-mana jenis lain hadiah negatif, anda boleh memilih untuk bertindak balas dengan kasih sayang, bukan kebencian. Anda tidak perlu menerima hadiah negatif.


8. Rahsia Kelapan

Merawat diri anda seolah-olah anda sudah mencapai apa yang anda ingin jadi.


Bertindak seolah-olah anda sudah dapat apa yang anda mahu,  jika anda sudah mempunyai apa yang anda mahu,  anda mengaktifkan kuasa yang akan membantu anda membuat mencapainya.

Wayne Dyer berkata, "Dari fikiran kepada perasaan kepada tindakan, semuanya akan bertindak balas  apabila anda mengilhamkan dan keluar di hadapan diri anda dengan cara yang konsisten terhadap apa yang anda mahu jadi ..."

9. Rahsia Kesembilan


Menghargainya apa yang Allah berikan

Jika anda percaya dalam kuasa yang lebih tinggi ini, anda adalah sebahagian daripada keseluruhan.

Anda adalah "sekeping kecerdasan yang Allah kurniakan untuk menyokong segala-galanya". Ini bermakna bahawa anda, sebagai seorang pelajar, mempunyai keupayaan untuk mencipta apa sahaja yang anda mahu.


10. Rahsia Kesepuluh

Kebijaksanaan dapat mengelakkan semua fikiran yang boleh melemahkan anda.

Dr David Hawkins,menulis bahawa fikiran negatif sebenarnya melemahkan anda, manakala fikiran positif memberi anda kekuatan. Kuasa, yang dikaitkan dengan belas kasihan, membolehkan anda untuk mencapai kapasiti yang besar. 

Memberi tumpuan kepada kekuatan dalaman anda sendiri, bukan untuk mengalahkan orang lain, tetapi mengukuhkan anda, membolehkan anda untuk melakukan yang terbaik.

No comments:

Post a Comment