Wednesday 2 August 2023

Kenderaan Elektrik di dunia

 

Teknologi kenderaan elektrik terus berkembang pesat di seluruh dunia dengan semakin banyak kereta elektrik beredar dalam kumpulan kenderaan di bandar dan negara utama. Kesedaran alam sekitar dan model perniagaan baharu telah mendorong peningkatan inovasi ini.

Dalam laporan yang disediakan oleh portal Carwow, memetik data yang disediakan oleh International Energy Agency dan the European Alternative Fuels Observatory, 10 negara yang mempunyai kereta elektrik paling banyak beredar di jalanan dibentangkan.

Perlu diingatkan bahawa senarai itu mesti mengambil kira aspek asas, iaitu kepadatan penduduk negara yang mengetuai statistik ini.

China, sebagai bapa mobiliti elektrik, mendahului ranking ini dengan lebih daripada 7 juta kenderaan dalam edaran dan peningkatan lebih daripada 3 juta pada tahun lepas.

Amerika Syarikat berada di belakang  Asia, walaupun jauh di belakang angka stratosfera. Negara bintang dan jalur mempunyai hanya lebih 2 juta kereta elektrik, tetapi dengan pertumbuhan yang lebih rendah iaitu hanya 286,000 unit baharu.

Jerman berada di tempat ketiga dan berada di kedudukan teratas negara Eropah dengan kira-kira 1.3 juta kenderaan elektrik. Ia diikuti oleh United Kingdom dengan peningkatan sebanyak 312,000 unit kepada 745,000, dan tempat kelima disandang Perancis dengan jumlah 724,000.

Lima tempat terakhir diduduki oleh Norway, Belanda, Sweden, Kanada dan Itali. Orang Itali telah mengalami peningkatan yang luar biasa sebanyak 99,000 untuk menambah lebih daripada 235,000 secara keseluruhan.

Di samping kepadatan penduduk yang tinggi, negara-negara ini menjadi perintis dalam mobiliti elektrik disebabkan oleh pelaburan besar yang dibuat dalam mengecas infrastruktur dan teknologi baharu.

Kekurangan rangkaian bekalan tenaga yang baik dan harga tinggi kenderaan elektrik dan hibrid plug-in adalah dua daripada kesukaran yang masih perlu diatasi oleh inovasi ini untuk mewakili alternatif mobiliti massa.

Gambar Hiasan: International Energy Agency dan the European Alternative Fuels Observatory


No comments:

Post a Comment