Friday 4 August 2023

BAGAIMANA KERETAPI ZAMAN DULU BERFUNGSI

 Mari lihat bagaimana kereta api beroperasi. Kereta api ialah mod pengangkutan yang penting, sama ada ia melakukan perjalanan jarak dekat atau merentasi seluruh benua. Mereka mengangkut barang dan penumpang termasuk bahan mentah atau barang siap di dalam kenderaan bermotor mereka.


Pada masa lalu, sebelum ciptaan Henry Ford, Wright bersaudara serta Gottlieb Daimler, terdapat hanya beberapa pilihan untuk mengembara melalui bandar dan luar bandar. Jalan berturap tidak selalu melalui kawasan luar bandar. Kenderaan yang ditarik kuda, walaupun dengan jalan raya, bergelut untuk mengangkut orang dan barangan melalui keadaan yang sukar. Pada tahun 1550, pragmatik Jerman membina kereta api kayu. Mereka percaya pedati yang ditarik oleh kuda dan gerabak boleh bergerak lebih pantas dan lebih cekap di atas rel kayu berbanding di atas jalan tanah. Roda besi dan rel telah mengatasi prestasi rel kayu pada akhir tahun 1700-an.


Lokomotif wap, yang dicipta di England sekitar 1797 adalah langkah awal ke arah kereta api moden. Kereta api pertama yang membawa penumpang dan barang telah ditubuhkan di England dengan bantuan Syarikat Kereta Api Stockton & Darlington. Enam lokomotif berkuasa wap membawa sehingga 450 orang dan enam kereta arang batu dalam jarak sembilan batu (11.4 kilometer) dalam masa kurang sejam. Pencapaian ini adalah mustahil untuk kuda.


Syarikat Kereta Api B&O, yang terletak di seberang Lautan Atlantik telah diasaskan pada tahun 1827 sebagai syarikat kereta api AS yang sangat asli pada tahun 1827. Pekerja kereta api AS telah meletakkan lebih daripada 300.000 batu (48.280 kilometer) landasan pada tahun 1860. Ini adalah lebih daripada mana-mana negara lain di sekitar glob. Sumber: Kereta api AAR adalah kaedah pengangkutan utama. Mereka menjadikannya mudah dan murah untuk menghantar barang dan bekalan, terutamanya dalam kes pasukan Kesatuan dan Gabungan semasa Perang Saudara.


Rangkaian kereta api A.S. berkembang sekali lagi selepas Perang Saudara. Pada tahun 1869 landasan kereta api rentas benua pertama yang terletak di Amerika Syarikat telah dibina. Ia membenarkan pengembangan bandar di sepanjang garisannya. Dianggarkan bahawa landasan kereta api A.S. mempunyai 254,000 batu (408,773 km) landasan pada permulaan pada separuh kedua abad ke-20. Lokomotif wap digantikan oleh lokomotif diesel.


Kemerosotan landasan kereta api A.S. bermula pada pertengahan abad ke-20. Kereta api terjejas oleh sistem lebuh raya antara negeri dan peraturan persekutuan yang ketat. Bagaimanapun, krisis tenaga semasa menyaksikan kereta api menggunakan diesel atau kadangkala bahan api biodiesel lebih menarik minat pelanggan.




Jangan ketinggalan. Jom sembang2 tentang teknologi kereta api, cara kereta api mengangkut orang dan barang dan cara kereta api akan mengubah cara kita menjalankan pengangkutan, dan banyak lagi.

https://la-solargroup.com/how-much-electricity-do-trains-use/


https://science.howstuffworks.com/transport/engines-equipment/train.htm


No comments:

Post a Comment