Tuesday 28 September 2021

Siri 2, Aktiviti Pembelajaran Aktif: 8 Idea



Foto:
https://blog.brainpop.com/how-to-connect-with-new-students-virtually/

Pembelajaran aktif melibatkan cabaran dunia nyata, kolaborasi kumpulan dalam talian, dan penyelesaian masalah interaktif. Daripada hanya membaca mengenai perkara itu, pelajar dalam talian dapat menerokainya secara aktif dengan rakan sebaya mereka. Walau berada di mana saja di dunia, mereka mempunyai kekuatan untuk terlibat dalam perbincangan dalam talian yang meriah, berkongsi pengalaman, dan menerima maklum balas eLearning. 

Berikut adalah 4 daripada 8 kaedah bukan tradisional yang boleh anda masukkan aktiviti pembelajaran aktif ke dalam strategi Reka Bentuk Instruksional anda.

(Bersambung daripada Siri 1)

5. Perbahasan Persidangan Video
Berkat teknologi moden, terdapat pelbagai alat persidangan video untuk dipilih. Oleh itu, pelajar dalam talian dapat mengambil bahagian dalam perbahasan persidangan video di mana mereka meneroka perspektif mereka sendiri dan menemui sudut pandangan yang berbeza. Sebagai contoh, mendorong pelajar dalam talian untuk membentuk kumpulan kecil, menetapkan topik, dan kemudian merancang perbahasan dalam Google Hangouts. Setiap orang mempunyai peluang untuk berkongsi pengalaman dan mempertahankan kedudukan mereka. Sekiranya perdebatan langsung bukan pilihan, minta pelajar dalam talian anda merakam respons mereka dan memuat naiknya ke platform perkongsian video. Atau benarkan mereka memasukkan video ke dalam blog eLearning atau forum dalam talian anda untuk mendapatkan maklum balas eLearning yang berharga. Anda bahkan boleh mengubahnya menjadi perbahasan blog eLearning di mana pelajar dalam talian berdebat dengan menulis arahan dan meninggalkan komen.

6. Cerita dalam perspektif topik yang dibincangkan
Cerita adalah alat eLearning yang kuat pengaruhnya. Ianya dapat menarik minat pelajar dalam talian dan membuat mereka merasa seperti watak eLearning dan keadaan mereka. Kisah eLearning yang ditulis dengan baik bahkan boleh mempengaruhi kepercayaan atau andaian pelajar dalam talian, mendorong mereka menilai semula perspektif mereka. Ini adalah asas pembelajaran aktif. Ia memerlukan pelajar dalam talian untuk bertanya dan mencabar status. Untuk membuat cerita yang mencetuskan pemikiran, fokus pada cabaran atau masalah tertentu yang dapat dihubungkan oleh pelajar dalam talian. Gabungkan watak eLearning yang sesuai dengan mereka dan berikan mereka ciri keperibadian yang unik. Tujuannya adalah untuk membuat pelajar dalam talian berhubung dengan cerita pada tahap yang lebih mendalam sehingga mereka benar-benar peduli dengan hasilnya.


Sekiranya anda ingin menambahkan dos interaktiviti yang baik, ubah kisah eLearning anda menjadi senario persembahan dalam talian atau lakonan. Setelah pelajar dalam talian anda menyelesaikan aktiviti eLearning, tanyakan kepada mereka soalan terbuka yang membolehkan mereka merenungkan topik dan bagaimana kaitannya dengan kehidupan mereka.

7. Terbalikkan Jadual
Tugaskan setiap pelajar dalam talian topik dan kemudian minta mereka membuat bahan eLearning untuk dikongsi dengan rakan mereka. Anda juga boleh membahagikannya kepada beberapa kumpulan untuk menjadikan aktiviti eLearning ini menjadi usaha kolaboratif. Beri mereka beberapa panduan supaya mereka tahu apa yang diharapkan daripada mereka, bagaimana projek eLearning akan dinilai, dan alat mana yang dapat mereka gunakan. Membalikkan jadual memberi mereka peluang untuk belajar dengan melakukan. Daripada hanya membaca kandungan eLearning, mereka harus memahami konsep sepenuhnya sehingga mereka dapat mewujudkannya sendiri.

8. Kursus Cliffhanger
Aktiviti eLearning kreatif ini melibatkan membahagikan modul anda kepada dua bahagian. Yang pertama adalah penerokaan pokok permasalahan, seperti persembahan atau gambar rajah yang merangkumi pengambilan utama. Selesaikan bahagian pertama dengan cabaran, teka-teki, atau kisah eLearning yang menimbulkan persoalan dalam fikiran pelajar dalam talian. Dengan kata lain, akhiri di cliffhanger. Bahagian kedua adalah aktiviti eLearning yang menjawab soalan mereka, tetapi hanya jika mereka mengambil bahagian secara aktif. Sebagai contoh, selesaikan permainan secara serius atau simulasi eLearning yang mendedahkan fakta dan menghilangkan rasa ingin tahu mereka.

cliffhanger meaning

  1. a dramatic and exciting ending to an episode of a serial, leaving the audience in suspense and anxious not to miss the next episode.

Gunakan 8 idea kreatif ini untuk melibatkan audiens anda dan teruja dengan proses eLearning. Jadikannya aktif, kolaboratif, dan berpusatkan masalah sehingga pelajar dalam talian anda dapat memperluas pengetahuan praktikal mereka dan menerapkan kemahiran mereka.




No comments:

Post a Comment