Friday 29 March 2013

Puisi 43: Muhasabah hati[ imanku pudar]

Aku mencari iman ku yang pudar
Di mana nak kucari?
Di lubuk hatikku?
Di dalam jiwa raga ku?
Di celah kekesalanku?

Aku mencari iman ku yg pudar
Ke mana pergi takwaku ?
ke mana pergi shahadahku?
Ke mana pergi tempat sujudku....?

Aku mencari imanku yang pudar
Takwaku di hujung penantian
Sujudku di genting harapan
Tahajudku di akhir garisan
Shahadahku apa kesudahan???

Aku mencari imanku yang pudar
Kepada siapa nak kuadukan
Kepada siapa nak kuluahkan
Kepada siapa nak kusampaikan...

Aku mencari imanku yang pudar
HidayahMu silih berganti
Saban waktu, setiap minit jantungku berdegup
Adakah aku sedar
Tuhan sayangkan aku
Tuhan cintakan aku
Tuhan kasihkan aku

Aku mencari imanku yang pudar
Ya Rahman....menyampaikan pesan
Ya Rahim...mengirimkan hidayah
Adakah aku sedar?
Adakah aku biarkan ia berlalu pergi?
Mengapa aku begini?
Ya Allah,
Kaulah PenciptaKU
Kaulah Penentu Hidupkku
Ku pohon PadaMU
Jangan KAU tinggalkan aku
Jangan KAU sisihkan aku
Aku berlindung berkat kasih sayang MU

Layari juga: puisi-doa-untuk-ibu
                    puisi-tangisan-mata-bunda
                    puisi-ibu-aku-tidak-akan-pernah-lupa
                    coretanku-mak-mak-memang-hebat
                    muhasabah-pagi

No comments:

Post a Comment