Thursday 30 January 2014

Motivasi: Hidup ceria - Bagaimana untuk sembuh Dari Perkataan yang menyakitkan

  PERINGATAN BUAT DIRIKU YANG LUPA



 1. Menilai perasaan anda. 

 Langkah ini boleh menjadi sangat sukar untuk dilakukan terutamanya jika anda cuba untuk mengelak daripada mengingatinya kembali. Tetapi ini adalah langkah perlu untuk sembuh. Tanya diri anda mengapa anda begitu mendalam dipengaruhi oleh kata-kata terhadap anda dan apa yang anda mungkin boleh lakukan untuk mengubah perasaan  itu. Memahami sebab mengapa anda rasa begitu disakiti akan menunjukkan  di mana kekuatan hidup anda dan bagaimana kata-kata itu boleh memberi impak yang besar.

 2. Memaafkan kemudian melupakan .  

Anda mendengar frasa ini banyak kali dan anda mungkin sudah bosan mendengarnya sekali lagi. Tetapi memahami bahawa ini adalah mutiara kata yang sangat hebat, yang jika diikuti, akan menyebabkan perubahan dramatik dalam hidup anda. Dengan berpegang/terus mengenangkan kepada kata-kata yang menyakitkan, anda hanya membuat diri anda seperti seorang hamba kepada memori yang menyakitkan. Biarkan ia pergi dengan mengampuni orang yang berkata itu dan kemudian lupakan semua episod sakit itu.

  3. Memahami maksud itu. 

 Kadang-kadang kita perlu melalui detik-detik yang menyakitkan dalam kehidupan untuk menjadikan kita orang yang lebih baik. Orang yang berkata perkataan menyakitkan boleh menjadi alat untuk membentuk anda menjadi orang yang lebih kuat. Hentikan perasaan bahawa anda adalah  mangsa tetapi sebaliknya melampaui pengalaman dan ingatlah ianya ujian daripadaNya sebagai satu kaedah untuk meningkatkan diri anda pada kedudukan lebih tinggi di sisi Allah. 

 4. Tulis surat.  

Tulis apa yang anda rasa dan bagaimana anda rasa boleh membantu anda membebaskan dari penjara emosi anda. Ambil masa untuk jurnal perasaan anda atau tulis surat kepada orang yang telah menganiaya kamu dengan kata-katanya). Anda tidak perlu menghantarnya. Curahkan semua perasaan anda di atas kertas itu dan selepas anda selesai , bakar surat itu. Anda akan terkejut bagaimana dengan melakukannya, boleh mengambil beban kesakitan utama dalam hati anda.

 5. Terus komited untuk sembuh.  

Sebaik sahaja anda membuat keputusan untuk memaafkan orang yang berkata perkataan menyakitkan itu , terdapat saat-saat apabila perasaan marah dan kebencian akan cuba menjalar ke dalam fikiran anda lagi. Jangan melawan mereka. Sebaliknya, mengakui pemikiran tersebut kemudian memandu mereka dengan  keluar cepat dari fikiran anda. Ingatkan diri anda bahawa anda sudah bebas daripada mereka. Tidak lama lagi, merekapun akan mati dan anda akan mendapati diri anda orang yang baru dan lebih kuat , tidak ada lagi cedera dan kepahitan.   

6. Berdoalah untuk sembuh.  

Allah adalah Penyembuh terhebat dan tidak ada yang lebih hebat yang Dia tidak boleh beri kepada anda. Teruskan perjuangan anda, rendahkan dirimu di hadapan Tuhan dan minta izin-Nya untuk memberikan anda kebebasan emosi yang anda inginkan. InsyaAllah, Dia akan menyembuhkan anda.

Wallahu a'lam....

No comments:

Post a Comment