Saturday 23 February 2013

Sajak 7: Jadikanlah Derita Jiwaku Syafaat Buatku

from: http://kawansejati.org/sajak/jadikanlah_derita_jiwaku_syafaat_buatku_


Engkau tahu kesedihanku
Kerana dosa-dosaku yang aku lakukan
Adakalanya jiwa tidak tenang
Tapi orang tidak tahu
Aku menyembunyikannya dari orang
Kalau mereka tahu, sudah tentu ikut derita
Biarlah aku tanggung sendiri
Dengan mereka, mukaku tetap ceria seolah-olah tidak ada apa-apa
Seolah-olah jiwaku tidak terganggu
Mereka menyangka aku orang yang paling bahagia
Mataku jarang menangis, tapi hati menangis selalu
Selalu sahaja aku ingat mati, bagaimana kesudahannya aku tidak tahu
Apakah aku selamat, menempuh ujian ini
Apabila mengenangkan ibadahku
Tidak sebanyak ibadah para Sahabat
Apalah yang menjamin aku selamat
Apabila mengenangkan rahmat-Mu luas sekali
Jiwaku yang bergelora reda sedikit
Aku harap kepada-Mu Tuhan, derita jiwaku dengan dosa-dosaku
Jadikanlah syafaat buat aku di Akhirat
Itulah bekalanku menemui-Mu
Namun ibadah memanglah tidak sampai ke mana

No comments:

Post a Comment