: memilih-kerjaya-sebagai-pendidik-topik_4-b
Apakah faktor-faktor yang mendorong pendidik bersemangat untuk mendidik? Terdapat beberapa faktor yang boleh diambilkira dan saya kategorikan kepada 3 iaitu: Faktor dalaman, Faktor luaran dan faktor persekitaran. Mengukur kualiti pendidik mengajar boleh diukur dengan pemantauan dan bimbingan. Penilaian ini boleh dilakukan oleh pensyarah sendiri, ketua jabatan/dekan, pendidk yang berpengalaman maupun oleh para pelajar melalui persepsinya.
Faktor Persekitaran
1. Persekitaran-Kelas bersih dan ceria
2. Kawasan persekitaran sekolah yang bersih,cantik dan ceria
3. Telah bersedia dengan fizikal
4. Alatan yang lengkap, mencukupi dan dalam keadaan baik
5. Kurikulum yang lengkap dan jelas
6. Kesihatan dan Keselamatan di tempat kerja
7. Beban yang setimpal dengan kebolehan pensyarah
Persekitaran-Bilih
kuliah yang bersih dan ceria
Bilik kuliah sewajarnya tidak terlampau panas atau
sejuk , cahaya yang tidak terlalu gelap atau sinar
yang tidak terlalu
silau, di mana suasana ini dapat
mempengaruhi aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
Sebaliknya, bila keadaan
persekitaran bilik kuliah,makmal dan
bengkel tidak menyokong
kepada proses pembelajar an, pelajar akan kurang
bermotivasi. Meskipun bilik kuliah, makmal dan bengkel bukan di dalam
kawalan para pendidik, namun sekiranya para pelajar dididik untuk sentiasa
memastikan sampah-sarap, kertas-kertas yang tidak digunakan, pembungkus makanan
dimasukkan ke dalam tong sampah, tentulah pekerja-pekerja kebersihan tidaklah
sukar membersihkannya. Sekiranya para pendidik pula wajar melaporkan kerosakan
fasiliti dengan segera contohnya jika
seperti penghawa dingin, tentunya ia dapat disenggara dengan baik dan
kuliah tidak tergendala.
Kawasan persekitaran
sekolah yang bersih,cantik dan ceria
Persekitaran yang bersih membolehkan kita menyedut udara
yang segar. Udara yang bersih merupakan nikmat yang sangat bernilai kepada
kehidupan manusia. Kawasan yang segar dan bersih lazimnya dipenuhi dengan
tumbuhan menghijau. Tumbuh-tumbuhan membebaskan oksigen ke udara dan
membolehkan badan kita mendapat bekalan oksigen secukupnya.
Udara dalam alam sekitar kita yang bersih dan segar juga
membolehkan kita menikmati keselesaan. Melalui persekitaran yang segar dan
nyaman juga, para pendidik dan pelajar-pelajar yang perlu melakukan aktiviti
luar bagi kursus-kursus tertentu seperti kokurikulum, tanpa menimbulkan
perasaan rimas, marah dan tidak selesa. Alam sekitar yang bersih, cantik dan
ceria di samping dapat mengelakkan pencemaran bau yang boleh mengganggu
keselesaan pendidik dan pelajar-pelajar, juga membuat tugasan atau menyediakan
diri untuk kuliah malah dapat berehat dengan selesa di institusi sementara
menunggu kuliah berikutnya.
Alatan yang lengkap,
mencukupi dan dalam keadaan baik
Faktor alatan, iaitu fasiliti
pembelajaran yang boleh digolongkan kepada dua jenis. Pertama, perkakasan, seperti
bangunan sekolah, bengkel, makmal, kemudahan perpustakaan, dan sebagainya. Kedua,
software, seperti kurikulum sekolah, peraturan-peraturan sekolah, buku
panduan, silibus dan sebagainya.
Kurikulum yang lengkap dan jelas
Kurikulum yang lengkap dan jelas
Faktor silibus
pembelajaran (yang diajarkan kepada pelajar).
Factor ini hendaknya
disesuaikan dengan usia perkembangan pelajar
begitu juga dengan
kaedah pengajaran yang diguna oleh pendidik, disesuaikandengan keadaan perkembangan pelajar. Kerana
itu, agar guru
dapat memberikan sumbangan
yang postif terhadap
aktiviti belajr pelajar,
maka guru perlu
menguasai bahan pelajaran
dan pelbagai kaedah
mengajar yang boleh
diterapkan sesuai dengan konsdisi pelajar.
Kesihatan dan Keselamatan
di tempat kerja
Kesihatan
dan keselamatan pekerjaan merupakan satu bidang yang bertujuan melindungi kesihatan, keselamatan dan kebajikan pekerja. Keselamatan
tempat kerja merupakan suatu aspek penting di dalam sesebuah organisasi
syarikat. Ia merupakan salah satu tanggungjawab majikan di bawah Akta Kesihatan
dan Keselamatan Pekerjaan 1994 Malaysia untuk mengambil berat tentang kesihatan
dan keselamatan para pekerja ketika bekerja di dalam sesebuah syarikat. Akta
ini dikawalselia oleh Jabatan Kesihatan dan Keselamatan Pekerjaan dari
Kementerian Sumber Manusia.
Akta Kesihatan dan Keselamatan
Pekerjaan 1994 dirangka berdasarkan enam prinsip iaitu:
- Pencegahan kemalangan adalah sebahagian daripada aspek penting pengurusan dan kemahiran yang baik
- Pihak pengurusan dan pekerja mestilah bekerjasama dalam memastikan tempat kerja bebas daripada sebarang kemalangan
- Penglibatan pihak atasan adalah diutamakan dalam memimpin perlaksanaan keselamatan di tempat kerja
- Dasar keselamatan dan kesihatan pekerjaan hendaklah dirangka dan diketahui oleh semua pekerja di tempat kerja
- Organisasi dan sumber yang perlu hendaklah dibangun dan disediakan bagi menyokong ke arah kesihatan dan keselamatan pekerjaan
- Pengetahuan dan kaedah tersedia yang terbaik digunakan
Keenam-enam prinsip tadi merupakan
asas di dalam pembinaan dan perangkaan Akta Kesihatan dan Keselamatan Pekerjaan
1994.
Beban yang setimpal
dengan kebolehan pensyarah
Beban yang setimpal
dengan kebolehan pensyarah
Pesara pendidik sekolah, Sairi Tahir, 69, telah mengungkapkan satu nasihat setelah dipilih sebagai salah seorang penerima anugerah Tokoh Guru Melaka 2014 ,"Jadilah guru yang sentiasa bersemangat tinggi untuk mengajar tanpa ada rasa jemu dan sayangi kerjaya sebagai seorang pendidik demi melahirkan manusia yang berguna kepada bangsa, agama dan negara."
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Selatan/20140523/ws_02/Guru-perlu-bersemangat-tinggi-didik-anak-bangsa#ixzz37K4D6Kbw
© Utusan Melayu (M) Bhd
© Utusan Melayu (M) Bhd
layari juga: kerjaya-sebagai-pendidik
No comments:
Post a Comment