layari juga Jangan buat hal time mula2 masuk kerja
PERANAN
PENDIDIK DI IPT
Seseorang pendidik di IPT mempunyai beberapa peranan seperti pengajaran, penyelidikan atau
perundingan atau penulisan, dan khidmat masyarakat atau persatuan profesionaL
Pengajaran merupakan tugas atau tanggungjawab hakiki
seseorang pendidik di IPT. Pengajaran pada lazimnya diertikan sebagai proses
memberi atau menyampaikan ilmu pengetahuan kepada pelajar-pelajar dalam bentuk
syarahan. Seseorang pendidik juga
memainkan peranan sebagai pendidik iaitu membentuk akhlak dan budi
pekerti mulia di kalangan pelajar-pelajar,
menggalak serta mendorong pelajar-pelajar untuk meningkatkan ilmu
pengetahuan, menanam serta memupuk
semangat untuk mencapai kecemerlangan,
memberi nasihat dalam perkara yang berkaitan dengan akademik dan menjadi
contoh atau role model kepada pelajar-pelajar dari segi tingkah laku, sikap,
tutur kata, sahsiah rupa diri dan pakaian.
Seseorang pendidik di IPT dikehendaki melibatkan diri
dalam tugas bukan pengajaran atau non-teaching duties seperti perkembangan atau pengemaskinian kurikulum
dan bahan pengajaran, penyediaan,
penyeliaan dan pemeriksaan tesis atau ujian atau peperiksaan, penglibatan sebagai ahli jawatankuasa di
peringkat IPT masing-masing, penglibatan
dalam aktiviti sosial sama ada di peringkat jabatan, fakulti, universiti
mahupun masyarakat , mewujudkan jaringan
hubungan luar dan dalam negeri dengan pihak industri dan badan profesional
sebagai langkah untuk meningkatkan mutu program akademik IPT masing-masing
serta mewujudkan pusat kecemerlangan.
Seseorang pendidik di IPT perlu meningkatkan pengetahuan
atau kemahiran selaras dengan keperluan semasa seperti perkembangan kepakaran, bidang dan profesion,
metodologi pengajaran terkini, psikologi pendidikan (juga sosiologi dan
teknologi pendidikan) dan kemahiran
berkomunikasi.
PENYELIDIKAN ATAU PERUNDINGAN ATAU PENULISAN
Penyelidikan ialah
proses sistematik dalam pengumpulan dan pengurusan maklumat, penganalisisan dan
pentafsiran penemuan dan seterusnya menghebahkan penemuan melalui penulisan
yang diterbitkan atau tidak diterbitkan serta pembentangan di persidangan
akademik.
Perundingan adalah
kerja-kerja penyelidikan, latihan serta perkongsian kepakaran yang berbayar di
antara ahli akademik dengan klien yang terdiri dari organisasi awam atau swasta
bagi meningkatkan pencapaian atau memenuhi keperluan organisasi tersebut.
Para pendidik di IPT hendaklah sentiasa berusaha meningkatkan pengetahuan
atau kepakaran melalui aktiviti penyelidikan dan berkongsi ilmu pengetahuan
atau kepakaran dalam dan luar gugusan. Mereka juga hendaklah
meningkatkan dan menaikkan imej organisasi melalui jaringan hubungan
industri dalam dan luar negeri. Di samping itu, mereka perlu meningkatkan
kewibawaan melalui penulisan atau hasil karya atau perundingan atau
persembahan. Bukan itu sahaja, malah mereka
harus membentangkan kertas kerja atau hasil karya atau kerja perundingan
atau membuat persembahan sama ada di peringkat, IPT, nasional atau
antarabangsa.
KHIDMAT MASYARAKAT ATAU PERSATUAN PROFESIONAL
Khidmat masyarakat ialah perkhidmatan yang diberikan
khusus kepada masyarakat setempat bagi tujuan peningkatan kualiti hidup.
Para pendidik di
IPT hendaklah sedia berkongsi
ilmu dan kepakaran dengan menyebarkannya kepada masyarakat. Mereka juga disaran
melibatkan diri dengan kerja amal untuk masyarakat secara individu mahupun
melalui pelbagai pertubuhan profesional dan badan sukarela. Di samping itu, mereka perlu merangka,
merancang dan melaksanakan aktiviti untuk masyarakat melalui fakulti atau
jabatan atau universiti atau politeknik dan bersedia mewujudkan dana untuk
tujuan amal.
No comments:
Post a Comment