Layari juga: Memilih kerjaya sebagai pendidik (guru @ pensyarah): Topik 2-a
Memilih kerjaya sebagai pendidik (guru @ pensyarah): Topik 2-b
Memilih kerjaya sebagai pendidik (guru @ pensyarah): Topik 2-b
TOPIK 3a- FASA PENINGKATAN
PENDIDIK
Perkembangan Pendidik
Menurut Trotter1986, terdapat 6 peringkat perkembangan
pendidik/pendidik iaitu peringkat novis, novis lanjutan, cekap, berkesan,
mahir, pakar.
|
||
BIL
|
Peringkat
|
Situasi
|
1
|
permulaan atau novice
dan lebih
maju @advanced beginner
|
- baru
memasuki ke alam pendidikan.
-tidak kurang
daripada 3 tahun.
-tidak dapat
menjalani tugas institusi dengan baik
-pengalaman
yang tidakmencukupi.
-haruslahberusaha untuk memahami dan
melaksanakan tugasan yang diberi dengan penyeliaan dan bimbingan daripada pendidik
pengalaman.
-,keupayaan
menyelesaikan masalah sangat rendah, antaranya :
a)
Masalah pengetahuan kandungan pedagogi
b)
Masalah komunikasi dengan pelajar
dan rakan pekerja
c)
Masalah pengajaran dan
pembelajaran penggunaan teknologi maklumat
d)
Masalah menaik taraf kedudukan
institusi
e)
Masalah pengurusan institusi dan bilik kuliah
f)
Masalah yang timbul di
kalangan masyarkat (ibu bapa)
Untuk
mengatasi masalah ini, pendidik haruslah sentiasa meningkatkan pengetahuan sendiri
dengan sentiasa merujuk kepada rakan sekerja yang berpengalaman.
Selain
daripada bimbingan pendidikberpengalaman, pendidik novis juga dapat
meningkatkan diri dengan menghadiri ke kursusyang dapat menbantu
menyelesaikan masalah yang disebutkan di atas. Antaranyaadalah :
a) Ceramah
pengurusan bilik kuliah.
-tahu
tentang cara untuk mengawal kelas dengan lebihberkesan. supaya,pengajaran dapat
dijalankan dengan sempurna.
b) Program
masyarakat.
-seperti
gotong-royong
c) Kem yang berkaitan dengan pengetahuan
kandungan pedagogi, pengetahuankandungan, pengetahuan pedagogia.
-dapatmengakplikasikan
apa-apa yang dipelajari dengan segera dan mendapatkomen daripada semua orang.
Ini akan banyak membantu pendidik yangmenghadapi masalah tentang teknik
pengajaran.d) Ceramah tentang cara komunikasi yang berkesana. Cara
berkomunikasi yang berkesan amat penting untuk pendidik. Sebagai pendidik, haruslah dapat berkomunikasi baik dengan pelajar
dan guru serakan kerana ini dapat mewujubkan suasana mesra terhadap pendidiktersebut.
Dengan mendengar ceramah ini, pendidik dapat lebih memahamiapa-apa yang
sesuai dibuat semasa berkomunikasi dan apa-apa yang
dilarang
buat. Ini dapat membantu meningkatkan perhubungan pendidikdengan sesiapa
sahaja.
|
2
|
||
3
|
cekap atau competent
|
selepas 5 atau 10
tahun,
yang sudah
dapat menguasai cara penyelesaian masalah. sentiasa melaksanakan tugas dan
tanggungjawap sebagaipenyelia dan pembimbing yang minimum ke atas pendidik
novis dan pendidik novis lanjutan.
-tidak bermasalah bagaimana untuk mengatasi masalah,
tetapimenghadapi masalah bagaimana untuk meningkatkan lagi pretasinya.
Antaranya :
a) Bagaimana meningkatkan
keberkesanan dalam pembelajaran pelajar danpenggunaan teknologi maklumat
dalam pengajaran
b)
Meningkatkan kualiti pengurusan
c)
Meningkatkan pretasi staff sokongan
d) Membuat “action research” bagi
meningkatkan pretasi dan kualiti pengajaran
- telah
menpunyai satu motivasi yang tinggi untuk ubah cara pengajarannya menjadi
lebih berkualiti
satu cara
yang amat berkesan adalah pendidik haruslah sentiasa
membuat “action research”.
Dalam “action research”, mengumpulkan maklumatdan menganalisiskan maklumat yang dikumpul. Dengan itu, , dapat mengetahui pretasi sendiri dengan
lebih tepat.
|
berkesan
|
-yang
berpengalaman luas dan mampu menyelia dan membimbing pendidik lain.
-contoh: timbalan pengarah/dekan dalam
gred DH/DG 48.
-dapat
melakukan educated guess dalam organisasi.
-berkebolehan
pentadbiran terutamanya dalam :
a)
pentadbiran dalaman,
b)
pengurusan konflik,
c) team
building
d) kreatif
dan inovasi
e) relationship
dan networking
f)
interpersonal pengurusan berkesan
-perlu
menghadiri kursus yangberkaitan dengan pengurusan kumpulan.
- lebih tahu
akan cara bagaimana untuk mengatasi masalah semasa berlakunya konflik pendidik dengan pendidik.
-sentiasa tahu
untuk membina semangat pasukan di institusinya untukmemastikan semua pendidik
mempunyai satu matlamat yang sama. , masalah penimbulan konflik juga dapat dikurangkan
kerana wujud kesefahaman antara satu sama lain.
|
|
4
|
mahir atau proficient
|
Gred DH/DG52
- pangkat penolong pengarah
di institusi.
- mempunyai
kebolehan pengurusan dankepimpinan yang dapat membawa perubahan kepada suatu
organisasi. Antaranya :
a)
pengurusan organisasi,
b) System
thinking,
c) Change
Management
-
menguasaikebolehan ini dengan menghadiri ke kursus:
a)
Pengurusan organisasi yang berkesan
- agar dapat
mengurus pendidik junior dengan baik.
Sebagai pengurus
haruslah tahu cara bagaimana
menguruskan sumber tenaga.
- cekap memilih sesiapa yang dapatmenguruskan
program yang dijalankan di institusi,
dan juga
memberitugasan institusi dengan adil kepada semua pendidik.
-memainkan
peranan yang sangat penting kerana beliaumemegang kuasa yang paling tinggi
dalam sesebuah institusi.
Jika tidak dapat mengurus institusi dengan,
semua pelajar dan pendidik di institusi tersebut akan dipengaruhi dengankesan
yang buruk
|
5
|
pakar atau expert
|
- pendidikyang
paling tinggi dalam peringkat perkembangan pendidik. -menjadi konsultan dan
merangka strategi yang komperhensif dan melaksanakan latihantepat untuk
memastikan kejayaan sesebuah organisasi.
berkebolehan meningkatkan kejayaan satu organisasi dan
mengubahkan kursus-kursus latihanbagi menyempurnakan kualiti kursus.
- sentiasa melibatkan
diri dengan programpengembangan pendidik berkualiti dan dekan @ ketua jabatan
berkualiti kerana beliau merupakanpengurus yang akan memberikan kesan yang
besar terhadap kursus yang disediakan.
Jika kursus
membawa kesan yang positif kepada peserta kursus, peserta akan mendapat
kemajuan yang diingini.
Sebaliknya,
jika kursusyang disediakan tidak membawa makna dan memberi taklimat atau ilmu
yang silap, pesertaa akan membawa mesej ini balik ke institusi dan
mengakplikasikan mesej yangsilap ini. Oleh itu, pendidik pakar haruslah
sentiasa mengaji balikapa-apa yang dirancang supaya dapat memberi kesan yang
baik.
|
No comments:
Post a Comment