Tahniah diucapkan kepada anda kerana telah memilih kerjaya
sebagai pendidik. Sebagai pendidik di
institusi pengajian tinggi (IPT), tentu anda akan berdepan dengan pelbagai
cabaran dalam menjalankan tugas anda dengan jayanya. Malah sebenarnya anda
sepatutnya sudah bersedia untuk menyambung pelajaran di peringkat Doktor
Falsafah. Terdapat universiti-universiti yang hanya menerima lulusan Doktor Falsafah di dalam bidang berkaitan
untuk diterima atau ditawarkan pekerjaan. Ada juga university yang menerima
lulusan sarjana dengan gred yang cemerlang di peringkat ijazah pertama bagi program-program yang masih kekurangan
pensyarah. Tetapi ada syarat-syarat yang akan dikenakan iaitu mesti menyambung
pelajaran setelah menjawat jawatan di dalam tempoh masa tertentu.
Memetik kata alu-aluan oleh Y.A.B.Dato' Seri Abdullah Haji
Ahmad Badawi Perdana Menteri Malaysia sewaktu pelancaran PSPTN; Sebagai sebuah
negara membangun, Malaysia menghadapi tekanan dan cabaran besar dalam mendepani
persaingan abad ke-21. Namun keazaman Malaysia untuk menjadi sebuah negara yang
maju,berdaya saing dan teguh tetap kekal utuh. Misi Nasional telah disediakan
bagi menggaris pendekatan yang akan dilaksanakan untuk menangani cabaran dan
mencapai matlamat negara sepertimana yang telah ditetapkan dalam Wawasan 2020.
Bagi merealisasikan cita-cita negara,sifat-sifat seperti suka menimba ilmu
pengetahuan,berfikiran inovatif dan kreatif serta berdaya saing harus
dibangunkan di kalangan pendidik. Pemupukan nilai-nilai murni,penampilan
progresif dan budaya prestasi tinggi dalam masyarakat juga harus ditekankan
demi melahirkan individu-individu yang berkualiti dan berjaya. Inilah yang akan
menentukan kejayaan masa depan Malaysia sebagai sebuah ekonomi berasaskan
pengetahuan, telah menetapkan
pembangunan modal insan minda kelas pertama sebagai salah satu daripada lima
teras pembangunan negara. Sesungguhnya,kejayaan agenda pembangunan modal insan
minda kelas pertama amat bergantung kepada mutu sistem pendidikan negara.Oleh
itu,kerajaan berhasrat untuk menggerakkan satu usaha untuk mentransformasikan
sistem pendidikan negara pada semua peringkat dari pra-sekolah hingga ke
pengajian tinggi. Kementerian Pengajian Tinggi kerana telah berjaya
menterjemahkan visi besar pendidikan negara ke dalam satu bentuk yang dapat
dilaksanakan.Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara yang menggariskan 7 teras
strategik untuk menjadi asas kepada pembangunan pengajian tinggi negara
sehingga tahun 2020. Hakikatnya, peranan pihak pendidik di IPT dalam menjayakan
transformasi pengajian tinggi negara ke arah pembentukan modal insan yang
berkualiti adalah amat besar. Pelan tindakan yang digariskan diharapkan dapat
memberi garis panduan yang lebih jelas lagi terperinci kepada semua pihak
berkepentingan agar mereka dapat menyumbang secara bersepadu ke arah
tersebut.Justeru, semua pihak akan memberi komitmen sepenuhnya bagi memastikan
agenda pendidikan negara akan terlaksana.
Faktor-faktor yang mempengaruhi anda
Beberapa faktor yang mendorong kita menjadi pendidik di antaranya adalah pengaruh
keluarga. Sekiranya ada di antara ahli keluarga sama ada ibubapa, kakak atau
abang yang menjadi pendidik, secara tidak langsung kita boleh terpengaruh.
Mungkin juga anda sudah meminati profesion ini semenjak dari kecil kerana sejak
masuk ke sekolah kita akan melihat guru terutama guru yanganda sayangi, hormati
di mana beliau telah menyampaikan ilmu dengan penuh semangat dan berdedikasi. Menjadi
pendidik tentunya sesuai dengan jiwa anda terutama jikaanda seorang wanita yang
memiliki ciri-ciri seperi lemah-lembut dalam tegas dan penyayang. Andapun mula
memasang cita-cita untuk menjadi pendidik. Dengan ini anda mendapat kepuasan
tersendiri kerana berjaya mencapai cita-cita yang murni ini.
Sesetengah daripada kita mungkin ingin mencuba bidang baru
yang belum pernah ada ahli keluarga anda yang menceburinya. Secara tidak
langsung anda sebenarnya membantu pelajar-pelajar anda bukan sahaja menimba
ilmu, malah pekerjaan sebagai pendidik mempunyai status yang tinggi dari segi
agama dan memang dianggap mulia oleh
masyarakat.
No comments:
Post a Comment