Friday 14 November 2014

Memilih kerjaya sebagai pendidik (guru @ pensyarah): Topik 2-c (orientasi pendidik hebat)

Layari juga: Memilih kerjaya sebagai pendidik (guru @ pensyarah): Topik 2-a
                     Memilih kerjaya sebagai pendidik (guru @ pensyarah): Topik 2-b 
   

 TOPIK 2- Mencipta Falsafah pendidikan sendiri



Contoh 3

Penyataan Gaya Pengajaran

Saya perlukan banyak tenaga untuk kelas saya. Jika saya tidak boleh teruja tentang subjek yang saya ajar, bagaimana pula dengan pelajar-pelajar saya?

Subjek utama saya mengajar di politeknik adalah subjek yang diwajibkan dalam program Diploma Kejuruteraan Elektrik, dan banyak pelajar-pelajar yang bukan daripada Diploma Kejuruteraan Elektrik perlu mengambil beberapa subjek kami. Program Diploma Kejuruteraan Elektrik ini melibatkan kerja komputer. Saya berusaha untuk membuat subjek yang saya ajar iaitu  Aplikasi Komputer, bukan sahaja sangat penting, malah menarik.

Terdapat beberapa pendekatan yang saya cuba untuk pencapaian maksimum pelajar saya:

  •      Suasana positif. Pelajar dipanggil untuk membincangkan soalan, bukan untuk mencerminkan kebolehan pelajar.
  •       Hak. Pelajar bekerja keras untuk mendapatkan gred yang baik, oleh itu mereka berhak untuk mendapatkannya. Tugas saya adalah untuk memudahkan proses pembelajaran mereka.
  •       Kebolehan. Saya percaya sesiapa pun boleh melakukannya dengan baik dalam subjek Aplikasi Komputer jika mereka sanggup untuk menghabiskan masa untuknya. Sesetengah pelajar dapat belajar dengan cepat, namun ada pelajar yang perlu menghabiskan lebih banyak masa. Jika saya memberikan markah bonus, ia adalah untuk menggalakkan semua pelajar saya cukup berminat dalam mata pelajaran untuk melabur lebih banyak masa. Kemudian, saya cuba untuk memastikan mereka menghabiskan masa mereka secara produktif.
Tugasan berkumpulan dengan isu semasa. Saya menyediakan projek bagi satu jangka masa yang panjang (tugasan-tugasan menggunakan komputer) bagi memastikan pelajar tahu bahawa tidak ada jalan yang mudah untuk berjaya.

     Sentiasa prihatin terhadap pelajar. Saya tidak dapat mengingati semua nama-nama pelajar. Tetapi apabila saya mengajar lebih kurang 120 pelajar, saya bekerja dengan pejabat saya yang sentiasa terbuka, dan bersedia untuk membantu.


     Penyelesaian masalah komputer. Ramai pelajar menyerah kalah dalam latihan komputer apabila mereka sampai ke jalan buntu. Saya cuba untuk sentiasa ada,  pada masa-masa yang dijadualkan di bilik kuliah mahupun di makmal dalam memastikan pelajar belajar daripada latihan komputer.



 layari juga:  kerjaya-sebagai-pendidik
                     9-ciri-ciri-pendidik-yang-hebat
                     ciri2-yang-baik-sebagai-pendidik
                      kisah-pemimpin-islam-zainab-al-ghazali
…………………..
            

No comments:

Post a Comment