:memilih-kerjaya-sebagai-pendidik-topik_1b
PERSEDIAAN MENTAL DAN FIZIKAL
Adakah
anda benar-benar sudah bersedia dari segi fizikal dan mental untuk menjadi
pendidik di IPT? Untuk membuat persediaan, anda perlu mendapatkan maklumat
secukupnya tentang profesion ini. Kemudian buat analisa tentang
kebaikan-kebaikan dan kelemahan-kelemahan yang masih wujud dalam profesion
pendidikan ini. Adakah kebaikan-kebaikan yang tersenarai menyebabkan anda
begitu teruja untuk meneruskan niat anda? Bagaimana pula respon anda tentang kekangan-kekangan
yang mungkin anda akan hadapi jika meneruskan juga cita-cita anda? Adakah
fizikal dan mental anda boleh bertahan dalam situasi-situasi yang memerlukan
komitmen, pengorbanan dan bakat yang tinggi? Cuba kita perhatikan pula beberapa
kes berikut berkaitan dengan bebanan pendidik.
Kes di bawah adalah yang telah disiarkan di akhbar kosmo
melibatkan dua orang pendidik daripada sekolah yang mana kes seperti ini juga
boleh berlaku kepada para pendidik di IPT
BEBANAN
kerja sebagai pendidik semakin meningkat seperti menyediakan soalan-soalan
peperiksaan dari semasa ke semasa, mengisi buku kedatangan, buku disiplin dan
ringkasan mengajar, borang kesihatan dan rekod kemajuan murid, kelab dan
persatuan, serta mengendalikan persiapan hari sukan selain mengajar, selain
tugas hakiki mereka iaitu mengajar.
Para pendidik mungkin terdedah kepada risiko tinggi
untuk mengalami tekanan sehingga boleh membawa kepada penyakit mental yang
serius seperti bipolar, kebimbangan melampau dan kemurungan.
Kajian
oleh Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mendapati 70 peratus
daripada 9,000 guru di seluruh negara tertekan bukan sahaja kerana beban tugas
tetapi juga terpaksa berdepan dengan kerenah pengetua, kerani, ibu bapa dan
juga pelajar. Contoh yang diberikan tentang Puan N dan Puan Z, dua orang pendidik
daripada sekolah yang mengalami tekanan mental akibat bebanan kerja yang
melampau.
KES A
Puan N,
selain terpaksa berdepan dengan masalah rumah tangga, dia turut tertekan dengan
kerenah pengetua sekolah tempatnya bertugas. Pendidik ini yang ditemui di Wad
Psikiatri, Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) berkata, dek kerana
tekanan, dia sering diketepikan dalam pelbagai aktiviti sekolah. Noreha yang
merupakan penanda kertas peperiksaan Matematik untuk peperiksaan Sijil
Pelajaran Malaysia (SPM) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) memberitahu, dia
sebenarnya seronok menjadi guru. Ada yang mendakwa Puan N sengaja menjadikan
tekanan yang dialaminya sebagai alasan untuk bercuti. Ibu kepada dua orang anak ini juga
memberitahu, dia cuba untuk mengawal perasaannya daripada terus tertekan,
tetapi adakalanya semakin dia cuba untuk tenang, semakin agresif pula jadinya.
KES B
Puan Z, pernah mengalami
sakit jiwa iaitu kecelaruan bipolar sehingga beliau tidak mampu mengajar
sehingga terpaksa beliau dirawat dan direhatkan selama enam bulan. Beliau yang mengajar sekolah aliran agama
tidak mampu untuk menanggung beban tersebut lebih-lebih lagi banyak masa
dihabiskan di sekolah berbanding bersama keluarga. Masa yang ada untuk berehat pada
waktu malam terpaksa digunakan untuk memeriksa
buku latihan murid-murid untuk.Keadaan dirinya bertambah serius apabila berhadapan
dengan masalah keluarga. Berisiko mendapat penyakit kritikal
Setiap tahun kira-kira 22,000 pesakit mendapatkan rawatan di klinik dan wad psikiatri hospital berkenaan, demikian menurut Pakar Perunding Kanan Psikiatri, Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Prof. Nor Zuraida Zainal. Dianggarkan 10 peratus daripada mereka terdiri daripada kalangan pendidik di sekolah. Ketika melaporkan mengenai gejala tekanan yang sering dialami oleh pesakit-pesakitnya yang juga terdiri daripada para pendidik, Nor Zuraida juga berkata, kebanyakan mereka menghidap kecelaruan bipolar iaitu kewujudan pelbagai karakter yang berlawanan dengan keadaan pendidik terbabit sebelumnya, atau seperti kebimbangan melampau dan kemurungan. Antara faktor-faktor utama yang menyumbang kepada tekanan ialah keturunan, faktor persekitaran seperti kerja dan jaringan sosial seperti keluarga, rakan-rakan dan masyarakat.[3]
Sebuah jawatankuasa khas ditubuhkan yang dipengerusikan Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom dan dianggotai beberapa pegawai pelajaran dan wakil Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) bagi mengkaji dan mengenal pasti tahap keseriusan isu bebanan pendidik di sekolah yang kini terpaksa melakukan kerja berlebihan dalam tempoh dua bulan dengan merujuk piawaian antarabangsa atau dari negara jiran yang tahap pendidikannya lebih tinggi
No comments:
Post a Comment