Apakah faktor-faktor yang mendorong pendidik bersemangat untuk mendidik? Terdapat beberapa faktor yang boleh diambilkira dan saya kategorikan kepada 3 iaitu: Faktor dalaman, Faktor luaran dan faktor persekitaran. Mengukur kualiti pendidik mengajar boleh diukur dengan pemantauan dan bimbingan. Penilaian ini boleh dilakukan oleh pensyarah sendiri, ketua jabatan/dekan, pendidk yang berpengalaman maupun oleh para pelajar melalui persepsinya.
Faktor Luaran
Sebelum menjadi
pensyarah, faktor luaran seseorang pendidik adalah
sangat mempengaruhi faktor dalaman anda.
Antaranya adalah seperti mempunyai pendidik mithali sebagai
contoh, sama ada pendidik senior atau guru mereka dahulu yang bersemangat, sokongan
keluarga, badan yang sihat, tahap kecerdasan pelajar, penghargaandaripada pihak
atasan dan hubungan yang baik di antara pendidik, pelajar, pentadbiran dan
masyarakat.
pendidik mithali
Mempunyai pendidik
mithali sebagai contoh- pendidik senior atau guru mereka dahulu yang
bersemangat
Sokongan keluarga
Sokongan keluarga
Badan yang sihat
Sebelum menjadi
pensyarah, persediaan dalaman seseorang
pendidik adalah sangat penting.
Antaranya adalah badan yang sihat.
Pertama, keadaan badan. Keadaan
badan pada umumnya
sangat mempengaruhi aktiviti seseorang. keadaan
fizikal yang sihat
dan ceria akan
memberikan pengaruh positif terhadap kegiatan
pendidik. Sebaliknya, keadaan fizikal yang
lemah atau sakit
akan menghalang tercapainya
hasil tugas yang
maksima. Oleh kerana
itu keadaan badan
sangat mempengaruhi proses pengajaran dan pembelajaran, maka perlu ada usaha untuk menjaga
kesihatan jasmani.
Cara untuk menjaga kesihatan badan antara
lain adalah:
a. menjaga pola makan yang sihat dengan memerhatikan nutrisi yang masuk kedalam tubuh, kerana kekurangan pemakanan atau nutrisi akan menyebabkan tubuh cepat lelah, lesu, dan mengantuk, sehingga tidak ada keghairahan untuk bertugas,
b. rajin bersenam agar tubuh selalu cergas dan sihat;
c. rehat yang cukup dan sihat.
Kedua, keadaan fungsi deria. Deria yang berfungsi dengan baik akan memudahkan aktiviti seharian pendidik dengan cemerlang, merupakan pintu masuk bagi segala maklumat yang diterima oleh pendidik. Deria yang mempunyai peranan besar dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran adalah mata dan telinga. Oleh kerana itu, baik pendidik maupun pelajar-pelajar perlu menjaga deria dengan baik. Dengan pemeriksaan kesihatan terhadap fungsi mata dan telinga secara berkala, makan makanan yang berkhasiat, dan sebagainya.
a. menjaga pola makan yang sihat dengan memerhatikan nutrisi yang masuk kedalam tubuh, kerana kekurangan pemakanan atau nutrisi akan menyebabkan tubuh cepat lelah, lesu, dan mengantuk, sehingga tidak ada keghairahan untuk bertugas,
b. rajin bersenam agar tubuh selalu cergas dan sihat;
c. rehat yang cukup dan sihat.
Kedua, keadaan fungsi deria. Deria yang berfungsi dengan baik akan memudahkan aktiviti seharian pendidik dengan cemerlang, merupakan pintu masuk bagi segala maklumat yang diterima oleh pendidik. Deria yang mempunyai peranan besar dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran adalah mata dan telinga. Oleh kerana itu, baik pendidik maupun pelajar-pelajar perlu menjaga deria dengan baik. Dengan pemeriksaan kesihatan terhadap fungsi mata dan telinga secara berkala, makan makanan yang berkhasiat, dan sebagainya.
Kecerdasan pelajar
Pada umumnya kecerdasan bermaksud
kemampuan psiko-fizikal
dalam mereaksikan rangsangan atau menyesuaikan
diri dengan persekitaran
melalui cara yang
tepat. Dengan demikian,
kecerdasan bukan hanya
berkaitan dengan kualiti
otak saja, tetapi
juga organ-organ
tubuh lain. Namun
bila dikaitkan dengan
kecerdasan, tentunya otak merupakan organ
yang penting berbanding
organ yang lain,
kerana fungsi otak
itu sebagai organ
pengawal tertinggi dari hampir
seluruh aktiviti manusia.
Kecerdasan merupakan faktor psikologi yang paling penting dalam meningkatkan motivasi pendidik, kerana itu menentukan kualiti belajar pelajar. Semakin tinggi kecerdasan seseorang pelajar, semakin besar peluang pelajar tersebut meraih kejayaan dalam belajar. Sebaliknya, semakin rendah tahap kecerdasan individu, semakin sukar individu itu mencapai kejayaan belajar. Oleh kerana itu, perlu bimbingan belajar dari orang lain, seperti pendidik, ibubapa, dan sebagainya. Sebagai faktor psikologi yang penting dalam mencapai kejayaan belajar, maka pengetahuan dan pemahaman tentang kecerdasan perlu dimiliki oleh setiap calon pendidik profesional, sehingga mereka dapat memahami tahap kecerdasan pelajarnya.
Maklumat tentang taraf kecerdasan pelajar merupakan perkara yang sangat berharga untuk meramalkan kamampuan belajar mereka. Pemahaman terhadap tahap kecerdasan pelajar akan membantu mengarahkan dan merancang bantuan yang boleh diberikan kepada pelajar.
Kecerdasan merupakan faktor psikologi yang paling penting dalam meningkatkan motivasi pendidik, kerana itu menentukan kualiti belajar pelajar. Semakin tinggi kecerdasan seseorang pelajar, semakin besar peluang pelajar tersebut meraih kejayaan dalam belajar. Sebaliknya, semakin rendah tahap kecerdasan individu, semakin sukar individu itu mencapai kejayaan belajar. Oleh kerana itu, perlu bimbingan belajar dari orang lain, seperti pendidik, ibubapa, dan sebagainya. Sebagai faktor psikologi yang penting dalam mencapai kejayaan belajar, maka pengetahuan dan pemahaman tentang kecerdasan perlu dimiliki oleh setiap calon pendidik profesional, sehingga mereka dapat memahami tahap kecerdasan pelajarnya.
Maklumat tentang taraf kecerdasan pelajar merupakan perkara yang sangat berharga untuk meramalkan kamampuan belajar mereka. Pemahaman terhadap tahap kecerdasan pelajar akan membantu mengarahkan dan merancang bantuan yang boleh diberikan kepada pelajar.
Penghargaan
Perhatian
yang serius terhadap Penghargaan atas tanggungjawab dan sumbangan pengorbanan
Hubungan yang baik di antara pendidik,
pelajar, pentadbiran dan masyarakat
a.
Persekitaran sosial sekolah, seperti
pendidik, pentadbiran, dan teman-teman
sejawat dapat mempengaruhi aktiviti seseorang pendidik. Hubungan harmoni antara ketiga-tiga
kumpulan ini dapat menjadi
motivasi bagi pendidik
untuk bertugas dengan lebih baik di
IPT. Contohnya teman-teman sejawat tidak lokek berkongsi ilmu, item
kerja kursus dan pengalaman dalam
mempelbagaikan proses pengajaran sama ada secara formal atau tidak formal.
b.
Persekitaran sosial masyarakat. Keadaan
persekitaran masyarakat tempat tinggal pendidik
akan mempengaruhi aktiviti mereka dalam proses mendidik. Persekitaran
pendidik yang kurang selesa seperti banyak jenayah di kawasan tempat
tinggal, boleh mempengaruhi aktiviti pendidik terutama jika terpaksa
bertugas di luar waktu bertugas atau di luar kawasan.
Persekitaran sosial keluarga.
Persekitaran ini sangat
mempengaruhi aktiviti pendidik. Hubungan suami isteri, keluarga, demografi
keluarga (letak rumah),
pengurusan keluarga, semuanya boleh memberi kesan
terhadap aktiviti pendidik. Hubungan antara
suami isteri,
ibu bapa, mertua, dan anak-anak yang harmoni akan
membantu pendidik melakukan aktiviti seharian
dengan lebih baik.
layari juga: kerjaya-sebagai-pendidik
No comments:
Post a Comment