Layari juga: Memilih kerjaya sebagai pendidik (guru @ pensyarah): Topik 2-a
Memilih kerjaya sebagai pendidik (guru @ pensyarah): Topik 2-b
Memilih kerjaya sebagai pendidik (guru @ pensyarah): Topik 2-b
Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.
PSPTN ialah
singkatan yang digunakan untuk merujuk kepada Pelan Strategik Pengajian Tinggi
Negara.[2]
Pelan
Tindakan ini memberi tumpuan kepada pelaksanaan dan pencapaian bagi
projek-projek yang ditetapkan, di IPT - universiti awam, politeknik dan
kolej komuniti. Keterlibatan IPTS bagaimanapun wujud melalui pelaksanaan dasar,
usaha menjamin kualiti, latihan kepimpinan dan usaha-usaha yang menyokong
Perkongsian Awam-Swasta (Private Public Partnership) di bawah RMKe-10.
PSPTN
dibentuk berdasarkan Teras 2 dalam Rancangan Malaysia ke-9, yang jelas
menyatakan bahawa untuk mencapai Wawasan 2020, Negara perlu meningkatkan
keupayaan pengetahuan dan inovasi negara serta memupuk minda kelas pertama.
Pelan
Strategik Pengajian Tinggi Negara digubal untuk menyokong teras Misi Nasiona
dengan visi untuk mentransformasikan pengajian tinggi dalam konteks menjadikan
Malaysia sebagai hab kecemerlangan pengajian tinggi antarabangsa. Transformasi
ini merupakan peletakan asas ke arah kegemilangan dan kelestarian pengajian
tinggi melangkaui tahun 2020.
Terdapat
4 Fasa Pelaksanaan PSPTN:
Fasa
1 (2007 - 2010): Peletakan Asas
Fasa
2 (2011 - 2015): Peningkatan dan Pemerkasaan
Fasa
3 (2016 - 2020): Kecemerlangan
Fasa
4 (melangkaui 2020): Kegemilangan dan Kelestarian
Malahan,
terdapat 7 Teras dalam PSPTN:
·
Meluaskan akses dan meningkatkan
ekuiti.
·
Menambah baik kualiti pengajaran dan
pembelajaran.
·
Memperteguh penyelidikan dan
inovasi.
·
Memperkasakan institusi pengajian
tinggi
·
Mempergiatkan pengantarbangsaan.
·
Membudayakan pembelajaran sepanjang
hayat.
·
Mengukuhkan sistem penyampaian KPT.
Kesemua
teras ini menggariskan matlamat dan sasaran pengajian tinggi negara.
……………………………..
Dalam usaha untuk mencapai matlamat
ini,pelbagai cara telah dilaksanakan dan ini termasuk meningkatkan bilangan pendidik
di IPT yang perlu memiliki PhD kepada 60 peratus menjelang tahun 2010
berbanding dengan kedudukan pada tahun 2006 sekitar 25 peratus.
Untuk mencapai kecemerlangan
penyelidikan yang standing dengan universiti terkemuka dunia, maka para pendidik
(yakni penyelidik) di IPT perlu memiliki minat, keghairahan (passion) dan
budaya penyelidikan yang tinggi dan disegani. Para penyelidik juga perlu
mempunyai kolaborasi strategik dengan rakan sejawat di luar Negara. Secara
berterusan,budaya R&D hendaklah dijadikan sebagai satu daripada kaedah
utama bagi penemuan pelbagai bidang ilmu pengetahuan baru dan sumbangan penting
kepada pembangunan Negara.
Aktiviti
penyelidikan tidak hanya terhad kepada
para pendidik di universiti sahaja malah turut dipergiatkan di politeknik dan
kolej komuniti untuk membantu pendidik
melakukan inovasi dalam pengajaran, menerapkan nilai-nilai keusahawanan dan
reka cipta di kalangan pelajar dan melengkapkan pelajar dengan kemahiran
analitikal dalam menyelesaikan masalah. Aktiviti penyelidikan ini juga secara
tidak langsung dapat membantu
menyediakan pelajar yang berhasrat untuk melanjutkan pengajian ke peringkat
universiti.
Sebagai gedung ilmu, IPT memberikan
sumbangan yang signifikan kepada kemajuan sosioekonomi negara dan pembangunan
modal insan. Pada masa ini, IPT telah berkembang dengan pesatnya dengan
pertambahan bilangan pelajar dan pelbagai program pengajian. Seiring dengan
perkembangan globalisasi, IPT perlu mempunyai daya saing dan daya tahan supaya
dapat berada dalam kelompok universiti terbaik dunia. Usaha meningkatkan keupayaan
IPT akan berterusan untuk melaksanakan fungsi dan tanggungjawabnya dengan lebih
cekap, telus dan berkesan ke arah mewujudkan sistem pengajian tinggi yang
cemerlang. Antara ciri IPT terkemuka
dunia ialah kejayaan menarik dan mengekalkan ahli akademik terbaik yang dapat
menyumbang secara Signifikan kepada kemajuan penyelidikan, menghasilkan
siswazah yang dapat menguasai dan mengamalkan ilmu yang dipelajari demi
kemajuan masyarakat setempat, negara dan sejagat
Dalam usaha memperkukuh keupayaan
dan kewibawaan IPT, kualiti tenaga akademik telah dipertingkatkan dengan
menggalakkan pensyarah melanjutkan pengajian di peringkat PhD dan pasca
kedoktoran. Di samping itu,latihan-latihan dan kursus-kursus yang berkaitan
disediakan kepada semua staf secara berterusan.Selain itu, nisbah bilangan
pensyarah terhadap pelajar adalah setara dengan amalan terbaik antarabangsa,
khususnya dalam bidang-bidang kritikal seperti perubatan, pergigian dan
farmasi, serta bidang-bidang kejuruteraan dan seni bina.
IPT juga tertakluk pada Sistem
Saraan Perkhidmatan Awam. Sistem Saraan Malaysia (SSM) yang diperkenalkan pada
tahun 2002 bagi menggantikan Sistem Saraan Baru (SSB) terus menyediakan syarat
dan terma perkhidmatan yang terbaik dalam perkhidmatan awam. Ini memandangkan
Skim Pensyarah Universiti membenarkan kenaikan pangkat pensyarah tanpa
tertakluk kepada kekosongan jawatan hingga ke gred khas A. Dalam pada itu,
pensyarah juga dibenarkan menjalankan kerja-kerja perundingan dan mendapat
perkongsian royalty daripada pengkomersialan hasil penyelidikan sehingga 80
peratus.
Mereka juga diberi peluang untuk
meneruskan pengajian di peringkat yang lebih tinggi di samping mempunyai
peluang untuk mengambil cuti sabatikal bagi menjalankan penyelidikan.
Sungguhpun pensyarah tertakluk kepada umur persaraan 56 tahun pada masa ini,
tetapi pada amalannya, pensyarah dibenarkan menyambung perkhidmatan secara
kontrak sehingga berumur 65 tahun.
Walau bagaimanapun, skim
perkhidmatan pensyarah politeknik dan kolej komuniti masih bergantung kepada
kekosongan jawatan dan terikat
dengan skim perkhidmatan perguruan di Kementerian Pelajaran Malaysia.
Dasar membenarkan penglibatan
pensyarah IPT dalam industri telah diperkenalkan dengan tujuan memberi
pendedahan dan pengalaman sebenar yang berkaitan dengan bidang kesarjanaan
mereka. Program Sangkutan ke Industri selama tiga (3) hingga enam (6) bulan
bagi pensyarah politeknik dan kolej komuniti telah dimulakan sejak tahun 1999.
Tujuan pelaksanaan program ini adalah untuk memberikan pendedahan industri
kepada tenaga pengajar bagi memantapkan pengetahuan dan pengalaman serta
mengikuti perkembangan semasa mengenai teknologi terkini bersesuaian dengan
keperluan kursus.
Politeknik juga menyediakan laluan
pengajian teknikal di peringkat sijil dan diploma. Semenjak penubuhan
Politeknik Ungku Omar pada tahun 1969, bilangan politeknik telah bertambah
dengan pesatnya dan pada masa ini, terdapat 21 politeknik yang sedang
beroperasi. Kursus utama yang ditawarkan di politeknik adalah dalam bidang
teknikal. Di samping itu, politeknik juga menawarkan kursus dalam bidang ICT,
perdagangan dan hospitaliti. Jumlah enrolmen pelajar pada tahun 2007 adalah
seramai 82,000 orang. Kapasiti politeknik akan terus dipertingkatkan di bawah
RMKe-9 dengan cadangan pembinaan tujuh (7) lagi politeknik.Secara
puratanya,setiap negeri di Malaysia mempunyai dua (2) buah politeknik. Berbeza
dengan IPTA yang ditadbirkan sebagai satu entiti berasingan, politeknik
ditadbir uruskan secara pengurusan berpusat sungguhpun setiap politeknik
mempunyai struktur pengurusan sendiri. Mulai tahun 2007, terdapat beberapa politeknik yang telah menawarkan program di
peringkat diploma lanjutan.
Berikutan keperluan menyediakan
laluan pembelajaran alternatif di bawah pendekatan peluang kedua (second chance)
, kerajaan telah menubuhkan kolej komuniti mulai tahun 2001.Sehingga
kini,terdapat 37 buah kolej komuniti dan di bawah RMke-9, sebanyak 25 buah
kolej komuniti lagi akan dibina. Selain daripada itu, sebanyak 30 buah kolej komuniti
telah ditubuhkan secara sewaan premis. Jumlah enrolmen pelajar di kolej
komuniti adalah melebihi 10,000 orang bagi mereka yang mengikuti kursus peringkat
sijil,tidak termasuk pelatih yang mengikuti kursus jangka pendek.
Berikutan pelancaran penjenamaan
semula oleh Y.A.B. Perdana Menteri pada Februari 2007, kolej komuniti akan mula
menawarkan kursus di peringkat diploma.Bagi menggalakkan penyertaan yang lebih
tinggi,maka kerajaan telah juga meluluskan bayaran elaun kepada mereka yang
layak. Kolej komuniti telah juga menggiatkan kolaborasi dengan syarikat swasta
sebagai satu usaha penjenamaan semula. Bentuk kursus adalah secara penggunaan
pembelajaran berasaskan kerja (work-based learning atau
WBL).
Kualiti IPT perlu terus
dipertingkatkan supaya setanding dengan universiti terbaik di dunia dengan
membangunkan kurikulum yang relevan,mempergiat aktiviti penyelidikan dan
menarik pelajar terbaik serta mendapat perkhidmatan daripada ahli akademik yang
cemerlang.
Di antara strategi untuk memastikan
IPT mempunyai persekitaran yang kondusif dengan prasarana pengajaran,
pembelajaran dan penyelidikan yang terbaik ialah dengan menyediakan peruntukan
yang mencukupi untuk menyelenggarakan infrastruktur fizikal di samping meningkatkan kualiti dan budaya
profesionalisme ahli akademik, bukan akademik, staf pentadbiran, teknologi
makmal dan sokongan di IPT.
…………………………..
Cabaran yang dihadapi
oleh IPT adalah untuk meningkatkan kualiti institusi secara keseluruhan untuk
mengekalkan keyakinan rakyat pada tahap yang lebih tinggi terhadap keunggulan sistem pengajian tinggi negara
dan membina reputasi institusi. Dalam hal ini,aspek tadbir urus, sumber pembiayaan, pengajaran dan pembelajaran yang merangkumi terutamanya kurikulum, kokurikulum dan pedagogi perlu dimantapkan supaya IPT lebih berdaya saing dan berdaya tahan dalam menangani cabaran globalisasi dan perubahan teknologi yang dinamik. Pelan Strategik ini dirangka untuk memenuhi keperluan
transformasi pengajian tinggi dalam melahirkan modal insan yang mempunyai minda kelas pertama dan menjadikan Malaysia sebagai hab kecemerlangan pengajian tinggi antarabangsa
layari juga: kerjaya-sebagai-pendidik
No comments:
Post a Comment