Friday 14 November 2014

Memilih kerjaya sebagai pendidik (guru @ pensyarah): Topik 2-a (orientasi pendidik hebat)





TOPIK 2- Mencipta Falsafah pendidikan sendiri

Apabila ingin membangunkan falsafah pendidikan untuk diri sendiri, tentunya ia tidak boleh lari dari falsafah pendidikan Malaysia. Biarlah falsafah yang dibentuk itu realistik, yakni boleh dicapai, tidak terlalu tinggi dan tidak terlalu rendah. Ianya boleh menjadi pemangkin untuk mencetuskan semangat bagi meningkatkan kerjaya sebagai pendidik.Namun begitu, ianya juga boleh berubah dari masa ke semasa sesuai dengan kematangan anda.
Meskipun, falsafah pendidikan seseorang pendidik sebenarnya tidak wajib. Namun begitu, jika kita membangunkan falsafah ini maka halatuju pengajaran akan menjadi lebih jelas dan kita lebih bermotivasi untuk menjalankan tugas.

Contoh1:
Falsafah Pengajaran
Pelajar adalah manusia yang ingin tahu. Matlamat pendidikan saya adalah untuk menggalakkan pelajar2 mencari jawapan, kerana dengan cara ini kita boleh maju. Saya berusaha untuk memudahkan pelajar2 mendapat pengetahuan, dan tema utama falsafah pengajaran saya adalah  pemikiran yang bersebab.

Sama ada di dalam kelas atau dalam kumpulan mesyuarat, matlamat saya adalah untuk menggalakkan setiap pelajar atau para pendidik berfikir dalam cara yang rasional, supaya ini boleh digunakan dalam situasi lain. Saya terutamanya menekankan pembelajaran untuk berfikir tentang trend dan arah (contohnya meningkatkan sesuatu boleh menyebabkan berkurangan sesuatu yang lain), dan bukannya hanya menghafal  fakta.

Untuk menggalakkan lagi mencari jawapan kepada soalan-soalan di sekeliling kita, saya cuba untuk menggalakkan soalan sendiri. Semua pendidik perlu berbuat demikian, tetapi ia adalah sukar untuk "membenarkan masa" untuk ini berlaku, terutama di dalam bilik darjah. Salah satu cara di mana saya telah melakukan ini adalah untuk mereka bentuk kursus berdasarkan menjawab soalan. Ini adalah kuliah dan amali subjek Sains Kejuruteraan yang saya telah ajar di politeknik sejak tahun 2003 (Sains Kejuruteraan dianggap sukar oleh pelajar.) Subjek ini adalah asas bagi semua subjek kejuruteraan, di mana prinsip-prinsip akan diajar dan kemudian beberapa contoh diberi pada akhir sesi pembelajaran.

Saya kini menulis buku teks untuk subjek ini. Berdasarkan kepentingan subjek ini yang menjadi asas bagi subjek kejuruteraan. Saya menjangkakan bahawa penerbitan buku teks ini akan memberi kemudahan kepada pensyarah-pensyarah yang mengajar subjek ini sama ada di politeknik-politeknik seluruh Malaysia mahupun institusi lain .



Akhir sekali, saya berhasrat untuk menggalakkan rasa kagum dengan begitu banyak penciptaan moden yang telah memudahkan kehidupan hari ini berada di sekeliling kita. Kita semua sering tertanya-tanya tentang ciptaan-ciptaan ini. Lalu pelajar-pelajar mesti terus bertanya "bagaimana?" dan "mengapa?" sesuatu mesin atau alat itu dicipta kepada para pendidik untuk terus maju ke hadapan. Hanya jika jawapan kepada soalan-soalan ini dijawab secara berkesan (sama ada daripada pendidik, atau, lebih baik lagi, melalui pemikiran di pihak yang bertanya), soalan-soalan akan sentiasa diajukan.

 layari juga:  kerjaya-sebagai-pendidik
                     9-ciri-ciri-pendidik-yang-hebat
                     ciri2-yang-baik-sebagai-pendidik
                      kisah-pemimpin-islam-zainab-al-ghazali

No comments:

Post a Comment