Saturday 21 September 2013

Sabar: Bhg 4 - Memahami Situasi Kenapa Perlu Bersabar

  layari juga:  kerjaya-sebagai-pendidik
                     9-ciri-ciri-pendidik-yang-hebat
                     ciri2-yang-baik-sebagai-pendidik
                      kisah-pemimpin-islam-zainab-al-ghazali


   1.    Ingatkan diri anda bahawa setiap perkara perlu mengambil masa. Orang yang tidak sabar adalah orang yang berusaha keras untuk mendapatkan apa yang dilakukan sekarang dan tidak suka membuang masa. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa perkara yang kita tidak boleh mendapatnya tergesa-gesa.

        
Fikirkan tentang kenangan paling gembira anda. Kemungkinan ,ianya adalah contoh apabila kesabaran anda berhasil, seperti apabila anda bekerja secara berterusan ke arah satu matlamat yang tentunya tidak serta-merta memuaskan, atau mengambil sedikit masa, untuk bersantai dengan yang tersayang. Adakah anda mempunyai kenangan jika anda tidak sabar? Mungkin tidak.

        
Hampir semua perkara yang benar-benar baik dalam kehidupan mengambil masa dan perlu berdedikasi, dan jika anda tidak sabar, anda lebih mudah untuk berputus asa tentang perkara-perkara seperti perhubungan, matlamat, dan lain-lain yang penting kepada anda. Perkara yang baik tidak selalunya berlaku kepada mereka yang hanya menunggu, tetapi perkara yang paling baik tidak berlaku serta-merta.
   

 2.   Ingat apa yang penting. Tidak memberi tumpuan kepada perkara paling penting dalam kehidupan boleh menjadi punca hilang sabar . Menggerakkan dunia ke arah kedamaian, mudah untuk memaafkan orang lain, bersyukur dengan apa yang ada, dan mengambil peluang sepenuhnya terhadap perkara yang paling penting. 
 
    
3.    Sentiasa ingat bahawa anda akhirnya akan mendapat apa yang anda mahu. (Ini memerlukan kematangan dan kesabaran untuk memahami dan menerima !) Jika anda bekerja keras, mungkin ianya benar, tetapi kebanyakan masa anda perlu bersabar untuk mendapatkan apa yang anda mahu.

        
Bagi perkara  lain pula, ia mungkin berlaku dengan mudah, tetapi satu-satunya perkara yang penting adalah bahawa anda tahu bagaimana untuk memahami diri sendiri.


        
Cuma ingat, kesabaran adalah kemahiran mental yang anda tidak boleh  lupa, jadi menghargai kesabaran sebagai langkah utama bagi anda dalam kehidupan. Sabar adalah sesuatu yang tidak boleh dibanggakan, tetapi sesuatu yang anda harus dicuba dengan melatih diri, sebelum sesuatu hilang daripada hidup anda.


    
4.   Sentiasa mempunyai pandangan yang positif dalam kehidupan. Untuk sentiasa positif adalah sangat penting memiliki perasaan sabar. Ingatlah bahawa hidup bukan satu perlumbaan, tetapi satu perjalanan untuk dinikmati dalam setiap langkah.

No comments:

Post a Comment