Friday 20 September 2013

Motivasi: Bagaimana untuk Dapatkan PhD

 layari juga:  kerjaya-sebagai-pendidik
                     9-ciri-ciri-pendidik-yang-hebat
                     ciri2-yang-baik-sebagai-pendidik
                      kisah-pemimpin-islam-zainab-al-ghazali
 


Di antara langkah-langkahnya ialah:

    
1.    Mendapat ijazah sarjana muda anda dan ijazah sarjana. Untuk mendapatkan doktor falsafah , anda mesti telah lulus
dalam bidang yang anda belajar.
    
2.    Pilih universiti. Program-program ijazah yang sesuai untuk bidang anda.

        Mempertimbangkan untuk tempat tinggal yang dekat dengan universiti yang anda pilih.  Jika anda perlu berpindah, maka berpindahlah, supaya senang 'commit'. Atau belajar di institusi di mana anda menerima ijazah sarjana muda/master, jika anda suka/ dekat dengan tempat tinggal.
       Boleh juga melayari internet untuk mencari kepuasan atau yang terbaik.

    
3.    Mengambil kursus-kursus yang diperlukan. Setiap universiti akan mempunyai kelas yang berlainan yang perlu diambil apabila anda sedang berusaha untuk PhD anda. Rujuk supervisor.
        
Rujuk buku panduan  untuk kursus-kursus yang diperlukan. Mereka mungkin lebih maju/terkehadapan  dalam bidang-bidang penyelidikan tertentu.
    
4.    Pilih bidang yang bersesuaian atau anda berkelebihan (untuk skop yang lebih kecil) untuk ijazah kedoktoran. 
    
5.    Ambil/ masuk ke kelas bagi kursus
(di peringkat ijazah sarjana muda/master) yang menyokong ke arah PhD supaya anda lebih berpengetahuan. Anda akan merasa lebih yakin untuk meningkatkan kajian anda. anda. Tetapi jangan lupa untuk memohon kebenaran terlebih dahulu.
        
Termasuk kaedah penyelidikan atau kursus matematik , statistik dan lain-lain kursus penyelidikan kuantitatif dan analitikal.
        
Daftar untuk keperluan bahasa asing jika perlu.
    
6.    Bekerjasama rapat dengan penyelia atau penyelia bersama. Pastikan kajian Ph.D anda berada di landasan yang betul dengan membangunkan hubungan yang baik dengan
penyelia atau penyelia bersama anda. Penyelia atau penyelia bersama, juga boleh membantu anda memilih kelas, dan membantu anda merancang untuk disertasi anda.
    
7.    Lulus 'viva' doktor falsafah anda setelah 3 tahun. Semua universiti di Malaysia rasanya memerlukan anda untuk lulus
'viva' setelah menulis disertasi atau tesis. Ianya juga supaya anda mempertahankan disertasi atau tesis .
("Viva' adalah peperiksaan secara lisan bagi  mempertahankan apa yang anda menulis terhadap soalan-soalan mereka mengenai penyelidikan dan penemuan anda.)
               Belajar bersungguh-sungguh dan bersedia . Jika anda tidak melakukan dengan baik untuk kelayakan awal (menyediakan proposal), mungkin anda tidak akan dibenarkan anda untuk belajar mendapat PhD anda.
    
8.    Menyediakan pelan penyelidikan untuk disertasi kedoktoran anda.
        
Bekerjasama dengan penyelia anda dan ahli fakulti lain bagi apa yang anda  tulis untuk disertasi anda. Disertasi adalah kertas penyelidikan substantif yang menawarkan hasil akademik kajian anda mengenai topik tertentu , dan menyediakan keputusan dan kesimpulan yang anda telah dibuat berdasarkan kajian anda.


     9.   Jaga hubungan yang baik dengan penyelia atau penyelia bersama. Anda akan sentiasa berhubung dengan mereka sepanjang tempoh anda belajar (mungkin 3 tahun atau lebih...)

Peringatan untuk diri sendiri...

No comments:

Post a Comment