Monday 16 September 2013

Kerjaya: Menghadiri temuduga- Apa yang majikan boleh tanya?

source:
http://jobaccess.gov.au
Majikan boleh menyoal  anda  mengenai kecacatan anda apabila pengetahuan ini adalah perlu untuk:

  • mengetahui jika anda boleh melakukan kehendak sedia ada atau atas kepentingan kerja
  • mengetahui apa pengubahsuaian yang wajar mungkin diperlukan
  • menentukan semua hak anda apabila ketidakupayaan adalah berkaitan, seperti cuti sakit dan lain2.

Majikan tidak dibenarkan untuk meminta maklumat daripada anda untuk tujuan diskriminasi.

Jika majikan bertanya soalan yang tidak perlu pada
kecacatan ini boleh menghalang beberapa pemohon kurang upaya daripada memohon pekerjaan. Soalan tentang kecacatan, seperti 'adakah anda pernah mempunyai penyakit mental? juga boleh dikecualikan. Soalan-soalan yang luas tidak perlu ditanya oleh majikan, kerana tiada keperluan tentang pekerjaan yang dipohon.

Sebelum mendedahkan maklumat mengenai ketidakupayaan anda untuk majikan, anda perlu memastikan bahawa ia adalah untuk tujuan yang sah. Soalan mengenai ubat-ubatan, sebagai contoh, hanya boleh ditanya jika keperluan pekerjaan tertentu (seperti isu keselamatan tertentu) membuat ini perlu.

 

Soalan majikan yang sesuai

Jenis-jenis soalan memberi petunjuk daripada apa yang majikan boleh bertanya tentang kecacatan anda. Ini bukanlah satu senarai lengkap tetapi petunjuk sahaja.

Adakah hilang upaya anda mempengaruhi keupayaan anda untuk bekerja atau melaksanakan tugas-tugas tertentu?
Adakah terdapat apa-apa perubahan kepada tempat kerja atau peranan kerja yang anda perlukan untuk melakukan pekerjaan itu dengan berkesan?
Adakah terdapat apa-apa kos yang berkaitan dengan menyediakan pengubahsuaian munasabah yang anda perlukan? Jika ya, bagaimana kos ini dipenuhi?
Bagaimana anda mengatasi halangan-halangan pada masa lalu? Apakah jenis strategi yang anda gunakan dalam kerja sebelumnya atau keadaan yang berkaitan?
Adakah rakan sekerja perlu tahu apa yang dilakukan dalam situasi yang mungkin timbul akibat daripada ketidakupayaan anda (contohnya semasa sawan)?

No comments:

Post a Comment