Friday 20 September 2013

Motivasi: 7 Tips Untuk Disiplin Diri yang lebih baik


PERINGATAN BUAT DIRIKU YANG LUPA
 # 1 : Jangan ikut Nafsu 
Anda perlu memberitahu diri sendiri " tidak" kepada setiap godaan di hadapan anda , anda perlahan-lahan mengurangkan kemahuan anda - dan ia mengambil masa.
Sebagai contoh, jika anda tahu bahawa anda menonton TV terlalu banyak, dan perlu memberi tumpuan kepada projek untuk bulan depan - cabut kabel  TV anda daripada dinding. Sebagai contoh peribadi , saya tahu saya akan makan makanan ringan jika ia ada di rumah - jadi saya tidak pernah menyimpan apa-apa di rumah. 

# 2: Menstabilkan Gula dalam Darah 
Kawalan gula dalam darah yang rendah dikaitkan dengan disiplin diri yang kurang. Elakkan makan makanan yang manis seperti gula-gula atau minuman yang mengandungi gula yang tinggi. Sudah tentu , ia adalah sedikit tidak selesa - ia mendisiplinkan diri untuk mengelakkan makan lazat dan makanan bergula.
# 3 : Tidur
 Pastikan anda mendapat cukup tidur. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa kita akan hilang keupayaan untuk mengekalkan tumpuan kepada tugas-tugas kerana kurang tidur. 
# 4: Nikmati Kehidupan 
Pengalaman emosi positif menambahkan disiplin diri anda. Ambil sedikit masa untuk menikmati kehidupan anda seperti berehat dan berlari, bersukan, berjalan dan melakukan aktiviti-aktiviti lain yang memberi inspirasi untuk anda.
# 5: Elak dan Kurangkan Tekanan
 Tekanan dapat mengurangkan disiplin diri. Mengurangkan komitmen, senaman pernafasan dan beribadat  akan membantu anda mengurangkan tekanan dalam hidup.

# 6: Mempunyai Perancangan 

Kajian menunjukkan bahawa  mempunyai pelan dan matlamat anda mengejar boleh membantu mengurangkan kesan mengikut kemahuan melampau.Langkah demi langkah  untuk menetapkan jalan hidup anda dan pelan khusus untuk mencapainya. Gunakan proses yang ini dalam hidup anda.

# 7: Ikrar kepada diri sendiri 

Sama dengan pengalaman emosi yang positif, ikrar kepada diri dapat membantu mengurangkan kemahuan yang melampau.Pada permulaan, bina secara khusus supaya anda dapat memberi tumpuan kepada pemikiran dan tujuan tunggal. Conntohnya seperti menghargai masa anda. 
# 8: Bonus: Memperkukuhkan kemahuan anda 
Disiplin diri adalah tunjang- memberi tumpuan kepada tugas-tugas kecil yang boleh mengawal keupayaan anda untuk memegang kepada tugas-tugas yang lebih besar secara perlahan-lahan.Beberapa contoh senaman termasuk meluruskan postur anda menggunakan tangan kiri (bukan dominan) untuk tugas .

No comments:

Post a Comment