Friday 20 September 2013

Bagaimana Untuk Menyusun dan Meng'kelas' barang - Panduan untuk Rumah Anda


    
Mulakan Dengan Matlamat Di Fikiran. Apa yang anda mahu capai ? 100 perkara? Gunakan setiap perkara at least sekali setiap bulan? Setiap enam bulan? Saya cadangkan anda bermula dengan matlamat dengan hanya menjaga barang2 yang anda komited untuk tahun ini. Juga menetapkan had kepada berapa banyak pakaian, dan lain-lain anda bersedia untuk menyimpan. Cara yang paling mudah untuk melakukan ini adalah untuk melihat berapa banyak ruang simpanan yang anda ada (atau bersedia untuk ada). Almari melimpah ? Mungkin komitmen dengan hanya menyimpan apa yang sesuai di dalam almari - atau membeli beberapa laci. Anda tidak perlu untuk membuang barang-barang - tetapi disyorkan mempunyai tempat untuk menyimpan segala-galanya. Tidak mengejutkan, jika anda memilih satu kursus pembangunan peribadi percuma ini, pembangunan peribadi,   juga bermula dengan menentukan apa yang anda mahu dalam hidup.

  •     Set Peraturan Asas. Sebelum anda mencari item, menentukan kriteria yang anda akan gunakan untuk membuat keputusan sama ada ia kekal atau buang. Berapa barangan yang anda perlukan? Rancang untuk menderma , atau cuba untuk menjual barang yang berlebihan ? Hidup ini terlalu pendek, jadi eloklah menderma.
  •     Pilih Satu Titik Fokus. Jangan cuba untuk menyusun keseluruhan rumah anda sekaligus: pilih satu lokasi. Contohnya mulakan dengan bilik mandi. Ia adalah mudah untuk memilih apa yang akan digunakan dan apa yang tidak.
  •     Jika Ia Terlebih Penat , Jadualkannya - dan Set Timer. Jika anda mempunyai beberapa jam, anda boleh cuba untuk menyusun semua sekali gus . Kadang-kadang walaupun, jika ia adalah satu jumlah kerja yang besar , ia boleh diatasi. Jangan berfikir "Saya tidak akan dapat berbuat demikian! " - Jadi ia tidak akan bermula. Jangan jatuh ke dalam perangkap itu. Walaupun menghabiskan hanya beberapa minit sehari tetap ada perbezaan. Jadual masa mengemas yang tetap, mungkin mengemas selama 15 atau 30 minit. Anda akan terkejut berapa banyak yang anda boleh asingkan dalam masa yang singkat, dan ini membantu membuatnya sebagai satu tabiat .
  •     Dapatkan Peti atau Beg Sampah. Asingkan barang2 yang  akan diderma (atau selainnya buang ) dan letakkannya di dalam beg sampah. Dicadangkan bermula dengan tiga beg: sampah, derma, atau beg lain(simpan) " Sampah adalah perkara yang anda tidak perlu dan tidak boleh diguna semula , derma adalah perkara yang masih elok tetapi anda tidak lagi menggunakannya. Jika ia mengelirukan anda (peringkat permulaan) dengan segera boleh berpindah ke bilik lain, tetapi secara umumnya dicadangkan tidak melanggar aliran anda - mengambil barang-barang yang berlebihan dan tempat beg lain(simpan) untuk diselesaikan selepas menyusun dan mengasing.
  •     Menetapkan kawasan "Out of Place" . Jika anda boleh, tetapkan suatu kawasan dalam bilik di mana anda boleh meletakkan barangan anda jumpa di dalam bilik , yang perlu berada di dalam bilik yang akan anda gunakan nanti.Seeloknya masukkan ke dalam kotak.
  •     Mulakan Dalam Satu Arah . Sesetengah orang mungkin tidak bersetuju, tetapi mempunyai pendekatan yang menyeluruh, sistematik untuk menyusun dan mengasing adalah disyorkan. Jadi, sebagai contoh , saya akan mulakan dengan pintu dan bekerja sepanjang satu dinding - dan yang mungkin semua saya lakukan untuk hari tersebut. Jika telah bersih, boleh berpindah kepada sama ada beg sampah atau bergerak ke kawasan lain di dalam bilik.
  •     Selesaikan - Jelas yang mana Sampah dan Beg Derma  . Itu sahaja - hanya mengulangi langkah2 di atas masa tamat. Kemudian berurusan dengan derma dan sampah beg - dan jika anda mahu atau berurusan dengan perkara-perkara lain.
  •     Setelah siap, tetapkan sebagai Zon Agihan. Apabila sesuatu kawasan telah kemaskan, pastikan anda tidak menambah semak di situ. Sebagai contoh , saya mungkin mengosongkan kaunter di dapur, tetapkan bahawa kawasan di mana semak tidak boleh dibiarkan . Perlahan-lahan menyimpan, menyusun dan mengagih , zon ini berkembang sehingga seluruh bilik adalah kemas dan teratur.

No comments:

Post a Comment