Friday 20 September 2013

Motivasi: Bagaimana untuk cepat belajar di dalam kelas

source:
http://www.wikihow.com
Di antara langkah-langkah yang pernah disarankan ialah:
     1.     Membuat penanda  pada fail anda. Beli beberapa pembahagi  (atau beberapa penanda baru) dan membuat bahagian-bahagian tertentu untuk setiap subjek. Pastikan ia bersih!

     2.    Pastikan semua alatan yang anda perlukan ada . Jika anda bersedia, anda tidak perlu bimbang dan membuang masa anda di dalam kelas semata-mata untuk mencari pensil. Masa adalah amat berharga!   Ia dapat membantu anda sentiasa teratur.

     3.     Bercakap dengan guru anda mengenainya. Beritahu mereka jika anda berasa tertinggal di belakang dan meminta mereka untuk memberi perhatian lebih kepada anda. (Kerja Rumah contohnya) Jika anda mahu, anda juga boleh memohon kebenaran melakukan kerja rumah
semula jika anda rasa dapat melakukannya dengan lebih baik.

     4.     Cetak 'planner dari internet atau buku nota, tulis apa yang anda perlu lakukan malam nanti. Ini harus menjadi rutin  anda. Penulisan adalah satu kaedah yang telah terbukti dapat membantu.

     5.     Sentiasa memulakan kerja rumah apabila anda pulang ke rumah. Dengan cara ini anda tidak akan melakukan pada minit terakhir. Jika anda mempunyai banyak kerja, fikir apa yang paling penting dan berapa lama setiap perkara yang akan mengambil. Selepas anda selesai tugas, potong apa yang anda tulis di dalam planner/buku nota.

     6.Sertai aktiviti-aktiviti ko-kurikulum bukan sahaja dapat meningkatkan kreativiti dan mood, tetapi gred anda juga! Kajian telah menunjukkan bahawa kanak-kanak yang menyertainya lebih cenderung untuk cemerlang di sekolah dan kehidupan secara keseluruhan. Pasti ia menyeronokkan.

No comments:

Post a Comment