Friday 20 September 2013

Motivasi: Faedah menjana matlamat yang lebih baik

PERINGATAN BUAT DIRIKU YANG LUPA

Ianya bermakna menolak anda keluar daripada zon selesa supaya anda boleh mengurangkan fokus  kepada kesempurnaan dan lebih kepada pembelajaran dan berkembang. Berikut adalah beberapa faedah :
  •      Kebebasan untuk membuka diri kepada peluang baru. Hampir setiap kemajuan kerjaya memerlukan anda berfikir, "Saya tidak tahu bagaimana untuk melakukannya lagi, tetapi saya bersedia untuk belajar dan berkembang untuk membuat ini berlaku." Selain itu, dengan perubahan pesat yang kini setanding untuk kursus dalam teknologi dan perniagaan , keterbukaan ini menjadi satu keperluan. Kita semua perlu menyesuaikan diri dan belajar kemahiran baru setiap masa hanya untuk kerjaya.
  •     Keupayaan untuk mendapatkan lebih banyak idea-idea dari fikiran anda dan tindakan.  Dengan melihat kerja anda sebagai " draf"  yang anda boleh perbaiki , anda  dengan singkat boleh mengurangkan halangan kepada manifestasi luaran yang mengganggu dalaman anda.
  •     Keberanian untuk meminta bantuan. Apabila anda bimbang bahawa anda mempunyai sesuatu untuk dibuktikan, anda merasa malu untuk meminta bantuan atau arahan - walaupun anda sangat memerlukannya. Cuba ingatkan diri anda bahawa bertanya soalan dan mendapatkan input bukan tanda kelemahan tetapi keyakinan yang boleh membantu anda mendapat gambaran berharga lebih awal. Ia juga boleh menjimatkan masa dan membawa kepada keputusan akhir yang lebih baik.
  • Satu lagi tip untuk membawa anda kepada menjawab , "Tidak, " kepada semua soalan-soalan di awal post ini: Anda bukan sahaja akan mahu membuat "matlamat mendapatkan yang baik" tetapi juga menilai kemajuan anda berdasarkan "mendapatyang lebih baik berdasarkan penilaian. "
  • Jika anak kecil membanding langkah-langkah pertama 'bertatih' dengan pelari maraton Olimpik, dia akan berakhir dengan perasaan harapan bahawa dia tidak mungkin akan belajar berjalan. Tetapi dengan pengakuan mantap untuk memperbaiki percubaan masa lalu, dia akan melangkah sekitar taman permainan dalam masa yang singkat .
  • Dengan cara yang sama , anda mesti mahu untuk meraikan peningkatan pencapaian anda daripada  yang lepas dan bukannya serta-merta mengukur diri anda daripada bahagian atas dalam bidang ini.
Semua bergantung kepada diri anda ...

No comments:

Post a Comment