Monday 16 September 2013

Kerjaya: Persediaan untuk temuduga

source:
http://jobaccess.gov.au

Lakonan merupakan cara terbaik untuk mengamalkan bagaimana anda akan menjawab soalan-soalan temu bual yang sama. Amalan bagaimana anda akan menjawab apa-apa soalan dengan bermain
peranan dengan rakan atau pembekal perkhidmatan pekerjaan anda.

Dalam temu bual anda mungkin akan bertanya soalan yang sama tentang mengapa anda perlu dipilih untuk kerja. Sediakan jawapan kepada soalan-soalan yang mungkin. Fikirkan tentang bagaimana anda melihat kerja, apa kerja yang memerlukan dan bagaimana kemahiran anda, kebolehan dan kualiti akan memenuhi keperluan tersebut.

Jangan lupa bahawa anda boleh bertanya soalan semasa temu bual. Ambil masa untuk mengetahui tentang pekerjaan yang anda sedang ditemuduga untuk organisasi. Tunjukkan bahawa anda benar-benar berminat dengan kerja!

Sebelum temuduga anda, cuba untuk mengetahui seberapa banyak yang anda boleh tentang pekerjaan, seperti:

  •      apa tugas yang anda akan melaksanakan dalam pekerjaan
  •      hak dan tanggungjawab anda
  •      maklumat mengenai organisasi dan dasar dan prosedur yang berkaitan dengan menggunakan orang-orang kurang upaya
  •      bagaimana kecacatan anda mungkin memberi kesan kepada keperluan pekerjaan.
  • Jika hilang upaya anda boleh memberi kesan kepada bagaimana anda melengkapkan keperluan penting dalam pekerjaan, maka anda juga mungkin perlu untuk berfikir tentang:
  •      apa-apa pengubahsuaian tempat kerja yang boleh membantu anda untuk melakukan kerja dan bagaimana anda boleh mengakses ubah suaian
  •      cara-cara untuk mereka bentuk semula kerja untuk memenuhi keperluan kerja. Jika anda memerlukan rehat yang lebih kerap dan peranan yang tidak mempunyai masa yang terhad, anda mungkin membincangkan cara-cara untuk menguruskan rehat pada jangka masa yang sesuai.

No comments:

Post a Comment