Saturday 21 September 2013

Sabar: Bhg 1 - Fikirkan Apa yang Membuat Anda Tidak Sabar

    1.     Cuba untuk faham mengapa anda berada dalam keadaan tergesa-gesa. Sebagai contoh: menunggu untuk majlis yang penting untuk bermula! Kita cenderung untuk hilang sabar apabila kita banyak kerja atau apabila kita mempunyai jadual yang ketat , menjangkakan hari untukberlalu  dalam tempoh hanya beberapa minit boleh mengakibatkan huru-hara .

        
Jika kesabaran anda terlalu sedikit, anda perlu menimbang semula senarai tugasan sebelum anda cuba untuk mengubah tindak balas semula jadi anda.
        
Cuba untuk menyebarkan tugas anda supaya melakukan hanya satu perkara pada satu masa, tanpa meninggalkan kemarahan anda dalam keghairahan terhadap sesuatu kerana kesibukan diri.
        
Mewakilkan tanggungjawab kepada orang lain jika anda boleh; ini dengan sendirinya boleh menjadi ujian bagi anda, tetapi anda perlu belajar untuk berkongsi beban tugas.

    
2.    Menentukan pencetus yang sering mempengaruhi anda untuk hilang sabar. Sebagai contoh : Apabila anda tidak melakukan apa-apa! Jika anda berasa cemas, bimbang, atau tidak berpuas hati, anda mungkin tidak sedar bahawa pada ketika ini anda perlu bersabar. Ini dapat mengurangkan sikap tidak sabar anda dan membantu untuk mengetahui puncanya.

       
Apakah di antara peristiwa-peristiwa, orang, frasa atau keadaan yang sentiasa kelihatan untuk mempengaruhi anda hilang sabar? Duduk dan membuat senarai semua perkara yang menyebabkan anda mudah bimbang, tegang atau kecewa. Kenalpasti punca yang paling mencetuskan adalah satu realiti bahawa anda sukar menerima.

    
3.    Mencari corak. Menyedari sabar anda juga memberi peluang kepada anda untuk belajar daripadanya dan mungkin mendedahkan hubungan atau keadaan yang semata-mata tidak sihat atau mungkin membina, dan anda mungkin boleh berubah. Kemudian anda boleh berfikir secara logik tentang isu dan masalah, seterusnya membuat keputusan sama ada perlu hilang sabar atau tidak. Ia biasanya tidak, tetapi  anda boleh memikirkan cara-cara untuk menyelesaikan masalah asas bukan sekadar merasa tertekan mengenainya.

No comments:

Post a Comment