Saturday 21 September 2013

Sabar: Bhg 5 - Melangkah Kembali kepada Realiti

  1. Mengharapkan apa yang tidak dijangka. Ya, anda mempunyai rancangan, tetapi perkara yang tidak selalu berlaku seperti yang dirancang. Terima putaran hidup dengan kesyukuran. Pastikan jangkaan anda realistik. Ini diguna pakai bukan sahaja kepada keadaan, tetapi juga tingkah laku orang-orang di sekeliling anda.

Jika anda mendapati diri anda hilang sabar ke atas anak-anak atau pasangan anda seperti tidak sengaja menumpahkan minuman, anda tidak berhubungan dengan fakta bahawa tiada manusia yang sempurna. Walaupun insiden itu bukan kejadian terpencil tetapi sebaliknya disebabkan oleh pengabaian mereka yang berulang dan disebabkan kecuaian, kehilangan kesabaran anda tidak akan membuat apa jua menjadi lebih baik. Itu sesuatu yang perlu ditangani dengan perbincangan dan kawalan diri.

 
2. Berikan diri anda rehat. Maksud ini ada dua. Pertama, mengambil beberapa minit untuk tidak melakukan apa-apa. Hanya duduk diam dan berfikir. Jangan menonton televisyen; bahkan tidak membaca. Tanpa berbuat apa-apa. Ia mungkin sukar pada mulanya, dan anda mungkin rasa tidak sabar selepas satu atau dua minit, tetapi dengan mengambil sedikit masa anda pada dasarnya boleh memperlahankan dunia anda ke bawah, dan yang penting untuk membangunkan sikap yang perlu untuk membangunkan kesabaran.

Kedua, berhenti dengan pegangan diri bahawa dunia sekeliling anda perlu mencapai standard tertentu. Pasti, kita semua akan menjadi lebih bersabar jika bayi tidak menangis, pinggan mangkuk tidak pecah, komputer tidak terhempas, dan orang ramai tidak membuat kesilapan - tetapi itu tidak akan berlaku. Mengharapkan dunia untuk berjalan dengan lancar adalah seperti memukul kepala anda ke dinding. Berikan diri anda rehat!

No comments:

Post a Comment