Monday 23 September 2013

Motivasi: 10 Cabaran Motivasi & Penambahbaikan


PERINGATAN BUAT DIRIKU YANG LUPA
Berfikirlah banyak tentang apa yang mendorong kita untuk mengambil tindakan dan bergerak ke arah matlamat kita. Namun ada perkara-perkara yang menyebabkan motivasi menguncup (de-motivate) dan menghalang kita daripada bergerak ke hadapan. Dengan melihat dari perspektif ini, kita boleh mengenal pasti dan menghapuskan beberapa halangan ini.



Layari juga: puisi-doa-untuk-ibu
                    puisi-tangisan-mata-bunda
                    puisi-ibu-aku-tidak-akan-pernah-lupa
                    coretanku-mak-mak-memang-hebat
                    muhasabah-pagi

1. Pilihan yang banyak - Apabila pilihan yang terlalu banyak, ia boleh menyukarkan kita untuk bertindak. Pemikiran bergerak ke hadapan mula meletihkan.Petua: Halusi keputusan anda, ambil hanya dua atau tiga pilihan.  Jika anda masih terperangkap , minta kawan untuk membantu.


2. Takut Kegagalan - Kesempurnaan atau takut tidak dapat melakukan sesuatu dengan betul, boleh menghalang kita daripada bergerak ke hadapan.Petua: Kesempurnaan tidak mungkin. Gagal adalah bahagian yang penting dalam perjalanan. Kita belajar melalui percubaan dan kesilapan. Seperti Thomas Edison berkata, "Saya tidak gagal. Saya baru sahaja temui 10000 cara yang tidak akan berfungsi. " Ujian daripada perspektif ini alternatif.


3. Takut Kejayaan - Harga diri yang rendah boleh menjejaskan pandangan anda terhadap kejayaan. Anda mungkin ragu-ragu bahawa anda berkemungkinan berjaya, tetapi menjadi takut untuk mencapainya.Tip: Lihatlah kepada masa lalu. Mengakui kejayaan kecil dan besar anda. Lihatlah kepada masa kini. Lihat juga kejayaan semasa. Hargai kemenangan anda. Ini dapat mengurangkan rasa takut anda dan meningkatkan keyakinan anda. 


4. Kurang Jelas - Apabila kita tidak tahu apa langkah yang akan datang atau mengapa kita melakukan apa yang kita lakukan , kita dengan mudah boleh  de-motivate.Tip : Ambil langkah ke merenung masa lalu. Meluangkan masa untuk mengkaji semula projek-projek anda , matlamat dan nilai-nilai. Mungkin terdapat perubahan dan sudah tiba masanya untuk membuat perubahan.

5. Keletihan - Tidur adalah penting untuk otak dan badan
berfungsi. Apabila kita letih, ia sukar untuk kekal bermotivasi.Petua: Mengkaji corak tidur semasa anda dan keperluannya. Renungkan jika kurang tidur ini menyumbang kepada rasa malas. Cuba buat perubahan yang perlu.

6. Perbandingan - Memberi tumpuan kepada bagaimana kita lakukan atau tidak membandingkan dengan rakan-rakan, keluarga, jiran-jiran atau sesiapa , hanya boleh membawa kepada pemikiran yang tidak produktif. Ini adalah formula yang pasti boleh de- motivate diri kita.PetuaSebaiknya, bersyukur. Memberi tumpuan kepada kejayaan, impian, dan keinginan anda. Bina kehidupan anda sendiri.


7. Alasan - Kitalah yang menciptanya. Mereka adalah mesej yang negatif dan berkali-kali memberitahu diri kita sendiri, yang menghalang kita daripada melakukannya. Kita mengatakan sesuatu seperti, "Saya ingin melakukan 'x ', tetapi saya terlalu letih atau sibuk atau tidak cukup pintar atau ..."Petua: Tetapkan isyarat dalaman. Menyedari alasan tersebut tidak berguna, atau tidak benar. Mulakan mencabar alasan itu apabila ia muncul di fikiran. Rangka semula dialog kepada positif.


8. Pekerjaan yg membosankan - rutin boleh menjadi berguna, tetapi ianya juga boleh menjadi begitu biasa yang  de-motivate untuk mengekalkannya.Tip: Jika anda berasa bosan, cari jalan untuk mengembalikan faktor keseronokan. 

 
9. Sabar - Mengharapkan begitu banyak daripada diri sendiri dan mahu keputusan segera. Apabila perkara-perkara yang  berlaku
tidak secepat yang kita fikirkan perlu, ia boleh de-motivate untuk meneruskan.Petua: Berusaha untuk mencapainya, walaupun mengambil masa. 
 
10. Gangguan - Apabila  tumpuan anda terfokus kepada terlalu banyak arah, kita boleh hilang fokus dan motivasi untuk bekerja pada perkara yang paling penting.Tip:
Beri perhatian kepada "Pembuat Gangguan". Adakah anda diganggu oleh insan2, bunyi, e-mel atau panggilan telefon? Bagaimana anda boleh mengurangkan gangguan pada masa-masa tertentu dalam sehari? Cuba tutup semua bunyi dan amaran dari peranti elektronik.  Ia boleh memberi kesan Positif yang ketara kepada tumpuan, produktiviti, dan motivasi .

No comments:

Post a Comment