Saturday 28 September 2013

Kesihatan: Jantung - 33 Kaedah Senaman Di Tempat Kerja:Bhg 1

Jantung 

1. Menekan tapak kaki :  Menekan jari kaki dengan cepat di atas lantai di bawah meja anda. Atau, beralih kepada yang lebih sukar (dan kurang mudah dilihat ) langkah : Berdiri di hadapan sebuah tong sampah kecil dan mengangkat kaki untuk menhentak jari kaki pada tepinya ,seperti pemain bola sepak mengelecek bola.

 2. Menggunakan  Tangga : Ingin mengelakkan lif  di samping meningkatkan kadar jantung? Guna tangga ! Percepatkan naik tangga pada anak tangga yang lurus dan menyelang kepada dua anak tangga pada satu masa, jika mampu. 

3. Mula dengan bekerja keras , Kemudian Berjoging : Daripada menyebabkan diri bekerja berjam-jam tanpa henti , berehat sekejap untuk berjoging setempat. Mulakan dari kerusi anda , dan berjoging sedikit ke depan. Sanggup marah-marah dan pernafasan yang semakin lemah? Angkat lutut! Teruskan untuk satu minit, kembali ke meja, dan ulangi.

4. Meraikan dengan melompat kemudian mencangkung: Menang lebih pelanggan baru? Meraikan bagaimana anda berjaya membaiki printer? Adakah hari ini Jumaat?!(Esok cuti) Sambutlah dengan acara melompat kemudian mencangkung. Ulang 10-12 kali pada setiap sisi.

5. Berjalan semasa
tidak sibuk dengan kerja. Berjalan-jalan ke dewan untuk mengejar rakan sekerja atau mengalu-alukan pekerja baru. Bukannya mendail sambungan dan menghantar e-mel dan malas bergerak walaupun hanya 2 pintu dari tempat duduk anda.

6. Tiada apa-apa yang salah untuk melepaskan tekanan dan mencetuskan tenaga dengan satu sesi cepat menari sambil duduk apabila tiada siapa yang melihat!


nantikan sambungan:
senaman untuk :

No comments:

Post a Comment