Saturday 28 September 2013

Kesihatan: Kaki dan Butt - 33 Kaedah Senaman Di Tempat Kerja:Bhg 2

Kaki dan Butt

7.  Duduk Tanpa kerusi Sambil Bersandar di dinding Mulakan dengan berdiri dengan
dinding di belakang belakang , bengkok lutut dan sandar belakang anda ke dinding sehingga paha selari dengan lantai. Duduk dan tahan untuk 30-60 saat. Bagi sesetengah yang mampu, cuba silang kaki kanan ke atas lutut kiri, tahan selama 15 saat, kemudian bertukar!

8. Menunggu Printer: Bos meminta 200-halaman dicetak Cuba berdiri dengan menegangkan betis? Ulang untuk tiga set 12-15 kali, atau sehingga percetakan, faks, atau imbasan selesai dilakukan.  


 10. Semasa duduk, meluruskan satu atau kedua-dua kaki dan tahan di tempat untuk lima saat atau lebih. Kemudian turunkan kaki kembali ke lantai tanpa membiarkan kaki menyentuh lantai. Ulangi (kaki boleh diselang seli jika dinaikkan secara berasingan) selama 15 kali.  Letak beg tangan atau tali beg bimbit ke atas betis supaya berat bertambah. (Bonus: ia tidak jelas kelihatan di bawah meja)

11. Lelaki (Perempuan) Malaysia terakhir berdiri: Pasti, berdiri lama tidaklah elok sangat, tetapi kajian menunjukkan ia lebih baik daripada duduk. Lagipun, duduk untuk tempoh masa yang lama  dikaitkan dengan peningkatan risiko penyakit kencing manis, obesiti dan penyakit kardiovaskular, manakala berdiri dengan ketara meningkatkan penggunaan kalori anda. Berdiri apabila anda boleh!

12. Duduk seperti di atas kerusi (hampir sama seperti no. 7 tetapi tanpa bersandar): Mulakan dengan berdiri dengan kaki tegak (dan kerusi meja yang ditolak keluar dari meja). Bengkokkan lutut sedikit supaya paha hampir selari dengan lantai, seolah-olah duduk di kerusi. Seperti yang anda bengkok, naikkan tangan lurus ke atas atau ke arah skrin komputer. Biarkan selama 15 saat dan melepaskan. Ulang untuk 4-6 kali. 

 13.  Senaman Waktu Rehat tengah hari:  Berdiri di belakang kerusi anda dan pegangkerusi untuk sokongan. Perlahan-lahan satu kaki menendang ke belakang, tumit disasarkan untuk berada atas daripada paha anda. Rendah kembali kaki ke bawah dan ulang latihan dengan kaki yang lain. Lakukan 10 kali, rehat sebentar, dan kemudian buat 10 kali lagi.

14. Semasa duduk, letakkan timbunan
satu rim kertas di antara lutut dan kaki tekan masuk, melibatkan bahagian dalam paha. Teruskan menekan rim kertas di tempat tersebut untuk 30-60 saat sementara anda membuka e-mel waktu pagi. ( multitugas!)

nantikan sambungan:
senaman untuk :

No comments:

Post a Comment