Thursday 26 September 2013

Celik Islam: Sejarah adalah guru terbaik - Rahsia Kejayaan 4

Menggunakan Peluang
 Setiap manusia diberi peluang yang cukup dan masa tetapi mereka tidak mengambil kesempatan daripada kunci keemasan ini untuk kejayaan dan terlepas peluang. Seseorang itu perlu bukan sahaja menyiapkan kerja hari ini tetapi jika boleh melakukan kerja-kerja hari berikutnya pada hari ini.
Kadang-kadang tenaga yang digunakan dalam menangguhkan kerja rupa-rupanya cukup untuk menyelesaikan kerja tersebut.


Sesetengah pelajar yang tidak dibenarkan hadir dalam peperiksaan Sesi Jun dan  telah hadir pada Sesi Disember telah mengambil kelebihan maksimum masa ini dan peluang manakala beberapa pelajar membuang masa mereka sehingga masa peperiksaan tiba. Murid-murid itu bukan sahaja mengalami kegagalan tetapi juga berundur beberapa langkah ke belakang. Sesetengah orang hanya menitiskan air mata untuk masa lalunya.

 
Anda tidak boleh membeli balik masa yang telah dilalui. Oleh itu adalah lebih baik untuk tidak menjualnya di tempat pertama tadi kerana masa adalah mutiara yang berharga. 

Sesetengah orang mempunyai sifat yang bertentangan. Mereka berfikir tentang masa depan tetapi kebimbangan mereka begitu banyak, sehingga mereka tidak dapat berbuat apa-apa pada masa yang ada pada mereka. Kita juga melihat ada pelajar-pelajar yang sentiasa takut dihalang daripada hadir dalam peperiksaan dan  terus berkata, "Kami takut tahun kita akan menjadi sia-sia, kita tidak boleh dibenarkan untuk duduk dalam peperiksaan. "

Kegelisahan yang berlebihan itu telah menghalang mereka untuk bekerja dan belajar dan mereka kehilangan peluang.


Apa pun masa hilang dan apa yang
belum datang  lagi tidak berguna tetapi  mengambil manfaat maksimum apa yang ada di antara kedua-dua detik-detik yang tidak wujud itulah yang penting dan perlu digunakan.

Pepatah Arab mengatakan:

O Saadi ! Semalam telah berlalu dan esok yang akan datang tidak wujud . Oleh itu menghargai masa antara kedua-dua .

No comments:

Post a Comment