Thursday 26 September 2013

Celik Islam: Sejarah adalah guru terbaik - Rahsia Kejayaan 1


Kita amat bertuah kerana kami bukan antara orang-orang pertama yang tiba di dunia ini. Langit menjadi saksi tentang kehidupan berjuta-juta manusia di dunia ini. Orang-orang terdahulu juga telah menyaksikan kebahagiaan dan kesedihan, kecerahan dan kegelapan, cinta dan kebencian. Mereka terlibat dalam peperangan dan keamanan. Pendek kata, mereka telah menyaksikan berbagai aspek kehidupan manusia.

Walaupun, sebelum kita, ramai yang telah meninggal dunia. Mereka mempunyai rahsia kejayaan tanpa mendedahkan kepada orang lain dan mereka telah dilupakan. Namun terdapat juga manusia di bumi ini yang nampaknya
telah memelihara dan memberi perhatian kepada tanah-tanah terbiar dan struktur yang rosak  dalam kehidupan mereka.Tambahan pula, ramai penulis telah mula mengambil perhatian kepada keadaan tersebut untuk faedah bersama. Lantas, dunia ini telah menjadi seperti  sebuah sekolah latihan yang terbaik untuk kita.

Kita telah mendapatkan beberapa pengajaran dengan mengkaji laman sejarah, dengan menyelidik hidup manusia di pelbagai bahagian di dunia dan dengan mengkaji sisa-sisa purba, dengan itu kita boleh menjadi lebih bijak daripada orang tua kita.

Adakah daripada sepanjang kehidupan kita (seumur hidup) hanya 'mempunyai' sedikit pengalaman?

No comments:

Post a Comment