Thursday 26 September 2013

Petua: 6 Pembersihan untuk Tumpahan di dapur

Percikan dalam Oven Microwave

Campurkan 2 sudu besar jus lemon dan 1 cawan air dalam
mangkuk microwave-safe yang kecil. Panaskan campuran dalam microwave hingga mendidih; biarkan ia mendidih selama 3 minit dan biarkan selama 5 minit untuk membolehkan stim melonggarkan serpihan yang melekat. Lap ke dinding dengan kain microfiber lembap dan kekotoran akan hilang. Mengeluarkan  bau lama, panaskan mangkuk kecil yang diisi dengan 1/2 cawan air dan 1 sudu teh ekstrak vanila  sehingga ia mendidih. Biarkan pintu ditutup, dengan bahagian dalam mangkuk semalaman.

Tumpahan meresap bawah Oven atau Petisejuk

Untuk lantai kayu, campurkan 1/3 cawan cuka putih dan 1/2 gelen air suam. Nota: Jika lantai kayu anda Wax, elakkan cuka dan gunakan nasihat pakar. Jika lantai anda adalah jubin atau batu, gunakan air panas  kosong atau pembersih khas untuk jubin.


Makanan terbakar di dalam Oven

 Biarkan ketuhar untuk menyejuk. Hilangkan ketulan besar dengan spatula plastik, kemudian taburkan baking soda ke atas apa sahaja bit kekal. "Sembur dengan air dan biarkan ia duduk semalaman, kemudian gosok dengan kain microfiber lembap. Kesat sisa baki dengan Kain basah.

 Jisim beku  yang tidak dapat dikenal pasti

Cabut plug peti sejuk daripada elektrik(supaya air
tidak terkena wayar). Seterusnya, campurkan 1 sudu baking soda dan 1 liter air panas dalam baldi. Basahkan kain microfiber di dalam campuran dan gunakannya untuk mencairkannya dan lap sehingga tumpahan dalam peti sejuk habis. Anda juga boleh mengikis tempat degil dengan spatula plastik atau kayu atau sudu. (Elakkan perkakas logam, yang boleh mencalarkan pelapik penyejuk beku.) Keringkan kawasan tersebut dengan kain apabila ia bersih.

Tumpahan kering di Kaunter

Sering berlaku ketika sarapan. Tumpahan  yang ada boleh mengakibatkan malapetaka.: campuran pancake,
adunan muffintumpahan susu. Jika anda boleh menghapuskan mereka dengan segera, anda buatlah. Tetapi jika anda perlu cepat supaya tidak lewat untuk ke tempat kerja. Tumpahan mudah sahaja kering dan menjadi tompokan degil. Naluri anda mungkin untuk mengelap dengan tuala kertas dan semburan pembersihan. Tidak perlu. Ada satu cara yang lebih cepat bersih: Berus permukaan yang pertama dengan kain microfiber kering. Kemudian bilas dengan kain lembap panas. Kekotoran akan hilang dalam tempoh kurang daripada satu minit.

Mengutip serpihan kaca 


Matikan lampu dan guna lampu suluh. Mana-mana serpihan kaca akan berkilau. Guna separuh kentang mentah, dan pakai sarung tangan 'heavy-duty' untuk tugas ini. Tekap potongan kentang atas mana-mana bintik yang berkilau. Serpihan akan tertanam dalam kentang, anda boleh membuangnya. Gerakkan potongan kentang untuk mengutip jika ada yang masih tertinggal.

No comments:

Post a Comment