Friday 27 September 2013

Petua: Dapur - Pembersihan Mudah

Dapur
Bagi kebanyakan kita, pembersihan dapur memerlukan permerhatian setiap hari. Kunci untuk memastikan ia di bawah kawalan terletak pada slogan kita: Bersihkan setiap kali  anda pergi ke dapur. Membersihkan periuk dan kuali, bahan-bahan makanan  semasa anda memasak, dan bukannya melakukan (atau tidak melakukan) satu pembersihan besar selepas makan malam. Setelah makan malam,basuh pinggan atau bilas dan kering periuk dalam sink yang masih tertinggal. Kemudian (atau keesokan harinya), lap kaunter dan  sink.

Terdapat beberapa peranti dalam usaha ke arah penjimatan masa di pasaran sekarang yang membuat
pembersihan harian dapur  cepat dan mudah. Seperti menggunakan kain microfibre dan mop dan semua yang berkaitan, sebenarnya menggantikan penyapu, mop dan baldi atau  vakum bersaiz besar, tetapi ia menakjubkan untuk pembersihan harian. Kain lap yang berubat lebih bersih bagi semua kegunaan. Jika anda bimbang tentang alam sekitar buanganda sendiri membuat kain untuk mencuci dan menyimpannya dalam beg, atau bilas dan menggunakan semula kain microfibre.

Satu lagi kaedah pembersihan rumah mudah melakukan 2 kerja dalam satu masa. Apabila anda membasuh pinggan, bersihkan satu ruang dalam peti sejuk atau oven. Apabila anda memvakum, bersihkan salah satu rak buku. Apabila anda membersihkan kaunter, basuh/lap juga satu pintu kabinet. Jika anda melakukan sebegini, rumah kekal bersih, dan rutin pembersihan rumah anda akan lebih mudah.


 Tips ini tidak akan sepenuhnya menggantikan pembersihan setiap minggu atau dua di rumah anda yang lebih mendalam, tetapi ia akan membuat kerja yang lebih mudah, dan menjaga rumah anda dengan lebih bersih.

No comments:

Post a Comment